شناسهٔ خبر: 67205836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

دادگاهی و محکوم شده بود روز گذشته وارد تهران شد

آزادی نوری

حمید نوری که با شکایت واهی اعضای منافقین در سوئد

صاحب‌خبر -


خبر آزادی حمید نوری از زندان سوئد پس از پنج سال خبری بود که در کمال تعجب رسانه‌ها و ناامیدی از سیستم قضایی سوئد، منتشر شد.
روز گذشته، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پیامی نوشت:
«خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان است.»
حمید نوری، دادیار سابق قوه‌ قضائیه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد  بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان امنیتی اعضای سازمان مجاهدین در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.
وکلای حمید نوری و نیز بسیاری از وکلای بین‌المللی در اظهارات متعدد، روند و اصل دادگاه حمید نوری را متأثر از سیاسی‌کاری و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد عنوان کردند.
روند دادگاه تجدیدنظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید. در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.
حبس ابدی که به یک سال هم نکشید
اسفند سال گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تأیید کرد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.
همچنین مجید نوری، فرزند حمید نوری در پیامی در ایکس (توئیتر) با اشاره به آزادی پدرش نوشت: «لیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم. ‏ در آستانه اعیاد قربان و غدیر ‏بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسئولین مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است.»
وی نوشت: شهید رئیسی، ‫شهید امیرعبداللهیان ‬عزیز، جایتان خالی است.» نوری همچنین از ورود پدرش به ایران در ساعت ۱۷ عصر روز شنبه از فرودگاه مهرآباد خبر داد.‬
وکیل حمید نوری هم با حضور در برنامه تلویزیونی درباره آزادی وی گفت: «یک شهروندمان از اسارت نجات داده شده است. به نظرم جمهوری اسلامی ایران با یک دیپلماسی مقتدرانه در کنار فعالیت‌های حقوقی و غیره توانسته وظیفه‌ای را که در قبال شهروندان خود داشته به درستی انجام دهد و دست‌کم یک شهروند خود را که بیش از پنج سال در سلول انفرادی در شرایط سخت بوده است، آزاد کند.»‬
وی افزود: «شاید برخی بگویند یک شهروند در کشوری مثل سوئد، کشوری که عضو اتحادیه اروپاست بوده است، ولی واقعیت این است که نه این‌طور نیست؛ زیرا به نظرم  سخت‌ترین دوران زندگی آقای نوری در همین سلول انفرادی بوده است.»
وکیل خانواده نوری گفت: «یک روز قبل از ورود به سوئد، حکم بازداشت حمید نوری صادر شده بود.»

یک توافق بی‌سروصدا
نخست‌وزیر سوئد روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) آزادی «حمید نوری»، شهروند ایرانی را که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، تأیید کرد.
خبرگزاری عمان اعلام کرد: «میانجی‌گری میان ایران و سوئد با موفقیت همراه شد و دو کشور،‌ شهروندان زندانی یکدیگر را آزاد کردند.»

محدودیت‌های ناعادلانه علیه حمید نوری
محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت. این شهروند ایرانی پیش‌تر پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مؤلفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود.
خبرگزاری دولت عمان از مذاکرات ایران و سوئد در مسقط (پایتخت عمان) درباره مبادله این زندانیان خبر داد که با موفقیت همراه شد.
مورد حمید نوری بیش از هر چیزی می‌تواند بیانگر قدرت دیپلماسی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این زمینه باشد. حمید نوری که منافقین با شنیدن خبر حبس ابد وی، پایکوبی به راه انداخته بودند، بعد از گذشت پنج سال آزاد شد و درست در همین زمان، پایگاه منافقین در فرانسه هم مورد حمله پلیس این کشور قرار می‌گیرد. 
می‌توان گفت فقط دیپلماسی است که می‌تواند معادلات این‌چنینی را به یک‌باره برعکس کند و این موضوع را می‌توان از دستاوردهای بزرگ نظام قلمداد کرد.

نظر شما