شناسهٔ خبر: 67206716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

«جام‌جم» پایان اسارت شهروند ایرانی در سوئد را بررسی می‌کند

آزادی نوری؛ شکست پروژه منافقین

تلاش‌های دیپلماسی دولت سیزدهم نهایتا جواب داد و حمید نوری پس از پنج سال زندانی‌بودن در سوئد آزاد شد و به ایران بازگشت. وی دادیار سابق قوه‌ قضاییه بود که ۱۸آبان۱۳۹۸(نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد.

صاحب‌خبر -
آن زمان علت این دستگیری مشارکت دراعدام زندانیان امنیتی اعضای سازمان مجاهدین در تابستان ۱۳۶۷عنوان شدکه سر انجام نوری به همین اتهام طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد. روند دادگاه تجدیدنظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز۱۷آبان۱۴۰۲ به پایان رسید. در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز۱۹دسامبر(۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر شد و در دسترس قرار گرفت.اسفند سال گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد و پس از قطعی‌شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.این اتهامات در حالی علیه نوری مطرح و حکم حبس ابد به وی داده شده بود که از منظر صاحب‌نظران و کارشناسان حقوق بین‌الملل روند و اصل دادگاه حمید نوری بیش از آن‌که جنبه حقوقی داشته باشد، اساسا ماهیتی سیاسی و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد دارد. در واقع بازداشت غیرقانونی حمید نوری مقوله‌ای متاثر از سیاسی‌کاری در جهت حمایت از منافع منافقین بود. زمانی که حکم حبس ابد نوری تایید شد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نه‌تنها این حکم را غیرقابل قبول توصیف کرد، بلکه توضیح داد: جای تأسف است که دادگاه سوئد بدون توجه به موازین دادرسی عادلانه به صدور چنین رأی مخربی مبادرت ورزیده و دستگاه قضایی سوئد نیز این‌گونه منافع دو ملت و روابط قدیمی، تاریخی و ریشه‌دار دو کشور را در معرض خطر قرار داده‌ است.مجید نوری، فرزند حمید نوری نیز در این‌باره اظهار کرد: دادگاه سوئد اساسا صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته و ندارد. براساس صلاحیت جهانی، صلاحیت دادگاه سوئد را برای بررسی به پرونده حمید نوری نقض می‌کنیم. ساده‌ترین دلیلی که دادگاه سوئد صلاحیت رسیدگی به پرونده پدرم را ندارد، همین موضوع صدور حکم به زبان سوئدی است و ۴۵روز ترجمه آن به فارسی به طول می‌انجامد.در این بین اما با وجود این‌که پرواضح بود این دادرسی علی نوری بسیار جهت‌دار انجام شده، گویی حکم حبس ابد حمید نوری گزک جدید برای اپوزیسیون و رسانه‌های معاند محسوب می‌شد که دائما با پمپاژ اطلاعات کذب و اتهامات بی‌پایه علیه حمید نوری در تلاش بودند حس او را در راستای اجرای عدالت و نه مسأله‌ای صرفا سیاسی جلوه دهند. کما این‌که پس از صدور حکم حبس ابد برای نوری، رضا پهلوی این حکم را «گام نخست برای اجرای عدالت» عنوان کرد و برخی چهره‌های اپوزیسیون نیز با تداوم این خط خبری از صدور این حکم برای نوری ابراز خوشحالی کردند.با این وجود برخی رسانه‌های معاند با شانتاژ خبری، دستگیری حمید نوری وحکم حبس ابد او را تله‌ای توصیف می‌کردند که توانست وی را به‌دلیل «قتل» راهی زندان کند،اما نهایتا تلاش‌های دیپلماسی وزارت خارجه کشورمان جواب داد و دیروز کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران خبر از آزادی حمید نوری و بازگشت او به ایران داد؛ پیامی که به نظرمی‌رسد همزمانی آن بادیپورت منافقین ازسوی فرانسه،ازشکست کامل پروژه منافقین حکایت دارد. 
وی در پیامی نوشت: این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان است.باید گفت این آزادی نتیجه تبادل زندانیان میان ایران و سوئد به واسطه کشور عمان است که مرهون دیپلماسی قوی ارزشمند وزارت خارجه و درخواست دولت‌های ایران و سوئد ازسلطنت عمان برای میانجی‌گری در پرونده زندانیان موجود در دو کشور است که به آزادی حمید نوری و بازگشت دو شهروند زندانی سوئد درایران به نام‌های سعید عزیزی و یوهان فلودروس به سوئد منجر شد. خبرگزاری رسمی عمان همچنین اعلام کرد که سلطنت عمان از فضای مثبت در مذاکرات دو طرف ایرانی و سوئدی در مسقط تمجید و تاکیدکرد که خواهان حل‌وفصل این پرونده انسانی است.مجید نوری، فرزند حمید نوری در پیامی در ایکس (توییتر سابق) بااشاره به آزادی پدرش نوشت: لیومَ یئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم. ‏درآستانه اعیاد قربان وغدیر ‏بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولان مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری‬ در آستانه ورود به ایران است. شهید رئیسی‬ و ‫شهید امیرعبداللهیان عزیز، جای‌تان خالی است.‬‬

نظر شما