شناسهٔ خبر: 67206829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشریح دلیل سیل جاده چالوس توسط آب منطقه‌ای مازندران

ساری- ایرنا- سیل سهمگین شامگاه ۲۴ خرداد در جاده چالوس که تصور می‌شد بر اثر طغیان رودخانه چالوس پس از بارندگی‌های شدید رخ داد، به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران ناشی از «جریان واریزه‌ای» بود که در مسیل منطقه دزدبن ایجاد شد و در انتهای مسیل به جاده و رود چالوس رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پنجشنبه هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران در ارتفاعات مازندران جریان‌های سیلابی متعددی در برخی نقاط ایجاد شد که جدی‌ترین آن‌ها مربوط به جاده چالوس و منطقه دزدبن بود. سیلابی که ۱۶ مصدوم و سه مفقودی بر جای گذاشت و چندین خودرو را از بین برد. پس از وقوع این سیل استاندار مازندران دستور تشکیل کمیته‌ای برای مشخص شدن علت خسارتی بودن سیل را صادر کرد.

طی ۲ روز گذشته و پس از وقوع سیلاب گمانه‌زنی‌های متعددی درباره این جریان طغیانی مطرح شد. اما در تازه‌ترین اظهارنظر که پس از بررسی‌های میدانی کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای مازندران صورت گرفت و از سوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران اعلام شده است، این سیلاب ارتباطی به طغیان رودخانه چالوس نداشت و ناشی از «جریان واریزه‌ای» بود که در یک مسیل ۱۱ کیلومتری ایجاد شد.

«جریان واریزه‌ای» پدیده‌ای است که بر اثر آن توده‌ خاک اشباع شده از آب همراه با قطعات سنگ از دامنه کوه‌ها به پایین سرازیر و وارد آبراهه‌ها می‌شود. این توده قدرت تخریب بالایی دارد و پس از فروکش حجم زیادی از گل و لای و آوردهای سیلابی بر جا می‌گذارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سیل شامگاه ۲۴ خرداد در منطقه دزدبن جاده چالوس ناشی از جاری شدن روان‌آب بر اثر رگبارهای نقطه‌ای در ارتفاعات این منطقه بود که همراه با سنگ‌ها، واریزه کوهی، چوب و گل و لای در مسیل منتهی به یک واحد پذیرایی حاشیه جاده جریان واریزه‌ای ایجاد کرد و خساراتی به بار آورد.

سید محمد موسوی با بیان این‌که سیل پنجشنبه گذشته در جاده چالوس ناشی از طغیان رودخانه چالوس نبود، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها رگبارهای نقطه‌ای از ساعات پایانی روز پنجشنبه آغاز شد و در ارتفاعات نیز شاهد بارندگی‌های بسیار شدید بودیم که منجر به جاری شدن روان‌آب در برخی نقاط استان از جمله ارتفاعات چالوس شد.

وی افزود: در محدوده جاده چالوس طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی شدیدی رخ داد که منجر به طغیان رودخانه نشد، اما با جاری شدن سیلاب حاوی روان‌آب، واریزه‌های کوهی و چوب در دره دزدبن خساراتی را در نقطه تلاقی مسیر سیلاب با جاده و رودخانه بر جای گذاشت.

به گفته موسوی در نقطه تلاقی مسیل و جاده، حجم بالای واریزه کوهی و چوب‌ آب‌گذر زیر جاده (کالوِرت) را بست و جریان سیلاب از روی جاده وارد رودخانه چالوس شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در زمان وقوع سیل دِبی آب رودخانه چالوس هشت متر مکعب بر ثانیه بود و رودخانه روندی عادی داشت. حدود ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه جریان سیلابی به جاده و رودخانه رسید که با توجه به استقرار یک واحد پذیرایی در قسمت انتهایی مسیل به دلیل توقف خودروهای مسافران در مجاورت و پارکینگ رستوران منجر به وقوع خسارت شد.

تشریح دلیل سیل جاده چالوس توسط آب منطقه‌ای مازندران

موسوی درباره دِبی این سیلاب نیز اظهار کرد: جریان طغیانی این سیلاب که آغاز تا فروکش کردن آن حدود ۳۰ دقیقه بود، بر اساس مقطع‌برداری‌های انجام شده در زمان پیک ۳۴ متر مکعب بر ثانیه بود که حدود یک‌ششم حجم پیک سیلاب هفتم مرداد ۱۴۰۲ در منطقه واسپول چالوس است.

وی با بیان این‌که جریان‌های واریزه‌ای قدرت تخریب بالایی دارند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداکثر ۳۰ درصد این سیلاب را آب تشکیل می‌داد و مابقی آن واریزه کوهی، سنگ، چوب و گل و لای بود. به همین دلیل نیز قدرت تخریب آن در نقطه تلاقی با جاده بالا بود و چند خودرو را با خود برد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به توپوگرافی منطقه وقوع سیل و مسیر سیلاب گفت: طول این مسیل که از ارتفاع چهار هزار متری آغاز می‌شود و تا ارتفاع حدود ۲ هزار متری امتداد می‌یابد نزدیک به ۱۱ کیلومتر است. در این ۱۱ کیلومتر هیچ رودخانه‌ و سازه‌ای وجود ندارد. میانگین شیب این مسیل در طول ۱۱ کیلومتر ۶۷ درصد است که شیب بسیار بالایی برای یک مسیر جریانی محسوب می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: مسیل‌ها به مرور زمان و بر اثر جریان‌های سیلابی ایجاد می‌شوند و طبیعی است که هر جا مسیلی وجود داشته باشد یعنی امکان جاری شدن سیلاب هم در آن وجود دارد. بر همین اساس همواره تاکید می‌کنیم که هرگونه ساخت و ساز در بستر مسیل‌ و همچنین توقف در این نقاط هنگام بارندگی و حتی در روزهای گرم سال ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

نظر شما