شناسهٔ خبر: 67206800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسته انتخاباتی ایرنا؛

از جان گرفتن اجتماعات انتخاباتی تا جنجالی شدن برنامه های رسانه ملی

تهران- ایرنا- نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شنبه پر ترافیکی را سپری کردند؛ همایش های انتخاباتی رونق گرفت و برنامه های تلویزیونی چالشی تر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آغازین روز هفته جاری مصادف بود با ترافیک کاری مردان رقابت چهاردهم؛ از سفر استانی و همایش انتخاباتی، تا کنش‌گری در فضای مجازی و حضور در برنامه‌های رسانه ملی.

مگر غیر از قانون برنامه، برنامه دیگری هم لازم است؟

مسعود پزشکیان شنبه را با سفر به قم آغاز کرد. وی پس از زیارت حرم کریمه اهل بیت (سلام‌الله علیها) ابتدا در جمع اعضای ستادش در این شهر حاضر شد، سپس به دیدار برخی علما از جمله آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله بیات زنجانی , و آیت‌الله یثربی رفت. بعد از آن هم در جمع اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد و برخی از اعضای این مجمع حمایت خود را از این نامزد انتخابات اعلام کردند.

پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود در قم به دیدار حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، نیز رفت. در پایان این دیدار سید حسن پزشکیان را به ناهار دعوت کرد. (جزئیات سفر پزشکیان به قم را اینجا بخوانید)

وی در راه بازگشت از قم به زیارت مرقد امام خمینی (ره) رفت. و پس از حضور بر مزار شهدای بهشت زهرا (س) به بهارستان رفت و در جمع هوادارانش در این شهر حاضر شد و با بیان اینکه قول می‌دهم صدای شما بی‌صدایان باشم، گفت: اگر به ریاست جمهوری انتخاب شوم، می‌ایستم و صدای اقوام خواهم بود، صدای کارگران، صدای دختران و زنان، صدای فرودستان و حاشیه‌نشینان خواهم بود. (متن این خبر را اینجا بخوانید)

ستاد انتخاباتی او هم شماره حسابی را برای دریافت کمک‌های مردمی به منظور تأمین هزینه‌های تبلیغات اعلام کرد.

پزشکیان در نهایت در برنامه صف اول شبکه خبر حاضر شد و در پاسخ به انتقاداتی که او را متهم به نداشتن برنامه می‌کند، گفت: مگر برنامه‌ای غیر از قانون برنامه باید داشته باشیم؟ آن‌ها که مدعی‌اند برنامه دارند بگویند چرا اهداف قانون برنامه محقق نشده است. (متن خبر را اینجا بخوانید)

بهترین‌ها را برای ملت ایران فراهم می‌کنیم

محمدباقر قالیباف بعد از ظهر شنبه نشستی با فعالان ستادهای انتخاباتی‌اش در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین داشت، او در این همایش با اشاره به تغییر ریل حکمرانی کشور توسط مجلس انقلابی و دولت مردمی، تأکید کرد: ما بهترین‌ها را برای ملت ایران فراهم می‌کنیم، نباید به دهه ۹۰ برگردیم.

وی در این برنامه گفت: فساد درخت شوم ناکارآمدی است و مدیریت قوی می‌تواند موفقیت را رقم بزند. این در حالی است که ۶ برنامه توسعه قبلی فقط ۳۰ درصد اجرا شده و درحقیقت به ثروت کشور خسران وارد کرده است. (متن خبر را اینجا بخوانید)

علی نیکزاد رئیس ستاد قالیباف هم در این همایش گفت: گفت: برای خدمت و پیشرفت کشور و ادامه راه شهیدان باید کسی را در قامت ریاست جمهوری انتخابات کنیم که در دفاع مقدس، قرارگاه خاتم الانبیا، شهرداری تهران، نیروی انتظامی و مجلس شورای اسلامی کارنامه داشته باشد. (متن خبر را اینجا بخوانید)

وی هم‌چنین در پیامی که در شبکه ایکس با اشاره به برنامه میزگرد اقتصادی جمعه شب نوشت: هر چه دقیق‌تر و صریح‌تر سخن بگوییم، مانع غلبه سخنرانی و شعار و تکه‌پرانی بر داشتن برنامه و کارنامه خواهیم شد. (متن خبر را اینجا بخوانید)

قالیباف در پایان برنامه‌های روز شنبه خود به با مردم شبکه یک رفت و ضمن بیان این‌که تحول نیازمند یک مدیر قوی است گفت: هر که بگوید اختیار و پول می خواهم تا کاری را انجام دهم در طول بیش از ۴۰ سال تجربه، نه تنها تحول را ایجاد نخواهد کرد سرمایه را هم از دست خواهد داد. امروز شاهد مشکلاتی هستیم که تکرار آن برای من هم سخت است مردم عزیز از حرف خسته هستید اما می‌خواهم مثل گذشته قول بدهم و به عهد خود وفا کنم. (متن خبر را اینجا بخوانید)

دفاع از ایده ۱۴۰۰ در سامان‌بخشی ۳ روزه به اوضاع بورس

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شنبه را با یک نشست خبری آغاز کرد و در این برنامه به سؤال‌های اصحاب رسانه پاسخ داد. وی در این نشست گفت از کلیت دولت سیزدهم حمایت می‌کند و وعده داد وام ازدواج را به یک میلیارد تومان افزایش می‌دهد.

وی هم‌چنین درخصوص شعار انتخاباتی ۱۴۰۰ خویش و چگونگی نحوه سامان دادن اوضاع بورس هم توضیحاتی ارائه داد و گفت: وقتی یک دولت با سیاست ‌های غلط می‌تواند یک روزه بازار سرمایه را به نابودی ببرد آیا سه روزه نمی‌تواند آن را اصلاح کند؟

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت احتمالی خود درباره سیاست خارجی و تعامل با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین عنوان کرد: شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مداراست. (متن خبر را اینجا بخوانید)

دیگر برنامه قاضی‌زاده هاشمی در روز شنبه حضور در میزگرد اقتصادی شبکه دو و پاسخ به کارشناسان آن بود. این نامزد انتخابات وعده داد: در طرح دولت مردم بسته اعتباری یک میلیاردی به زوج‌ های جوان و خانوار تخصیص داده می‌شود برای مثال به زوج‌ ها مسکن، ودیعه مسکن، خرید کالای جهیزیه و یا منابع اشتغال داده می‌شود؛ این بسته به شکل پول به افراد داده نمی‌شود بلکه به شکل اعتباری تخصیص داده خواهد شد. (متن خبر را اینجا بخوانید)

در حلقه تنگ برجام ولایتی را هم راه ندادند

علیرضا زاکانی شنبه نخست به میزگرد سیاسی شبکه ۳ رفت و به سؤالات کارشناسان در حوزه سیاست خارجی پاسخ گفت.

زاکانی در این برنامه اولویت‌های پنج‌گانه سیاست‌خارجی مدنظرش را تشریح کرد و از سفرش به چین گفت که چگونه آنها را مجبور به شراکت در قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن کرده است.

وی با بیان روایتی از نحوه شکل‌گیری و تصویب برجام، تأکید کرد: برجام اصلا اراده نظام نبود! سندی بود که در حلقه تنگ روحانی، لاریجانی و ظریف شکل گرفت و با این‌که بر اساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی باید ولایتی و شمخانی هم در این جمع می‌بودند، اما حتی آن‌ها هم به این حلقه بسته راه نداشتند! (متن خبر را اینجا بخوانید)

زاکانی سپس در نشستی صمیمی با فعالان حوزه کشاورزی و محیط زیست حاضر شد و با بیان این‌که یکی از مشکلات دامداران و کشاورزان، دلالان هستند، اظهار داشت: دست دلالان را کوتاه می‌کنیم. (متن خبر را اینجا بخوانید)

