شناسهٔ خبر: 67186927 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عذرخواهی دیرهنگام کلیسای کاتولیک آمریکا برای جنایت ۱۵۰ ساله علیه کودکان بومیان

کنفرانس اسقف‌های کاتولیک آمریکا با انتشار سندی از بومیان این کشور به دلیل سوءاستفاده از کودکان بومی در مدارس شبانه روزی عذرخواهی کرده و وعده تجبران خسارت‌ها و آسیب‌های وارده را داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – درپی انتشار گزارش‌های متعدد درباره گستردگی جنایت‌های رخ داده علیه کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی ویژه این کودکان در آمریکا، اسقف‌های کلیسای کاتولیک این کشور از بومیان به دلیل سوءاستفاده عذرخواهی کرده و وعده ترمیم و جبران آسیب‌ها و خسارت‌ها را دادند.

به گزارش سی‌ان‌ان، کنفرانس اسقف‌های کاتولیک آمریکا جمعه، ۲۵ خرداد از بومیان این کشور به دلیل نقش کلیسای کاتولیک در وارد کردن آسیب به جوامع بومی عذرخواهی کردند؛ این عذرخواهی بخشی از سندی است که اسقف‌های کاتولیک آمریکا با رای‌گیری در جلسه اخیر خود در لوئیزویل ایالت کنتاکی آن را تصویب کردند.

سیاست‌های جدید کلیسای کاتولیک در قبال جوامع بومی آمریکا از سوی کنفرانس اسقف‌های کاتولیک این کشور تصویب شده است و از سران کلیسای کاتولیک می‌خواهد تا جلسه‌های حضوری را با سران جوامع بومی تشکیل دهند، آداب و رسوم بومیان را در مراسم مقدس بگنجانند و دسترسی به دانشگاه‌های کاتولیک و دیگر فرصت‌های آموزشی برای بومیان آمریکا را در دستورکار خود قرار دهند.

این سند برخی از سوءاستفاده‌هایی را که بومیان آمریکا از سوی کلیسای کاتولیک متحمل شدند، از جمله فعالیت این نهاد در بیش از ۸۰ مدرسه شبانه‌روزی تحت حمایت دولت این کشور که بخشی از یک برنامه همگون‌سازی اجباری برای چند دهه بود، شرح می‌دهد.

این مدارس از سوی دولت فدرال آمریکا در قرن ۱۹ ایجاد شدند و به مدت ۱۵۰ سال فعالیت کردند؛ طی این مدت کودکان بومی به اجبار از خانواده‌های خود جدا و به مدارس شبانه‌روزی منتقل شدند.

یک تحقیق دولتی در مورد این سیستم نشان داد که آزار جسمی، جنسی و عاطفی گسترده در مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در آمریکا وجود داشته و صد‌ها کودک بومی در این مدارس جان خود را از دست دادند.

در سال ۲۰۲۲، پاپ فرانسیس به دلیل نقش کلیسای کاتولیک در سوءاستفاده از مردم بومی کانادا، پس از کشف صد‌ها قبر بدون علامت در محوطه مدارس شبانه‌روزی سابق و ابتکار چندین ساله دولت فدرال برای تحقیق در این باره، عذرخواهی کرد.

سران جوامع بومی در آمریکا خواستار عذرخواهی مشابه پاپ فرانسیس به دلیل جنایت‌های رخ داده در مدارس شبانه‌روزی ویژه بومیان در این کشور هستند.

درپی کشف گور‌های دسته‌جمعی در محوطه مدارس سابق شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در کانادا، ابتکار مشابهی در آمریکا آغاز شد.

یافته‌های اولیه منتشر شده در سال ۲۰۲۲ نشان دادند که ۱۹ مدرسه شبانه‌روزی عامل مرگ بیش از ۵۰۰ کودک سرخپوست آمریکایی، بومی آلاسکا و بومیان هاوایی بودند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که برای بیش از ۱۰۰ سال کودکان بومی در آمریکا پس از انتقال اجباری به مدارس شبانه‌روزی، مورد آزار و سوءاستفاده جنسی کارکنان این مدارس قرار گرفتند.

