شناسهٔ خبر: 67206816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جولان شیطان آبی در آب‌بندان ۴۰ هکتاری مازندران +فیلم

ساری - ایرنا - گسترش پیاپی سنبل آبی در آب‌بندان ۴۰ هکتاری روستای آغوزبن بابل در حالی این روزها دوباره خبر ساز شد که صاحبنظران خواستار لایروبی فنی و معدوم سازی این گیاه سمی شدند تا پای این شیطان آبی در دیگر آبندان های بزرگ بابل باز نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آب‌بندان‌۴۰ هکتاری روستای آغوزبن بابل که در مردادماه سال گذشته از گیاه سمی سنبل آبی معروف به شیطان آبی پاکسازی شده بود، دوباره این گیاه سمی در این منطقه گسترش و نگرانی های را برای شهروندان و صاحبنظران زیست محیطی به همراه داشت.

سنبل آبی یا "شیطان آبی رنگ" که از بین ۲۰۷ آببندان شهرستان بابل در سال گذشته فقط در یک آببندان روستای آغوزبن بابل مشاهده شده بود.

در آن مقطع زمانی با هماهنگی های انجام شده بین دستگاه‌های مرتبط شرکت آب منطقه‌ای، محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی مازندران جمع آوری آن در آببندان ۴۰ هکتاری آغوزبن بابل انجام شد اما این گیاه وحشی دوباره در آببندان این روستا قد کشید و زمینه نگرانی را یرای شهروندان و کارشناسان محیط زیست فراهم کرد.

بیشتر نگرانی صاحبنظران به این خاطر است با توجه به اینکه بابل به شهر تالاب ها و آببندان در مازندران معروف است، اگر پای سنبل آبی در دیگر آبندان های شهرستان باز شود به یک بحران تبدیل خواهد شد.

با توجه به این که وسعت برخی از آببندان های شهرستان بابل بیشتر از ۲۰۰ هکتار است نفوذ و تکثیر این گیاه می تواند برای شالیکاران بحران آفرین باشد.

اراضی کشاورزی زیادی از طریق این ۲۰۷ آببندان بابل آبیاری می شوند و با توجه به قدرت جذب زیاد آب، که سنبل آبی دارد در تامین آب زمین های شالیزاری اختلال ایجاد خواهد شد.

سنبل آبی گیاهی از خانواده سنبل است که به دلیل قدرت رشد و تکثیر بسیار بالا و همچنین گل های بنفش زیبای آن مورد توجه گردشگران و بعضا جابجایی به عنوان گیاه زینتی است و این ویژگی باعث می شود به سرعت به مناطق آبی سرایت کند و به دلیل قدرت جذب بالای آب در ریشه ها و ساقه های بهم تنیده غوطه ور آن، توانایی بالایی در نابودی اکوسیستم های آبی و تالابی دارد.

جولان شیطان آبی در آب‌بندان ۴۰ هکتاری مازندران +فیلم

نظر شما