شناسهٔ خبر: 67193410 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

عرفه، روز دعوت بندگان به مهمانی مغفرت الهی

دعا رشته اتصال آدمی با قدرت لایزال الهی است؛ از این رو اگر چه نمی‌توان گفت که دعا و عبادات، ویژه ایّام خاص است، اما زمان‌هایی وجود دارد که فرصت‌های مغتنمی است برای ارتباط قدسی با خداوند چرا که رحمت خاص خداوند از مبدأ اعلی به سوی بندگان سرازیر می‌شود و بنده با جان و دل به سوی آنچه لایتناهی است می‌شتابد تا جرعه‌ای از این رحمت را بنوشد و سعادتمند شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا ایلام، نقل است از پیامبر اکرم (ص) که فرمود: به راستی برای پروردگار شما در روزهای روزگارتان عطایا و بخشش‌هایی است، هوشیار باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید.

یکی از این روزهای پربرکت الهی، نهم ذیحجّه، روز عرفه است. روز انس و رسیدن به آنچه که دلها به یادش آرام می‌گیرد. به جرأت می‌توان آن را روز دعا و نیایش نام نهاد مخصوصا برای کسانی که توفیق تشرّف به خانه ایزد و حضور در صحرای پر مهر عرفات را پیدا کرده اند.

عرفه، یعنی شناخت، عرفه روزی است که ایزد متعال بندگان خود را به مهمانی عبادت و اطاعت خویش فرا می‌خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می‌گسترد و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می‌گشاید.

همه می‌دانیم ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است؛ چنان که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:... ماهی است که خدا با برکت و رحمت و بخشش به سوی شما روی آورده است. از ائمه معصومین بسیار نقل است که اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان را بکند. در این روز اگر کسی به درگاه الهی روی آورد، مورد غفرت خداوند قرار می‌گیرد.

سخنان و روایات فراوانی درباره فضیلت این روز نقل شده است که به ذکر مختصری از آنها می‌پردازیم.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند:کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی‌شود، مگر اینکه عرفه را درک کند.

پیرامون فواید این روز اشاره به روز بخشش شده است. در روایت آمده که خدای سبحان به ملائکه در این روز می‌فرماید: ای فرشتگان من! آیا نمی‌بینید بندگان و کنیزان مرا که ژولیده و غبارآلود از اطراف شهرها آمده‌اند؟ و آیا می‌دانید آنها چه درخواستی دارند؟ ملائکه می گویند: پروردگار ما! آنها مغفرت می‌خواهند. پس خداوند می‌فرماید: شاهد باشید که من آنها را بخشیدم.

در قرآن کریم آیات متعددی در رابطه با دعا و به صورت متن دعا آمده که ما در اینجا یکی از آیات مربوطه را مطرح می‌کنیم.

مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم. همانا کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند، به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند.

همچنین از امام زین‌العابدین درباره اعمال حاجیان در این روز آمده است که فرمود: عصر روز عرفه و ظهر روز دهم که حاجیان در منا حضور دارند، خدای سبحان به فرشتگان مباهات می‌کند و می‌فرماید: اینان بندگان من هستند که از راه‌های دور و نزدیک با مشکلات بسیار به اینجا آمده و بسیاری از لذت‌ها را بر خود حرام کرده و بر شن‌های بیابان‌های عرفات و منا خوابیده‌اند و این‌گونه با چهره‌های غبارآلود، در پیشگاه من اظهار ناتوانی و خواری می‌کنند. اینک به شما اجازه دادم تا آنان را ببینید. آنگاه فرشتگان حق به اذن خداوند بر دل‌ها و اسرار نهان آنها آگاه می‌شوند.

در صحیفه سجادیه، این زبور آل محمد (ص) دعایی طولانی برای روز عرفه از زبان این امام بزرگوار نقل شده که در آن هم مهم‌ترین مسائل اعتقادی و سیاسی مورد اشاره قرار گرفته و هم مسائل عرفانی و اخلاقی با زبان دعا بیان شده است.

روز عرفه برای مسلمانان و از جمله شیعیان از عظمت والایی برخوردار است. گرچه عید نامیده نشده اما همگان آن را همچون عید می‌شناسند. از سوی دیگر از آنجا که امام زین‌العابدین حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد، برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در این روز حجاج از مکه به صحرای گرانقدر عرفات آمده و در آنجا به راز و نیایش و دعا پرداخته و پس از اقامه نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه بسیار پر قدر جبل الرحمة می‌خوانند. سپس به‌سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا عید قربان را در سرزمین منا گرامی دارند.

البته برای این روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی (از جمله غسل) ذکر شده است که شرح مختصری از فضیلت و نام این دعاها داده شد که باید گفت زیارت سیدالشهدا، امام زین‌العابدین و زیارت امام حسین در روز عرفه از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

بارالها، آن‌گاه که جان‌ها و اندیشه‌ها از نسیم فرح‌بخش نام و یادت سرشار است بگذار در برکه عرفه، خود را از زنگار غفلت و معصیت شست‌وشو دهیم.

به راستی که عرفه روزی مقدس است که همه جانهای شیفته و آکنده از مهر الهی به مهمانی حق دعوت می‌شوند و با ذکر دعا از برکات بی‌شمار و سرشار این روز بهره‌ها می‌برند.

باید پروردگار را شاکر بود نه به این خاطر که دلهای نیازمند را از درگاهش امیدوار می‌سازد بلکه به خاطر اعطای توفیق بندگی‌اش به بشریت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما