شناسهٔ خبر: 67193140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۶ درصد اراضی خراسان جنوبی بیابانی و کم‌تراکم است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور محسوب می‌شود و پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار معادل ۳۶ درصد اراضی استان بیابانی و کم‌تراکم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی افزود: حدود ۱۲ میلیون هکتار از استان بیابانی است یا تحت فرسایش بادی قرار دارد.

وی اظهار کرد: استفاده افراطی از سموم شیمیایی، بهره برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، بوته کنی، نبود تعادل بین منابع طبیعی و مرتع با چرای دام از عوامل بیابان‌زایی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به وجود ۳۲ کانون فرسایش بادی در این استان اشاره کرد و گفت: این کانون‌های فرسایش بادی سالانه بیش از ۸۴۰ میلیارد ریال خسارت به استان وارد می‌کند.

وی افزود: همچنین از ۳۴ دشت استان، ۲۸ مورد ممنوعه بحرانی است.

نصرآبادی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات استانی مقابله با بیابان زایی، کم است گفت: سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تخصیص داشتیم و بالغ بر یک میلیون هکتار اراضی بیابانی احیا شده است.

وی ادامه داد: ۱۴۸ هزار و ۲۵۰ هکتار در خراسان جنوبی از سال ۱۳۵۸ تاکنون برای مقابله با بیابان زایی نهال کاری شده که ۳۵۸ هکتار آن در سال گذشته بوده است.

۳۶ درصد اراضی خراسان جنوبی بیابانی و کم‌تراکم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اجرای ۴۰۰ هکتار مدیریت روان آب‌های سطحی، هزار و ۹۵۳ هکتار بذرکاری، ۱۱ هزار و ۷۵۴ هکتار تهیه طرح‌های مدیریت جنگل‌های دست کاشت از دیگر اقدامات برای مقابله با بیابان زایی در سال گذشته بوده است.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۳ در صورت تامین اعتبار، اجرای پنج پروژه کلان بیابان‌زدایی در شهرستان‌های استان پیش‌بینی شده و انتظار است مسوولان و تصمیم گیران در این حوزه دغدغه‌های جدی‌تری داشته باشند.

نصرآبادی با بیان اینکه منابع طبیعی محدودکننده توسعه نیست بلکه به دنبال توسعه پایدار است گفت: بیابان‌زایی و تخریب سرزمین دومین دلیل مهاجرت‌های بین‌المللی در جهان است.

وی اظهار کرد: حدود ۸۸.۷۳ درصد از اراضی ایران تحت تاثیر بیابان زایی است و بیش از ۲۹.۶ میلیون هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در ۲۲ استان کشور قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: البته وجود ۳۳۰ روز آفتابی، گونه‌های متنوع گیاهی و دارویی، وزش باد و وجود منابع غنی از جمله فرصت‌های بیابان در استان است که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند.

نظر شما