شناسهٔ خبر: 67184312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ادعای امریکا: حملات در دریای سرخ  بر ۶۵کشور تأثیر گذاشته است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

امریکا که با تشکیل ائتلاف دریایی و حملات مکرر به یمن در حمایت از اسرائیل امنیت دریانوردی را به خطر انداخته است، اکنون در پی شکست سیاست‌های خود علیه جبهه مقاومت در گزارشی ادعا کرد که از زمان آغاز جنگ غزه، حملات انصارالله در دریای سرخ بر ۶۵ کشور تأثیر گذاشته است تا از این طریق اجماع جهانی علیه یمنی‌ها را افزایش دهد. 
به گزارش الجزیره، آژانس اطلاعات دفاعی امریکا روز جمعه در گزارشی جدید ادعا کرد که حوثی‌های یمن (انصارالله) از ۱۹ نوامبر ده‌ها حمله به کشتی‌های نیروی دریایی امریکا، ائتلاف و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. در این گزارش آمده است: «حوثی‌ها ده‌ها حمله علیه کشتی‌های تجاری انجام داده‌اند و به درخواست‌های سازمان ملل و سایر نهاد‌های بین‌المللی که خواستار پایان دادن به حملات دریایی این گروه هستند، توجه نکرده‌اند.» در این گزارش آمده است که حمل‌ونقل کانتینری در دریای سرخ از دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون ۹۰درصد کاهش یافته است و حداقل ۶۵ کشور تحت تأثیر این حملات قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، حداقل ۲۹شرکت کشتیرانی و انرژی مسیر‌های خود را در نتیجه این حملات تغییر داده‌اند. این گزارش می‌افزاید: «مسیر‌های کشتیرانی جایگزین در اطراف آفریقا، حدود ۱۱ هزار مایل دریایی، یک تا دو هفته زمان حمل‌ونقل و تقریباً یک میلیون دلار هزینه سوخت برای هر سفر اضافه می‌کند.» 
 نیرو‌های مسلح یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی و کشتی نیرو‌های ائتلاف حامی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد. امریکا و انگلیس طی چندین نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیرو‌های یمنی حمله کردند، اما این اقدامات به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند. امریکا تصور می‌کرد که با کمک شرکایش در مدت کوتاهی می‌تواند با از بین بردن زیرساخت‌های انصارالله، عملیات این جنبش علیه کشتی‌های اسرائیلی را متوقف کرده و امنیت تجار این رژیم را تضمین کند، اما با گذشت شش ماه از این تلاش‌های نظامی که نتوانسته انصارالله را تضعیف کند، به لفاظی روی آورده است تا یمنی‌ها را تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی معرفی کند. 
از سوی دیگر، انصارالله که به حمایت از مردم فلسطین متعهد هستند در تازه‌ترین اقدام خود به سه کشتی صهیونیستی که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند حمله کردند تا نشان دهند که عبور و مرور از دریای سرخ همچنان به روی اشغالگران بسته است. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن پنج‌شنبه شب تأیید کرد که ارتش این کشور در ۲۴ساعت گذشته سه عملیات نظامی علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام داده است. به گزارش شبکه المسیره، براساس گزارش سریع، در عملیات نخست، نیرو‌های یمنی در دریای عرب، کشتی «Verbena» را هدف قرار دادند که آتش گرفت و به شدت آسیب دید. نیرو‌های ارتش یمن در عملیات بعدی، کشتی‌های «Seaguardian» و «Athina» را در دریای سرخ هدف حملات خود قرار دادند.

نظر شما