این نامزد انتخابات شامگاه شنبه نیز در مسجد ابوذر تهران حضور یافت و در جمع مردم گفت: آماده ایم تا با حضور فعال خودمان راه شهید رییسی را ادامه دهیم. مختصات دولت شهید رئیسی دقیق بود و بر خلاف دولت سابق مسیری را رفت که خود را سرباز این انقلاب دید. شهید رئیسی خود را خادم مردم می‌دید و ویژگی او عدالت محوری و فسادستیزی بود. (متن خبر را اینجا بخوانید)

مسکن مهر را به شیوه جدیدی دنبال می کنم

ستاد مصطفی پورمحمدی شنبه اسامی رؤسای ستادهای انتخاباتی استانی منصوب شده توسط سید شهاب الدین صدر رئیس ستاد انتخاباتی شورای وحدت این نامزد را اعلام کرد.

در بیانیه ستاد انتخاباتی پورمحمدی آمده است: به دلیل اهمیت جوانگرایی و میدان دادن به نیروهای نخبه کارآمد که در اندیشه‌های حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی است؛ شاهد گردش نخبگانی، استفاده از نیروهای جوان و استعدادهای فرهنگی و علمی در ستاد انتخاباتی وی و در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی هستیم. (متن خبر را اینجا بخوانید)

به نظر می‌رسد مصطفی پورمحمدی فعال‌ترین نامزد انتخاباتی در فضای مجازی باشد؛ او که از روز نخست مستمرا پست‌ها و ویدئوهایی را در فضای مجازی منتشر می‌کند، در تازه‌ترین پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد گفت: طلبه بودن به معنای جدایی از جهان امروز نیست، اگر تعریف از خود نباشد کتاب خوان حرفه ای و قهاری هستم. (متن خبر را اینجا بخوانید)

پورمحمدی شنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر نیز حاضر شد و اظهار داشت: فراتر از مسائل اقتصادی، مهمترین مساله اعتماد است؛ یعنی بخش فعال اقتصاد به سیاست‌ها و به (دولت ما اعتماد کند و دولت هم به آنها اعتماد داشته باشد.

وی درخصوص نسبت برنامه با بودجه و درآمدها تاکید کرد: هنر برنامه، تطبیق برنامه با بودجه و درآمدها است، معمولا سناریوهای مختلفی را برای برنامه در نظر می‌گیرند که کمتر در برنامه‌ریزی‌های ما به آن توجه شده است.

پور محمدی در این برنامه وعده داد مسکن مهر را به شیوه جدیدی دنبال خواهد کرد. (متن خبر را اینجا بخوانید)

در فضای مجازی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت

سعید جلیلی اما به نسبت روزهای قبل، شنبه آرامی را سپری کرد؛ وی نخست میزبان جمعی از کارگران و تولیدکنندگان کشور بود؛ نمایندگان تشکل های کارگری، در این جلسه که به بیان مطالبات خود پرداختند. (متن خبر را اینجا بخوانید)

وی عصر شنبه به میزگرد فرهنگی شبکه ۲ رفت و در پاسخ به پرسش‌های چالشی کارشناسان برنامه‌ها و دیدگاه خود در حوزه مسائل فرهنگی را تشریح کرد.

مطابق انتظار پای بحث «حجاب» و «فیلترینگ» هم به این برنامه باز شد و این نامزد انتخابات در این باره گفت: برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می شود.

جلیلی در پاسخ به سوال انتظامی مبنی بر اینکه آیا در دولت شما با راهبران سایه نشین دستگاه‌ها مواجهیم؟ گفت: خیر این‌ نادرست است. معتقدم شفافیت باید وجود داشته باشد و کسی که کاری می‌کند و مسئولیت می پذیرد باید پاسخگو باشد البته‌ برای تقویت پیشرفت کشور هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد. (متن خبر را اینجا بخوانید)

نظر شما