شناسهٔ خبر: 67202519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری هفتمین همایش ملی بزرگداشت خیام نیشابوری در دانشگاه نیشابور

هفتمین همایش ملی بزرگداشت خیام نیشابوری در دانشگاه نیشابور و اختتامیه سومین جشنواره ملی خیام در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

برگزاری هفتمین همایش ملی بزرگداشت خیام نیشابوری در دانشگاه نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مشاور بین الملل معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان در این همایش گفت: سیاست راهبردی وزارت علوم تحقق مرجعیت علمی برای ایران است و شخصیت خیام این ظرفیت را داراست که به عنوان نماد و سمبل مرجعیت علمی بتوان در این زمینه از آن بهره‌مند شد.

سلمان پور با بیان اینکه دومین سیاست راهبردی وزارت علوم جهانی کردن زبان فارسی به عنوان زبان مرجع علمی بین‌المللی است افزود:  در حال حاضر رباعیات و اشعار خیام به زبان فارسی در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد. از این رو دستیابی به چنین هدفی با گسترش زبان فارسی از طریق راه‌اندازی کرسی‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دور از ذهن و دست‌نیافتنی نیست.

وی  گفت: خیام سند اصالت ایرانیان است. تأملات عقلانی، تلاش‌های علمی، جریان لطافت روحی در قالب هنر و شعر، سه مولفه اصالت انسانی است؛ و خیام و امثال او همچون عطار و فضل ابن شاذان سند اصالت انسانی هستند که به ایران و به نیشابور تعلق دارند.

مشاور بین الملل معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین در این راستا با اشاره به رباعیات خیام گفت: خیام فراتر از زمان و مکان خود بود و این دلیل دیگری بر شهرت جهانی وی است.

فرماندار شهرستان نیشابو هم در ادامه این همایش گفت: این خطه از خاک سرزمین ایران وقایع و رویداد‌های تاریخی زیادی به خود دیده و شخصیت‌های بی نظیر علمی و فرهنگی و ادبی بیشماری در خود جای داده است. 

مهدی دونده با اشاره به این مهم که تقویم خیام نیشابوری به گفته ستاره شناسان دقیق‌ترین تقویم جهان است؛ افزود: خدمتی که خیام به جهانیان کرده به واسطه علمی که به وسعت تمام تاریخ به یادگار گذاشته است؛ بر کسی پوشیده نیست. از این رو برگزاری بزرگداشت چنین شخصیت‌های بی نظیری، رسالتی است بر دوش همه ما که در اینجا جا دارد از ریاست دانشگاه و همت والا و اهتمام ایشان در برگزاری بزرگداشت روز ملی خیام، قدردانی نمایم.

هفتمین همایش ملی بزرگداشت خیام نیشابوری و اختتامیه سومین جشنواره ملی خیام که قرار بود روز ۲۸ اردیبهشت برگزار شود  به دلیل شرایط نامساعد جوی و شهادت رئیس جمهوری، امروز در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

نظر شما