شناسهٔ خبر: 67201366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ترانزیت زغال سنگ از مسیر ریلی منطقه ویژه اقتصادی سرخس

پس از تجربه موفق ترانزیت ریلی کود پتاس به دنبال توافق راه آهن ایران و روسیه با همکاری منطقه ویژه اقتصادی سرخس، برای اولین بار در کشور ، ترانزیت ریلی زغال سنگ از مسیر این منطقه انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، در این راستا دو قطار شامل ۵۹ واگن زغال سنگ از کشور روسیه وارد این منطقه شده و قرار است به کشور هند صادر شود.

سالانه بالغ بر ۱/۵(یک و نیم) میلیون تن زغال سنگ از سمت روسیه به هند ترانزیت می‌شود که پیش از این، از مسیر ایران انجام نمی‌شد و از طریق دریا صورت می‌گرفت.

با توجه به مذاکرات صورت گرفته با روسیه، مقرر شده است بخشی از این کالا به صورت ریلی از مسیر منطقه ویژه اقتصادی سرخس جابه جا شود که می‌تواند، درآمد ارزی بسیار خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

ترانزیت بیش از ۲۸۲ هزار تن کالا از ابتدای ۱۴۰۳

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۸۲ هزار تن انواع کالا از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای مرز سرخس ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، رشد چشمگیری داشته است.

در این مدت، انواع هیدروکربن‌ها، مواد غذایی، انواع مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی، مواد شوینده و بهداشتی، میلگرد و... از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس، به کشورهای حوزه CIS ترانزیت شده است.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی سرخس، بزرگترین منطقه با رویکرد ترانزیت ترکیبی ریلی، زمینی‌ و هوایی در کشور و تنها منطقه‌ای در ایران محسوب می شود که هر دو مسیر ریلی عریض و نرمال را در خود گنجانده و تا کنون حدود ۵۰ کیلومتر مسیر ریلی را در منطقه تا نقطه صفر مرزی، ایجاد کرده است.

نظر شما