شناسهٔ خبر: 67206704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بی‌حجابی یک آسیب اجتماعی است

یک پژوهشگر فرهنگی گفت: بی‌حجابی آسیبی اجتماعی است و این موضوع بر اولین کانون شکل گیری یعنی خانواده تا زندگی اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

شبابی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی درمورد اهمیت فرهنگ‌سازی کردن مسئله حجاب در جامعه بیان کرد: حجاب یک مسئله‌ای است که باید برای آن فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و بدرستی به افراد جامعه انتقال پیدا کند تا آن‌ها هم، پذیرای این مسئله باشند. مثلاً قوانین راهنمایی رانندگی در اغلب مواقع رعایت می‌شوند. چرا؟ چون برای این منظور فرهنگ‌سازی صورت گرفته و کار‌های زیربنایی انجام شده است و این نشان می‌دهد حتماً باید برای کار‌های زیربنایی با تعمق بیشتری وارد عمل شد و مسئله حجاب هم، همین طور است.

بی‌حجابی؛ آسیب اجتماعی است یا تبعات آن شامل آسیب اجتماعی است؟

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به این که بی‌حجابی آسیب اجتماعی است و یا این‌که تبعات آن، شامل آسیب اجتماعی می‌شود یا خیر؟ گفت: قطعاً بی‌حجابی آسیب اجتماعی است و این موضوع از اولین کانون شکل گیری یعنی خانواده تا زندگی اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارد. زیرا خیلی از مسائل اجتماعی وجود دارند که پیامد‌های منفی آن‌ها ناشی از بی‌حجابی است و این موضوع را می‌توان آشکارا مشاهده کرد. 

مثلاً بی‌حجابی روی کمرنگ شدن محبت‌ها، شکستن پیوند‌های خانوادگی، شکستن حرمت‌ها، ازبین بردن عفت اجتماعی و... موثر است. 

قانون پوشش؛ در دانشگاه های دنیا چگونه است؟

شبابی با اشاره به قانون پوشش در دانشگاه‌های دنیا گفت: در دانشگاه‌های دنیا برای رعایت حد پوشش هم، قانون مفصلی دارند چراکه وقتی محیط فرهنگی باشد رعایت برخی از قوانین و موارد الزامی است و مسئله حجاب هم از این دست است. مثلاً برخی از آیتم‌های لباسی جایی در پوشش دانشجویان دانشگاه‌های دنیا ندارند چراکه این آیتم لباسی مناسب محیط فرهنگی دانشگاه نیست. پس این موضوع فقط درمورد ایران صدق نمی‌کند و در سراسر جهان وجود دارد.

اتحاد جمعی برای مسئله حجاب 

این پژوهشگر فرهنگی ادامه داد: در موفقیت یک مسئله، همه جانبه بودن آن نقش دارد. به همین خاطر، به یک اتحاد جمعی احتیاج است تا جایی که همه مجموعه‌های تأثیرگذار، وزارتخانه‌ها، نویسندگان و روانشناسان و افرادی که مباحث دانشگاهی را عهده‌دار هستند باید با اتحاد و همبستگی برای موضوع حجاب هم، قدم بردارند و این قدم باید عملی باشد نه فقط مقاله‌ای نوشته شود که بعداً مشخص شود آیا قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟ 

شبابی گفت: آیا اگر متولیان کشور بخواهند پلی بسازند فقط یک فراخوان می‌دهند و می‌گویند برای این موضوع چند نفر طرح دارند و فقط در قالب تئوری پیش می‌روند یا بدنبال افرادی هستند که طرح‌های اجرایی خوبی داشته باشند؟ قطعاً به دنبال طرح‌های خوب اجرایی هستند که قابلیت پیاده‌سازی داشته باشد. برای حجاب هم، باید به این صورت عمل کرد و فقط در حد مقاله و تئوری نباشد و قابلیت اجرایی و کاربردی داشته باشد. 

شبابی افزود: ما تا حدی در کشور، موازی‌کاری داریم و در این میان هم، وقتی کسی  بخواهد کاری انجام دهد تا آن کار بخواهد به مرحله اجرا برسد با موانعی روبرو می‌شود و حتی اگر به مرحله عمل هم، برسد در آن مرحله با مشکلاتی روبروست و این بیانگر این است که اتاق فکر خیلی مهم است. 

نظر شما