شناسهٔ خبر: 67203696 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آمریکا اطلاعاتی کلیدی به اسرائیل داد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل:روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از همتایان اسرائیلی خود در زمینه یافتن گروگان‌های باقی‌مانده در غزه حمایت فوق‌العاده‌ای کرده‌اند. این کمک‌ها در عین‌ حال نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از اطلاعات حساس ایجاد کرده است.
واشینگتن‌پست در این گزارش، نوشت عملیات نجات جسورانه و مرگ‌بار چهار گروگان از سوی نیروهای نظامی اسرائیل، متکی به عملیات دیگری در زمینه جمع‌آوری اطلاعات گسترده بود.
 در این عملیات ایالات متحده مهم‌ترین شریک اسرائیل بود.گزارش این روزنامه آمریکایی بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۲ مقام فعلی و سابق ایالات متحده و اسرائیل در واشینگتن، تل‌آویو و اورشلیم تهیه شده است.
بیشتر این مقامات به دلیل اظهارنظر درباره یک عملیات حساس اطلاعاتی، به شرط ناشناس ماندن هویت خود با واشینگتن‌پست صحبت کردند.
ارتش اسرائیل شنبه گذشته خبر داد طی عملیاتی در مرکز نوار غزه، چهار گروگان به نام نوعا آرگمانی، آلموگ مئیر، آندری کوزلوو و شلومی زیو را زنده و سالم، نجات داده است.
آرگمانی دختری بود که ویدیوی ربودن او با موتور از سوی دو تن از نیروهای حماس، در رسانه‌های اجتماعی بازتاب زیادی پیدا کرده بود.بر اساس گزارش واشینگتن‌پست، از زمان حملات حماس در هفتم اکتبر گذشته، ایالات متحده جمع‌آوری اطلاعات در مورد اعضای این گروه در غزه را افزایش داده است.
به گفته مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا و اسرائیل، این اطلاعات شامل حجم فوق‌العاده‌ای از فیلم‌های گرفته شده از سوی پهپادها، تصاویر ماهواره‌ای، رهگیری‌های ارتباطی و تجزیه و تحلیل داده‌هاست که با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته و هوش مصنوعی انجام می‌شود.
واشینگتن‌پست تاکید کرد این امر نتیجه یک مشارکت اطلاعاتی با حجم کمیاب میان آمریکا و اسرائیل است؛ هر چند «این دو کشور از لحاظ تاریخی در زمینه‌های مورد علاقه متقابل، از جمله مبارزه با تروریسم »، پیش‌تر با هم همکاری کرده‌اند.مقامات اسرائیلی در مصاحبه‌هایی، از کمک‌های ایالات متحده در این زمینه قدردانی کرده‌اند.واشینگتن‌پست یادآوری کرد این کمک‌ها در برخی موارد، به اسرائیلی‌ها قابلیت‌های منحصربه‌فردی داده که قبل از حمله هفتم اکتبر حماس فاقد آن بودند.
با این حال مقامات اسرائیلی گفته‌اند در اکثر موارد، ایالات متحده اطلاعاتی به آنان داده که خودشان می‌توانستند به دست آورند.
در مورد آزادسازی گروگان‌های اخیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل این عملیات را یکی از خارق‌العاده‌ترین عملیات‌ها در طول ۴۷ سال فعالیت خود در ارتش خواند و گفت: «نیروهای ما زیر آتش سنگین در پیچیده‌ترین محیط شهری غزه عملیات کردند.»سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفت عملیات آزادی چهار گروگان چندین هفته برنامه‌ریزی شده بود.
واشینگتن‌پست نوشت تایید اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر اشراف اطلاعاتی این کشور، با توجه به ناکامی آشکار دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در شناسایی و پاسخ به علائم هشداردهنده در زمینه طرح و اجرای حمله هفتم اکتبر حماس، دشوار است.
هم‌زمان این فرضیه نیز وجود دارد که آمریکا ممکن است از ارائه برخی اطلاعات به اسرائیل جلوگیری کند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ماه گذشته در یک نشست خبری گفت واشینگتن «گستره وسیعی از دارایی‌ها، توانایی‌ها و تخصص‌ها» را به اسرائیل ارائه کرده است.
سالیوان افزود ارائه اطلاعات آمریکا به اسرائیل در این زمینه به هیچ چیز دیگری وابسته، مشروط یا محدود نیست.
او گفت: «ما چیزی را عقب نمی‌اندازیم.»واشینگتن‌پست نوشت برخی مقامات آمریکایی از جمله بعضی اعضای کنگره نگران این موضوع هستند که اطلاعات ارائه شده از سوی ایالات متحده، به مخازن داده‌هایی وارد شوند که نیروهای اسرائیلی از آن برای انجام حملات هوایی یا سایر عملیات نظامی استفاده می‌کنند.
این نگرانی وجود دارد که واشینگتن ابزار موثری برای نظارت بر چگونگی استفاده اسرائیل از این اطلاعات نداشته باشد.واشینگتن‌پست نوشت دولت جو بایدن، اسرائیل را از استفاده از هر گونه اطلاعات آمریکا برای هدف قرار دادن نیروهای عادی حماس در عملیات نظامی منع کرده است.
به گفته این رسانه، اطلاعات آمریکایی‌ها تنها برای یافتن گروگان‌ها و رهبران ارشد حماس از جمله یحیی سنوار است.
پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود یحیی سنوار و دیگر رهبران حماس در نوار غزه احتمالا در شبکه تونل‌های زیرزمینی این گروه در خان‌یونس مخفی شده‌اند.
پیش از آن احتمال می‌رفت که سنوار در رفح پنهان شده باشد.
نیویورک‌تایمز روز ۲۳ اردیبهشت امسال نوشت گزارش‌های اطلاعاتی در خصوص حضور سنوار در خان‌یونس می‌تواند منطق اسرائیل را برای حمله به رفح به چالش بکشد.
یحیی سنوار یکی از چهره‌های شناخته شده حماس و از رهبران آن است.

برچسب‌ها:

نظر شما