شناسهٔ خبر: 67338162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دومین مستند تلویزیونی سعید جلیلی:

مردم، امروز قضاوت می‌کنند

تهران- ایرنا- از قضاوت مردم سخن می‌گوید. مقایسه‌ای می‌کند میان دولت سیزدهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم و تاکید می‌کند: مردم، امروز قضاوت می‌کنند. بخشی از مستند دوم سعید جلیلی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مستند دوم سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد. سعید جلیلی در این مستند می‌گوید: نکته‌ای هم که مطرح شد چون راجع به دولت شهید رئیسی بود، جسارتی هم شده بود، مردم امروز قضاوت می‌کنند... زمانی وعده داده شد ما که بیاییم، هم اقتصاد و هم سانتریفیوژها می‌چرخد که از ۱۹ هزار تا شد سه هزار تا و دلار سه تومنی شد ۳۰ تومن.

در ابتدای مستند این عنوان را می‌بینیم «یک روز از ۱۱ سال». مرد جوانی با جلیلی سخن می‌گوید، گویی از اهالی مناطق مرزی است: آخر دنیاست، نمی‌دانم چه جور شده آمدید اینجا، خداوکیلی تعجب کردم.

مردم نگهبان این مرزند، اگر مردم، جلوی عراق و آمریکا را نمی‌گرفتند، معلوم نبود آن شهرهای بالا چه بلایی سرشان بیاید. و خبری از رادیو ایران که نخستین مناظره شش نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری دیشب برگزار شد و تا پاسی از شب ادامه یافت.

دولت اصلاحات را خطاب قرار می دهد. جلیلی می‌گوید: نکته‌ای هم که مطرح شد و راجع به دولت شهید عزیزمان، محبوب مردم آقای رئیسی مطرح شد که سه سال جسارتی شده بود... تعبیر خوبی ایشان به کار نبرده بود، مردم امروز قضاوت می‌کنند.

همان دوره ای که گفته بودید با این مسیر می توانیم این موفقیت ها را داشته باشیم. زمانی در سال ۹۲ وعده شد که ما بیاییم هم اقتصاد و هم سانتریفیوژها می‌چرخد. چه شد؟ سانتریفیوژها از ۱۹ هزار تا سه هزار تا شد و کنایه‌ای به محدودیت‌ها و بتنی که ریخته شد می زند و می‌افزاید: دلار سه تومنی شد سی تومان. برای جلیلی هدف و کار مهم است.

جمله‌ای که از زبان شهید رئیسی درباره سعید جلیلی می‌شنویم. این نامزد می‌گوید: ما باید یک تابلو و یک تصویر از آن وضع مطلوب داشته باشیم.

صحبت از اشتغالزایی و امنیت می‌شود در جلسه دیپلماسی اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی در سال ۹۵ و جمله‌ای از یک فعال اقتصادی که «خیلی دیر شده است.»

جلیلی در گفت و گویی که به مناسبت همین مستند تدارک دیده شده بود گفته در ۱۱ سال گذشته عمده وقت من و صدها نفر از همراهانم در شناخت مسائل کشور و راه حل آنها متمرکز بود.

مدیران و کارشناسانی که به بیش از هزار نفر می‌رسند. در فهرست طولانی و پرشمار همکاران ما در دولت سایه همه جور سلیقه سیاسی و همه سطوح کارشناسی از مدیران عالی دولت های گوناگون تا مدیران میانی و کارشناسان حضور داشتند. او را در جمع فرهنگیان می‌بینیم.

 مقایسه ای جالب از او می شنویم. میان نقشه و گره های فرش تا مدیریت کشور. می گوید: اگر می خواهیم مسائل کشور حل شود، باید نقشه داشته باشیم بدانید که دانه به دانه گره ها چیست.

اگر کلی بگویی یک کاری می کنم جواب نمی دهد. ... امروز به دولتی نیاز داریم که این مباحث را شناخته، هدفگذاری و برنامه ریزی کرده باشد تا از فردای انتخابات مسیر جهش و پیشرفت کشور را رقم بزند. و بدرقه ای مردمی «رئیس جمهور ما خدا نگهدار تو .» کودکی به کنار خودرویش می آید و می گوید: آقای جلیلی یک عکس بندازیم؟ خاطرنشان می کند بیش از 140 بار به نقاط مختلف کشور سفر کرده ام و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا شده ام... از کارگران هپکو تا کولبران بانه، از صیفی کاران آبدان بوشهر تا کشاورزان کریم آباد رشتخوار، از شرکت های دانش بنیان در نیشابور و سبزوار تا فعالان اقتصادی در چابهار و صدها جمع دیگر کاری، دانشجویی، اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی و فرهنگی... .

به والدین شهیدی می گوید: خیلی ما را دعا کنید. محتاجیم به دعای شما. خوشابه حال شما که خیلی آبرومندید پیش خدا. ساعت 10 و 10 دقیقه را نشان می دهد و جلیلی که می گوید: امروز ما در یک انتخاب هستیم.

این یک انتخاب است. کسانی می خواهند بگویند نمی توانیم. برخی می گویند نه، نمی شود. این یک انتخاب است برخی این را می گویند. اما امروز باور داریم و امکانی وجود دارد حتی در نقاط عطف تاریخی ، علمی، فناوری و پیشرفت های بزرگ، شما می توانید حضور موثر داشته باشید. » «یک کاری بکنید ما برگردیم. خیلی دیر شده.» این هم درخواست یک طرفدار و جلیلی که می گوید: وقت را از دست ندهید، زمان تعارف نیست . فرصت های بزرگی روبه روی ما قرار دارد. می توانیم تعلل کنیم که مانند هشت سال پایانی دهه 90 رشد کشور صفر بشود و یا با تغییر ریل موفقیت هایی را رقم زد.

امیدوارم این برنامه ها بعد از روز انتخابات کلید بخورد و حرکت بزرگ همه جانبه با حضور همه شروع شود.

ادامه می دهد: یک جهان فرصت، نتیجه آن یک ایران جهش شود آن هم با ایفای نقش پرشکوه هر ایرانی و با وجود یک دولت نقش آفرین تا انشالله پرچم بزرگی که امام ما به اسم اسلام در کشور ما بلند کرد به دست صاحب اصلی اش حضرت ولی عصر سپرده شود... نمایی از برج میلاد در غروب دیده می شود و «والسلام علیکم و رحمه الله برکاته.» تار و پودهای فرش و چنگکی که به آنها زده می شود. ... موسیقی زیبایی با خوانندگی چندی کودک پایان بخش این مستند است که می خوانند: زندگی طرحی داره مثل نقشه یه فرش که تو این نقشه می بینیم واسه هر رنگی یه نقش ...

نظر شما