شناسهٔ خبر: 67201318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

کریدور شمال جنوب ظرفیت عظیمی برای توسعه دریا محور ایجاد می کند

صاحب‌خبر -

پیمان فلسفی نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم در گفتگو با مانا درباره پتانسیل های ایران در حوزه اقتصاد دریا محور بیان کرد: چند ماه پیش سیاست های کلی اقتصاد دریا محور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و این سیاست های کلی بسیار راهگشا است.

کریدور شمال جنوب ظرفیت عظیمی برای توسعه دریا محور ایجاد می کند
تین نیوز

پیمان فلسفی نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم در گفتگو با مانا درباره پتانسیل های ایران در حوزه اقتصاد دریا محور بیان کرد: چند ماه پیش سیاست های کلی اقتصاد دریا محور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و این سیاست های کلی بسیار راهگشا است.

وی افزود: ما می توانیم در چارچوب این سیاست های کلی مسیر آینده را مشخص کنیم. در حال حاضر برنامه جامع تحقق این امر مورد توجه دولت قرار گرفته است و به دستگاه های اجرایی تکلیف شده است. این برنامه می تواند شرایطی در کشور فراهم کند که با نگاه به آینده، بتوانیم به نحو مناسب تری کار را پیش ببریم.

فلسفی گفت: اگر بخواهیم تعریفی از اقتصاد دریا محور کنیم، به استفاده پایدار از منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها، سواحل و جزایر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل اقتصاد دریا محور می گوییم.

وی اضافه کرد: به نوعی باید گفت گستره فعالیت های اقتصادی آبی در اقتصاد دریا محور، خیلی فراتر از برخی فعالیت های سنتی مثل شیلات و صید و صیادی است که ما سراغ داریم. در واقع اقتصاد دریا محور می تواند به موضوعات دیگری هم تسری پیدا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرین پرس، این نماینده مجلس توضیح داد: در اقتصاد دریا محور صید و صیادی یکی از موضوعاتی است که در این عرصه قبلاً وجود داشته است. توریسم یا گردشگری دریایی بخش دیگری از اقتصاد دریایی را تشکیل می دهد. حمل و نقل دریایی و لجستیک دریایی نیز از گذشته وجود داشته است و اقتصاد دریا حول این موضوعات می چرخیده است.

وی ادامه داد:، اما در حال حاضر شرایط دیگری ممکن است بر اقتصاد دریا حاکم باشد. با بروز و ظهور صنایع جدید مثل انرژی های تجدیدپذیر، روش های جدید آبزی پروری مثل پرورش آبزیان در قفس و فعالیت های استخراج در دریا که از اعماق دریا می تواند استخراج منابع صورت گیرد یا برخی فعالیت های دیگر مثل فنّاوری زیستی و زیست هواشناسی دریایی می تواند شرایط اقتصاد دریا محور را متنوع کرده و تغییر دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: بنابراین تنوع موجود افق های جدیدی را در مقابل برنامه ریزان ایجاد می کند و دولت باید روی این موضوع متمرکز شده و سرمایه گذاری لازم را داشته باشد.

ارزش دارایی های حوزه شیلات ۲۴ تریلیون دلار

فلسفی افزود: گفته می شود که ارزش دارایی های اصلی عرصه های آبی که مربوط به حوزه شیلات است، بیش از ۲۴ تریلیون دلار در جهان است. آبزی پروری با عرضه ۵۸ درصد ماهی به بازار های جهانی می تواند سریع ترین روشی باشد که می توانیم از آن برای توسعه اقتصاد دریا محور استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی و دسترسی به دریا در شمال و جنوب داریم. همین طور به آب های آزاد دسترسی داریم که می تواند به ما کمک کنند، ضمن اینکه کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق هم در کشور وجود دارد. مخصوصاً کریدور شمال به جنوب که دریای شمال و جنوب کشور را به هم وصل می کند. این کریدور می تواند ظرفیت عظیمی برای توسعه اقتصاد دریا محور ایجاد کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کریدور شمال جنوب می تواند منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز را فعال کند و شرایطی که ما در مناطق ساحلی کشور داریم را بهبود بخشیده و به نوعی سهم دریا از تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد.

سهم ۵۰ درصدی دریا از تولید ناخالص داخلی کشور های پیشرفته

فلسفی با اشاره به آمار های موجود درباره سهم ۵۰ درصدی دریا در تولید ناخالص داخلی کشور های پیشرفته بیان کرد: این اعداد نشان می دهد اگر روی این موضوع متمرکز شویم، می توانیم آورده خیلی خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در راستای اقتصاد دریا محور بخشی از صنایع دریایی ما می تواند در جنوب کشور مستقر شود. در منطقه ای مثل چابهار، به دلیل اینکه منطقه آزاد کشور است و از قوانین و مقررات خاصی برخوردار بوده و در موضوع تحریم ها هم برای آن استثنا قائل شده اند؛ می توانیم از این ظرفیت برای توسعه اقتصاد دریا محور استفاده کنیم.

نماینده مردم تهران افزود: توسعه منطقه آزاد چابهار یک ظرفیت خیلی خوب است. منطقه آزاد مکران ظرفیت دیگری برای توسعه دریا محور ایجاد می کند. به دلیل موقعیت استراتژیک دریای عمان و خلیج فارس، مکران می تواند کشور ما را به یک منطقه مناسب برای سرمایه گذاری در عرصه های اقتصاد دریا محور تبدیل کند.

وی ادامه داد: در راستای توسعه دریا محور دولت به تازگی برنامه جامعی تصویب کرده است. باید حتماً در راستای سیاست های کلی نظام در توسعه اقتصاد دریا محور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، کار را پیش ببرد.

حرکت به سمت اقتصاد تک محصولی با استخراج منابع انرژی دریا

فلسفی درباره اقدامات ایران در زمینه استخراج منابع انرژی دریا گفت: ما باید بر اساس ظرفیت های دریای شمال و جنوب کشور بتوانیم این ظرفیت ها را فعال کنیم، اما اتکای ما به منابع نفتی و فروش نفت، می تواند شرایط را به سمت اقتصاد تک محصولی ببرد.

وی افزود: بنابراین باید در اقتصاد دریا محور به تولیدات خود تنوع بدهیم تمرکز بر منابع نفتی را کم کنیم. باید از منابع دیگری که در دریا ها وجود دارد، استفاده کنیم و روی انرژی های تجدیدپذیر دریایی، شیلاتی و سایر پتانسیل ها متمرکز شویم.

نماینده مردم تهران بیان کرد: باید یک راهبرد مناسب برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم، همچنین توسعه و پیشرفت اقتصادی در نظر بگیریم. این موارد در سیاست های کلی مورد توجه قرار گرفته است. آنچه مبنا است، آن است که استفاده پایدار از منابع گسترده دریا ها برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار، بهبود معیشت مردم، اشتغال زایی و توسه صنعتی در کشور انجام شود.

وی یادآور شد: ۶۰ درصد پتانسیل های اقتصاد دریا محور مربوط به حوزه شیلات و منابع دریایی و آبزی پروری است و ۴۰ درصد دیگر به موضوعات دیگر مربوط می شود. منابع نفتی و استحصال این منابع بخشی از ظرفیت دریا ها را شامل می شود که می توان برای آن هم سرمایه گذاری لازم انجام داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما