شناسهٔ خبر: 67338463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هوشمندسازی کنتور مشترکین پرمصرف در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برای اولین بار برای هوشمندسازی کنتور مشترکین با یک شرکت دانش بنیان قرارداد منعقد شد که بر اساس آن، انشعاب مشترکین بدمصرف و پرمصرف آب بدون مراجعه به محل قطع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، حسین امامی امروز ۳ تیرماه در نشست خبری اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، با استناد به آمارهای سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دمای تابستان امسال در مقایسه با دوره‌های قبل اظهار امیدواری کرد: پیک مصرف تابستان با همکاری و همراهی شهروندان و روستانشینان همچون سال‌های گذشته بدون هیچ مشکلی سپری شود.

وی با اشاره به خدمت‌رسانی این شرکت به ۹۶ شهر و ۲۲۹۰ روستای تحت پوشش با بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت بیان کرد: در شرایطی که اغلب دشت‌های استان که مهمترین منابع تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان هستند، به دلیل ادامه پدیده خشکسالی و افت سالانه سفره‌های زیرزمینی ممنوع و یا ممنوعه بحرانی هستند و هر سال بخشی از ظرفیت تامین آب استان از دست می‌رود، آبفا با توجه به وظیفه ذاتی خود هیچ‌گاه کمبود اعتبار و کمی بارش را بهانه قرار نداده و در جهت تامین آب پایدار مشترکین تمام توان نیروی انسانی و امکانات خود را به کار گرفته است.

منابع زیرزمینی تامین‌کننده آب استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تامین آب شرب استان به جز شهر قوچان را وابسته به منابع آب زیرزمینی دانست و گفت: با هدف پایدارسازی ظرفیت تولید و تامین آب مناطق توسعه یافته شهرها و روستاهای استان نسبت به حفر ۱۸۰ حلقه چاه اقدام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۱۸ شهر استان در معرض تنش و کمبود آب قرار داشت با این اقدام به جز چند شهر، بقیه از وضعیت سر به سر خارج و از حاشیه امن تامین آب برخوردار شدند.

امامی یادآور شد: در سال قبل ساخت ۸۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در سطح استان کلید خورد که امید است از این حیث خراسان رضوی به سطح سرانه ملی برسد.

وی از برنامه آبفا برای نوسازی خطوط انتقال آب گناباد برای کاهش حداقلی آمار اتفاقات خبر داد و گفت:  حفر ۵ حلقه چاه در این شهر  صورت گرفته که از این تعداد سه حلقه وارد مدار شده است. برای سبزوار و نیشابور هم به ترتیب حفر ۴ و ۸ حلقه چاه در دست اقدام است و در دیگر شهرها نیز در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از هوشمندسازی شبکه‌های آب به ‌عنوان یکی از برنامه‌های کلان آبفا نام برد و اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان است که با تفاهم‌نامه منعقده شده با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل تامین خواهد شد و ۴۰ میلیارد تومان هم به عنوان قرارداد مجزا برای شهرهای گلبهار، نیشابور و تربت حیدریه در حال انجام است که قطعا کمک موثری به مدیریت شبکه گسترده استان خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای اولین بار برای هوشمندسازی کنتور مشترکین با یک شرکت دانش بنیان قرار منعقد شد که بر اساس آن، انشعاب مشترکین بدمصرف و پرمصرف آب بدون مراجعه به محل قطع خواهد شد.

طرح های تامین آب روستایی

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی در ادامه به بیان عملکرد این شرکت در حوزه آب روستایی در قالب طرح محرومیت‌زدایی و پیمانکاران داخلی پرداخت و افزود: پروژه‌های آبرسانی به ۵۲ روستا در قالب طرح محرومیت‌زدایی و ۱۸ روستا از محل کمک‌های خیرین و اعتبارات داخلی شرکت در اواخر خرداد ماه امسال با حضور سرپرست ریاست جمهوری و مقام عالی وزارت نیرو افتتاح شد و ۲۵ روستای دیگر تا پایان تابستان به این تعداد افزوده می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی راه‌اندازی ۱۹۰ سایت ملی مسکن در سطح استان یادآور شد: طرح تفکیکی ۴۶ سایت به آبفا تحویل شد که عملیات تامین زیر ساخت‌های آب و فاضلاب آن‌ها آغاز شده است.

امامی اضافه کرد: برای هر سایت مسکن ملی، تاسیسات جداگانه اعم از ساخت مخزن، حفر چاه و اجرای خطوط طراحی و لحاظ می‌شود تا ظرفیت شهرها در این حوزه به‌کار گرفته نشود.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری سالانه در بخش آب خراسان رضوی بین هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری تاکنون در بخش آب شرب استان جذب و تا پایان سال مالی هم ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر به این رقم افزوده خواهد شد.

تنش آب در ۵۷۰ روستا

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی درباره سیاست آبفا برای رفع دغدغه آب شرب در ۵۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در حالت سر به سر و یا دارای تنش آب بیان کرد: از این تعداد ۳۲۰ روستا به دلیل نبود منبع آبی و مشکل کیفیت به صورت دائم به صورت تانکری آبرسانی می‌شوند و در بقیه روستاها به شکل مقطعی و صرفا در زمان وقوع سیل، قطع برق و بروز حادثه، آبرسانی با تانکر انجام می شود.

وی افزود: از آنجا که کاهش سالانه ظرفیت تولید چاه‌های استان دغدغه دائمی متولیان آب است،  امید است با کمک اصحاب رسانه، موضوع مدیریت مصرف آب در بین مشترکین شهری و روستایی به یک فرهنگ تبدیل شود.

امامی اظهار کرد: در بخش فاضلاب نیز اقدامات شایسته‌ای در حال انجام است، به گونه‌ای که در دو سال آینده ضریب برخورداری استان از مزایای صنعت فاضلاب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از ۳۲ درصد فعلی به حدود ۵۵ درصد خواهد رسید.

وی گفت: در یک بازه کمتر از دو سال ۲۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرها و روستاهای استان اجرا شده است.

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی بیان کرد: ارتقای تصفیه‌خانه سبزوار توسط آبفا در دست اجرا است و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ولیعصر تربت حیدریه، قوچان  و روستاهای نصر و بیدوی نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی مزیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را کمک به حفظ محیط زیست و تامین آب صنایع غیر خوراکی از طریق تحویل پساب فاضلاب عنوان کرد و یاد آورشد: در قانون بودجه سال گذشته و برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به این بخش شده است؛ چراکه نقش کلیدی در توسعه استان دارد.

نظر شما