شناسهٔ خبر: 67206983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایبنا گزارش می‌دهد؛

روایت مردی که جا پای فردوسی گذاشت/ فرهنگ خراسان جنوبی مرهون پزشک بیرجندی

خراسان جنوبی ـ حکایت محمد رفیعی، حکایت پزشکی است که همانند فردوسی، با جمع‌آوری فرهنگ‌های پراکنده، شناسنامه‌ای برای خراسان جنوبی فراهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، هزار سال پس از فردوسی که مجموعه‌ای از فرهنگ‌های پراکنده را جمع کرد و سال‌ها رنج کشید تا شناسنامه‌ای برای ایرانیان فراهم کند، محمد رفیعی پزشک بیرجندی پس از سال‌ها تحصیل در سوئیس، با همت بلند و عاشقانه خود به جمع‌آوری آثار بزرگان خراسان جنوبی پرداخت.

ظهوری، کارشناس ارشد امور فرهنگی در خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: بی‌شک این استاد بزرگ حق بزرگی بر گردن فرهنگ خراسان‌جنوبی دارد چرا که همانند فردوسی سند چیستی و کیستی ایرانیان را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.

وی افزود: این پزشک بی هیچ چشم‌داشتی به روستاهای دورافتاده خراسان جنوبی رفت و آثار شاعران بزرگ که اشعار و تاریخچه منطقه سنت‌ها و آداب و آیین را بازگو می‌کردند، جمع آوری کرد، آنها را با خود به تهران برد و با هزینه شخصی اشعار را به استاد ادبیات سپرد تا کار ویراستاری و چاپ را انجام دهد.

چیستی و کیستی ایرانیان به اثری ماندگار تبدیل شد

ظهوری عنوان کرد: بی‌شک این استاد بزرگ حق بزرگی بر گردن فرهنگ خراسان‌جنوبی دارد چرا که همانند فردوسی سند چیستی و کیستی ایرانیان را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.

محمد رفیعی درباره سرگذشت زندگی خود به خبرنگار ایبنا گفت: پس از ۱۵ سال که به‌خاطر تحصیل در سوئیس و انگلیس به ایران برگشتم و خواستم با بزرگان و اندیشمندان استان خودم در گذشته آشنا شوم، متوجه شدم از زمان شاعران و بزرگان خیلی گذشته و کسی در این مورد کاری نکرده است.

وی افزود: خودم شروع کردم و برای رشد فرهنگ منطقه و شناساندن آثار شاعران و بزرگان به خودم و دیگران کار این کار را انجام دادم.

۲ وظیفه بزرگ جوان ایرانی

پژوهشگر بیرجندی ادامه داد: هرجوان ایرانی دو وظیفه مهم دارد، اول اینکه از حداکثر توان خود برای تکامل و پیشرفتش استفاده کند، زحمت بکشد و در مرحله دوم، وقتی به تکامل رسید همه را در خدمت جامعه و جایگاهی که بزرگ شده بکار بگیرد.

وی افزود: تمام وظایف یک فرد وطن پرست در این دو کلمه خلاصه می‌شود که برای خود چه کردی و برای وطنت چه کردی؟

رفیعی گفت: به دانشجویان توصیه می کنم در بالاترین حد از محیط دانشگاه استفاده کنید و دانش خود را بالا ببرید و فکر کردن را یاد بگیرید و از فکر خود در راه حل مشکلات و ایده های جدید استفاده کنید.

وی بیان کرد: رابطه دانشگاهیان باید با توده های مردم بیشتر شود و این اصلی مهم است زیرا یکی از وظایف دانشگاه، ارتقای سطح اطلاعات فهم شعور و تفکر جامعه است و دانشگاه می تواند با برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه ارتباط خود را با مردم حفظ کند.

رفیعی بیان کرد: دیر یا زود همه از بین می رویم و چه خوب است هر کس در حد توانایی‌اش هرکاری می تواند برای اعتلای فرهنگ کشور انجام دهد.

نظر شما