شناسهٔ خبر: 67193949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شیوه اعطای تسهیلات برای استفاده از روش‌های آبیاری مدرن در فارس چیست

زهرا عسگری

رئیس جهادکشاورزی فارس شیوه اعطای تسهیلات برای استفاده از اصول آبیاری مدرن با توجه به بحران آب در تابستان امسال را برشمرد.

صاحب‌خبر -

مجتبی دهقان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تمهیدات جهادکشاورزی استفاده از اصول آبیاری مدرن و جایگزینی آن با روش‌های قدیمی آبیاری جوی و پشته‌ای و هدررفت بی رویه آب در کشاورزی، گفت: در روش قدیمی و سنتی مزارع و باغات به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند و از سوی دیگر راندمان و بازدهی سیستم آبیاری نوین کمتر از ۵۰ درصد است.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح اصول آبیاری کشاورزی تصریح کرد: با توجه به بحران شدید آب نیاز مبرم به استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین با راندمان کاربردی و بازدهی بالا وجود دارد.

دهقان‌پور افزود: در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی به منظور ترغیب به بهره‌برداران به کشاورزانی که طبق دستورالعمل اجرایی اقدام به اجرای آبیاری نوین می‌کنند، تسهیلات و یارانه بلاعوض دولتی اعطا می‌کند که میزان تسهیلات اعطایی به روش‌های مختلف آبیاری نوین است.

وی، روش‌های اعطای تسهیلات بلاعوض آبیاری نوین در استان فارس برشمرد و افزود: روش آبیاری نواری و قطره‌ای۷۴۰ میلیون ریال در هکتار، بارانی ۵۰ میلیون ریال، آبیاری کم فشار ۲۵۰ میلیون ریال از جمله این شیوه‌ها هستند.

رئیس جهاد کشاورزی فارس همچنین عدم تمدید چاه و برق‌دار کردن چاه در صورت عدم اجرای آبیاری نوین را از دیگر تمهیدات اندیشیده شده در این راستا عنوان کرد.

انتهای پیام

نظر شما