دیلی‌میل در گزارشی در این باره نوشت: دولت فدرال آمریکا در چارچوب تلاشی نظام‌مند برای از بین بردن جامعه بومی این کشور بین سال‌های ۱۸۱۹ تا ۱۹۶۹ بیش از ۵۰۰ مدرسه شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی تاسیس کرد؛ در حالی که هدف آمریکا از این اقدام‌ها، تصرف سرزمین بومیان و خلاصی از دست نسل‌های بومی این کشور بود، تحقیقات واشنگتن پست نشان داد که چگونه این مدارس راه را برای جنایت بیماران جنسی باز کردند.

یکی از مقام‌های بومی رسیدگی‌کننده به پرونده مدارس شبانه‌روزی کودکان بومی در آمریکا گفت: مدارس شبانه‌روزی کودکان بومی که از سوی کلیسای کاتولیک اداره می‌شدند، به‌عنوان صحنه جنایت ملی شناخته می‌شوند.

تاکنون سطح حیرت‌انگیزی از آزار جنسی کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی در آمریکا کشف شده است؛ جایی که ده‌ها هزار کودک بومی از سال ۱۸۱۹ تا ۱۹۶۹ پس از جداسازی اجباری از خانواده به آن فرستاده شدند؛ تعداد زیادی از بیش از ۵۰۰ مدرسه شبانه‌روزی کودکان بومی از سوی دولت آمریکا تامین مالی می‌شدند و اساسا برای از بین بردن فرهنگ بومیان آمریکایی طراحی شده بودند.

فعالیت این مدارس به شکلی گسترده جامعه بومیان آمریکا را آزار داد؛ تا سال ۱۹۰۰ از هر پنج کودک بومی در سن مدرسه در آمریکا، یک نفر در مدارس شبانه‌روزی یاد شده تحصیل می‌کرد.

در حالی که موضوع جنایت در مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در آمریکا به‌عنوان یک رسوایی ملی همچنان پابرجا است، بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهند که مشکلات در ۸۰ مدرسه شبانه‌روزی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک بسیار عمیق بوده و سطوح وحشتناکی از آزار جنسی کودکان در آن‌ها رخ داده است.

براساس تحقیقات واشنگتن پست، دست‌کم ۱۲۲ نفر از اعضای کلیسای کاتولیک از ۲۲ مدرسه شبانه‌روزی به‌طور مستقیم به آزار جنسی کودکان بومی آمریکا متهم شدند؛ در عین حال، مشخص شد که ۱۸ مدرسه از این مدارس برای سال‌های متوالی اعضای دارای پرونده‌های با اتهام جنسی کلیسای کاتولیک را در استخدام داشتند.

آزار‌ها و سوءاستفاده‌های جنسی در مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در آمریکا که بیشتر آن‌ها به‌ویژه در سال‌های پایانی این برنامه در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ انجام شد، براساس گزارش‌ها بیش از هزار کودک بومی جداشده از خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار دارد.

در مجموع، تخمین‌ها تعداد کودکان بومی آمریکا را که در مدارس یادشده جان خود را از دست دادند، حدود ۴ هزار نفر می‌دانند، اما سطح سوءاستفاده جنسی از کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی در تاریکی باقی ماند، حتی زمانی که قربانیان در مورد مصائب خود صحبت کردند.

یک کشیش کاتولیک سابق اعتراف کرد وقتی با ادعا‌های سوءاستفاده جنسی روبه‌رو شد، متوجه شده که این مدارس سرزمین عجایب جنایت‌کاران بودند؛ وی که اکنون برای قربانیان مدارس شبانه‌روزی کار می‌کند، گفت: آن‌ها می‌توانند برای کمک فریاد بزنند، اما هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌شنود یا باور نمی‌کند.

افشاگری در مورد سوءاستفاده گسترده در مدارس شبانه‌روزی تحت هدایت کلیسای کاتولیک و آشکار شدن توانایی آن در پوشش نظام‌مند پرونده ها، باعث شد برخی از بازماندگان در نهایت احساس کنند که می‌توانند آسیب‌های روحی خود را به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام/

نظر شما