شناسهٔ خبر: 67207020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه کتابخانه عمومی در چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: در دولت سیزدهم سه کتابخانه در روستاهای بیدله و آورگان و شهر بروجن به مجموع کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شد.

صاحب‌خبر -

احمد فرهادی بابادی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه‌بر آن مجوز ماده ۲۳ برای احداث پنج کتابخانه در شهرهای نقنه، بازفت، سودجان و روستاهای شیخ‌شبان و بیدله صادر شده و برنامه‌ریزی برای احداث کتابخانه در روستاهای یانچشمه، وستکان و طاقانک نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۲ پیشخوان کتاب نیز در روستای چم‌چنگ شهرستان سامان و روستای جوانمردی شهرستان فلارد ایجاد شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین نوسازی ساختمان کتابخانه رودکی ویژه نابیانیان استان نیز در دولت سیزدهم انجام شد که این کتابخانه در سه طبقه به مساحت ۷۵۰ مترمربع زیربنا در حال احداث است و تاکنون از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.

فرهادی در خصوص احداث کتابخانه در شهرک منظریه شهرکرد نیز گفت: در محله ۳۸ زمین مرغوبی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در اختیار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گذاشته شده که با مشاور طرح قرارداد امضا شده و برای آن علاوه‌بر سالن کتابخانه، سالن آمفی‌تئاتر هم طرح‌ریزی می‌شود.

وی، افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی را از دیگر دستاوردهای این نهاد در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در حالی که تا قبل از شیوع ویروس کرونا تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در استان به ۳۸ هزار نفر می‌رسید اما این تعداد با همه‌گیری این ویروس به ۱۲ هزار نفر کاهش یافت اما در حال حاضر تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها در استان به ۴۳ هزار نفر می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری افزایش تجهیزات و امکانات کتابخانه‌های عمومی استان از جمله سالن مطالعه و بخش کودک را از دیگر اقدامات شاخص این حوزه طی سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پنج سالن مطالعه در سه کتابخانه استان راه‌اندازی شده و ایجاد سالن مطالعه در سه کتابخانه دیگر نیز به زودی انجام می‌شود.

فرهادی راه‌اندازی کتابخانه عشایری را از دیگر خدمات جدیدی عنوان کرد که در دولت سیزدهم برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی فراهم شده است و در همین خصوص گفت: در سه شهرستان لردگان، کوهرنگ و اردل کوله‌هایی حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ عنوان کتاب در سیاه‌چادرهای عشایر توزیع می‌شود و هر کوله برای مدتی بین سیاه‌چادرها جابه‌جا می‌شود .

وی با بیان اینکه مجموع امانت منابع کتابخانه‌ای استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۷۶۴ نسخه کتاب بوده است، اظهار داشت: این شاخص نسبت به مدت مشابه دولت قبل ۲۳ درصد رشد کرده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و بیش از سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود که سرانه امانت کتاب در استان نیم کتاب به ازای هر فرد است.

نظر شما