شناسهٔ خبر: 67197916 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نظارت ۹۲ تیم دامپزشکی در خوزستان بر ذبح دام برای عید قربان

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت: در روز عید سعید قربان، ۹۲ گروه نظارتی از جمله ۴۸ اکیپ ثابت و ۴۴ اکیپ سیار دامپزشکی با آمادگی کامل، وظیفه نظارت بهداشتی و شرعی بر عرضه و ذبح دام‌های قربانی در جایگاه‌های ذبح و کشتارگاه‌های استان را بر عهده خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

ناصر عسکری فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان با اشاره با اجرای طرح ویژه نظارت بهداشتی و شرعی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در عید سعید قربان اظهار کرد: در این طرح ویژه ۱۵۷ کارشناس دامپزشکی و ناظر شرعی در قالب ۹۲ اکیپ ثابت و سیار در روز عید سعید قربان از ساعت ۶:۰۰ تا ۱۴:۰۰ به صورت تمام وقت و رایگان، کار نظارت بهداشتی و شرعی بر عرضه و ذبح دام‌های قربانی در سطح استان به منظور اطمینان از سلامت دام و حلیت ذبح آن را انجام می‌دهند.

وی افزود: شهروندان در موقع خرید دام توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال بوده، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و مرطوب باشد و دام فاقد کنه و فاقد علائم بیماری از قبیل لاغری مفرط، لنگش، ترشحات چرکی از چشم و بینی و اسهال باشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان تصریح کرد: شهروندان گرامی از قربانی و ذبح کردن دام در حیاط منازل، پارکینگ آپارتمان و خیابان‌ها در روز عید قربان خودداری کنند و با توجه به آمادگی کامل کشتارگاه‌های دام برای ذبح رایگان، کشتار و قربانی کردن دام را در کشتارگاه‌ها تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند، همچنین با هدف جلوگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لازم است گوشت و آلایش دام قربانی، حداقل به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس منجمد یا پخته شود.

عسکری فرد ادامه داد: شهروندان برای حضور بازرسان بهداشتی و شرعی در محل ذبح، در شهرستان‌ها با اداره دامپزشکی شهرستان خود تماس حاصل کنند.

وی ادامه داد: شماره تماس ۰۶۱۳۳۳۶۱۳۵۳ داخلی ۲۰۸ در اداره کل دامپزشکی استان برای پاسخگویی به تمام تماس‌های هم استانی‌ها از ساعت ۶:۰۰ تا ۱۴:۰۰ روز عید قربان فعال است.

نظر شما