شناسهٔ خبر: 67206596 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه مطرح کرد:

نقش‌آفرینی دانشگاه پیام نور در آموزش عالی و حکمرانی علمی و رسانه‌ای

ابراهیم شریفی

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان از پیشگامی این دانشگاه در عرصه‌ی حکمرانی علمی و رسانه‌ای و نقش‌آفرینی در تحقق عدالت آموزش عالی با رشد چشمگیر پذیرش نخبگان بومی خبر داد.

صاحب‌خبر -

 عزت الله سپهوند در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح دستاوردهای این دانشگاه در دولت شهیدِ جمهور با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین رسالت‌های نهاد علم و دانشگاه در جامعه تلاش برای سلطه‌ی عقلانیت و  تسلط معنویت بر تمام ارکان حکمرانی دینی است، دانشگاه پیام نور لرستان را در بازه‌ی زمانی سه سال اخیر در این زمینه دانشگاهی پیشگام دانست.

وی از مصادیق این امر را اختصاص کرسی مشترک جهاد تبیین صداوسیما و دانشگاه‌های لرستان به دانشگاه پیام نور و ساخت ده‌ها قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی افق روشن با رویکرد جهاد تبیین، روشنگری و مطالبه‌گری دانست.

سپهوند راهبرد و رویکرد این دانشگاه در ورود به حوزه‌ی دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم جامعه محور را محدود به عرصه‌ی کنشگری رسانه‌ای ندانست و نقش‌آفرینی برخی اعضای هیات علمی، کارکنان و دانش‌آموختگان دانشگاه پیام نور لرستان در میدان حکمرانی علمی با پذیرش مسئولیت در حوزه‌هایی از قبیل مدیریت دانشگاه‌های دیگر، فرمانداری یا شهرداری برخی شهرهای استان و... را برای کمک به پیشبرد اهداف دولت مردمی سیزدهم گام‌های موثری در این زمینه دانست.

وی تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را مهمترین زیرساخت توسعه‌ی متوازن جامعه برشمرد و نقش آفرینی دانشگاه در عرصه تحقق عدالت آموزش عالی در اقصی نقاط استان برای نیل به این هدف را چشمگیر توصیف کرد و افزود: همگام با تلاش‌های سازمان مرکزی برای ابقاء، احیاء و ارتقاء دانشگاه و به موازات آمایش هوشمند درون ساختاری، خط سیر آمار جمعیت دانشجویی این دانشگاه در لرستان، رشد تصاعدی ویژه‌ای را نشان می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: جمعیت فعال دانشجویی این دانشگاه از حدود ۴۰۰۰ نفر در آخرین سال‌های دولت قبل یعنی نیمسال دوم ۱۳۹۹ به حدود ۱۱ هزار نفر رسیده و این نکته‌ای است که باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد.

وی افزود: تحقق عدالت آموزش عالی طبق نقشه‌ی جامع علمی کشور، پیشگیری از وقوع آپارتاید علمی با جلوگیری از انحصاری و طبقاتی شدن دانش، ارتقاء سطح علمی-فرهنگی جامعه، کیفیت آموزشی مطلوب، سازگاری نظام آموزش ترکیبی با سبک زندگی ایرانیان معاصر، امکان‌ تحصیل همزمان با اشتغال و مشارکت در تولید، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت تحصیلی و خوابگاه نشینی و...، فعالیت مراکز آموزش‌های مهارت‌محور و اشتغال آفرین در کنار دانشگاه باعث شده بسیاری از نخبگان بومی تحصیل در دانشگاه پیام نور را ترجیح دهند.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان با بیان اینکه اولویت مدیریتی دانشگاه کار فرهنگی رسانه‌ای است، یادآور شد: فعالیت‌های درخشان بسیج دانشجویی، استقبال دانشجویان از اردوهای راهیان نور و جهادی، تشکیل ۱۴ کانون و انجمن دانشجویی، راه‌اندازی اتاق مشاوره دانشجویی و اتاق سلامت، راه‌اندازی ۳ نشریه‌ی دانشجویی، تشکیل شوراهایی از قبیل امر به معروف، و حجاب و عفاف از مصادیق این فعالیت‌های فرهنگی هستند.

سپهوند با اشاره به عبور این دانشگاه از برخی مشکلات انباشته گذشته، افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی، برگزاری همایش ملی زبان‌های ایرانی و ادبیات بومی زاگرس، تاسیس نخستین مرکز رشد مشترک در دلفان را نفس تازه‌ای در کالبد این دانشگاه ریشه‌دار قلمداد کرد.

وی با اشاره به چالش‌های عمرانی امنیتی ناشی از تغییر مکان دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد از دهکده المپیک در سال‌های گذشته و انتقال به پردیس نیمه‌ساز جدید(کهریز)، ضمن گلایه از ترک فعل برخی مسئولین پیشین و قدردانی از همراهی مدیران ارشد استانی در دولت سیزدهم، تاکید کرد: به رغم کمبود منابع مالی به جهت اهمیت فراهم کردن محیط امن، آرام و در خور شأن دانشجویان و جامعه‌ی دانشگاهیان پیام نور استان، پروژه‌هایی از قبیل ساخت سردرب دانشگاه در مرکز استان، مقاوم‌سازی سوله ورزشی، اجرای فاز اول حصار کشی، ایجاد پارکینگ، ساخت و تجهیز بوفه با مشارکت بخش خصوصی و اجرای محوطه‌سازی مرکز خرم‌آباد، استرداد و احیای دانشکده تحصیلات تکمیلی مرکز استان و نیز تکمیل پروژه آب رسانی مرکز نورآباد دلفان با مدیریت جهادی همکاران در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده و سایر اقدامات به سرعت در دست پیگیری و اقدام است.

انتهای پیام

نظر شما