شناسهٔ خبر: 67199295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سند موسیقی ابهامات را برطرف می‌کند /موسیقی ملی باید به سطح توجهات بازگردد

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در جلسه رونمایی از سند موسیقی، این را سند را فتح بابی در حوزه موسیقی دانست و گفت: سند موسیقی ابهامات را برطرف می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر حسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه اظهار داشت: مسئله ای که در مورد سند وجود دارد  این است که خیلی از ابهامات را برطرف می‌کند.

سمیعی سند موسیقی را فتح بابی برای نشست‌های تخصصی و عمومی در این حوزه عنوان و تصریح کرد: اگر حکیمانه به آن نگاه کنیم در آن  اشاره شده است، موسیقی ملی باید به سطح توجهات بازگردد.


استاد محسن نفر:چهل و چهار سال سابقه و پرونده روشن و موفقیت آمیز برای موسیقی در این مملکت حق را به حق دار رساند

استاد محسن نفر از اساتید موسیقی در این جلسه گفت: خشنودم از اعتبار و رسمیت بخشیدن به هنر مظلوم، محجوب و زحمتکش موسیقی و از این بابت تشکر و قدردانی می‌کنم.

رسمیت دادن به موسیقی را کار بزرگ اعلام کرد و گفت: چهل و چهار سال سابقه و پرونده روشن و موفقیت آمیز برای موسیقی در این مملکت حق را به حق دار رساند.

نفر  در ادامه اظهار داشت: ابراز رضایت و خشنودی از ثبت موسیقی برای این بود که حرفه موسیقی به گوشه‌ی حق خود رسید.

استاد موسیقی سه جریان اصلی را در موسیقی ایران حاکم دانست و تصریح کرد: یکی جریا فکری که می‌تواند به تاریخ و تمدن ما با سابقه 12 هزارساله ببالد، موسیقی سنتی است که مظلوم و محروم بوده است، مظلوم از اینکه حقش شناخته نشده است.

نفر جریان دوم فکری در موسیقی را موسیقی نواحی عنوان کرد وافزود: فعالیت موسیقی نواحی در حوزه  آداب و رسوم و در امور اجتماعی است.

استاد موسیقی در ادامه تصریح کرد: جریان سوم، موسیقی مصرفی همانند پاپ است که از هر لحاظ در اولویت قرار گرفته و در حال رسیدگی است این درحالی است که باید حق افضل را به موسیقی اصیل ایرانی داد.

وی در ادامه بیان داشت: موسیقی اصیل ایرانی یا همان موسیقی سنتی است که سخنی برای گفتن در جهان دارد و باید بیشتر به آن پرداخت.


مهدوی استاد موسیقی: ثبت سند موسیقی اقدام شجاعانه و عظیمی است

استاد موسیقی در این جلسه بیان داشت: ثبت سند موسیقی قدم بسیار بزرگی است تا تکلیف آن مشخص شود، موسیقی در همه جا در حال استفاده است ولی به آن بها داده نمی‌شود.

وی در ادامه ثبت سند موسیقی را کار عظیمی عنوان و تصریح کرد: هیچکس شجاعت انجام و اقدام برای سند موسیقی را نداشته است و لازمه‌ی این کار شجاعت بود که در این دولت انجام شد.

استاد موسیقی اظهار داشت: نام ارگان‌های بسیاری را در ثبت این سند دیدم، از مهمترین ارگان هایی که باید در این سند باشند، مجلس و سازمان برنامه بودجه است تا اعتبارات لازم برای این سند پیش بینی و عملیاتی شود.

شاهین فرهت:موسیقی از  شریف‌ترین هنرهاست

شاهین فرهت، آهنگساز و موسیقی‌دان در آیین رونمایی از سندملی موسیقی گفت: موسیقی از  شریف‌ترین هنرهاست و تدوین سند موسیقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌.

وی افزود: سند ملی موسیقی که به رهبری وزیر فرهنگ تدوین شده است، در طول زمان تاثیر زیادی در این هنر خواد داشت و همچنین باعث تولید کارهای بهتری خواهد شد.

نظر شما