شناسهٔ خبر: 67191044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سمپاشی بیش از ۵۶ هزار راس دام در برابر انگل‌های خارجی در رامهرمز

رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز گفت: بیش از ۵۶ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان در برابر انگل‌های خارجی سمپاشی شدند.

صاحب‌خبر -

سمپاشی بیش از ۵۶ هزار راس دام در برابر انگل‌های خارجی در رامهرمز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، بهروز حقیقی با اشاره به اهمیت مبارزه با انگل‌های خارجی دامی گفت: انگل‌های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که این موضوع حساسیت مقابله با انگل‌های خارجی را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۳ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام و بیش از ۵۶ هزار راس دام سبک و سنگین در سطح شهرستان با سموم موثر و به منظور از بین بردن عوامل انتقال بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و .. سمپاشی شده اند.

حقیقی زیان‌های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری‌ها را مهم دانست و ادامه داد: انگل‌های خارجی بدن دام موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و تولیدات دامی شده و باعث هدر رفتن منابع و امکانات موجود در صنعت دامپروری می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌های پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی از بین بردن عوامل انتقال بیماری است که با حذف یکی از اجزا، چرخه انتقال بیماری متوقف می‌شود، اضافه کرد: اداره دامپزشکی شهرستان با توان بخش دولتی و با همکاری بخشداران و دهیاران سمپاشی اماکن نگهداری دام و بدن دام‌ها را بر اساس ضوابط بهداشتی و رعایت اصول زیست محیطی از ابتدای امسال تا کنون به اجرا گذاشته است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با کنه‌های موجود در بدن دام‌ها و اماکن دامی، می‌گوید: هدف از این سمپاشی‌ها مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام از جمله  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو و... است  که  از طریق کنه آلوده به ویروس منتقل می‌شود.

نظر شما