شناسهٔ خبر: 67178036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بر اساس شواهد یادآور شد: ناتو خود را برای درگیری نظامی احتمالی با روسیه آماده کرده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک مقام ائتلاف آتلانتیک شمالی به شرط ناشناس ماندن برای خبرگزاری فرانسه (AFP) فاش کرد که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نیروی نظامی ناتو در وضعیت آمادگی بالای رزمی قرار دارند.

به گفته این مقام آگاه، کشورهای عضو ائتلاف "به راحتی" از هدف تعیین شده در زمینه آماده باش ۳۰۰ هزار سرباز ناتو فراتر رفته‌اند و تعداد نیروهایی که متحدان برای انجام وظایف نظامی احتمالی در نظر گرفته بودند به طور قابل توجهی بیش از ۳۰۰ هزار [پرسنل نظامی] شده است.»

فرانس پرس بر اساس این اطلاعات، یادآور شد: وضعیت آمادگی بالا به این معنی است که فرماندهان ائتلاف قادر خواهند بود این نیروها را ظرف یک ماه در هر نقطه که لازم باشد، مستقر کنند. یادآوری شده که افزایش تعداد نیروهای آماده برای واکنش سریع بخشی از برنامه‌های ناتو برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه است.

این مقام ناتو در عین حال افزود که ائتلاف با کمبود تجهیزات کلیدی از جمله سامانه‌های دفاع هوایی و موشک‌های دوربرد مواجه است. او گفت: «شکاف‌هایی در توانایی نظامی وجود دارد. تسلیحاتی وجود دارد که ما به عنوان یک اتحاد در حال حاضر فاقد تعداد کافی آنها هستیم.»

در این رابطه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که ناتو برای یک درگیری نظامی احتمالی با روسیه آماده شده است. وی در یک نشست خبری گفت: «در واقع، ائتلاف آتلانتیک شمالی مدت‌هاست که برای یک درگیری نظامی احتمالی با روسیه آماده می‌شود.»

در عین حال، این دیپلمات با اشاره به این واقعیت که مسکو هرگز برنامه اقدام تهاجمی علیه این بلوک نظامی-سیاسی نداشته و ندارد، افزود: با این حال ناتو چنین تصمیمی را در مورد روسیه داشته و در حال آماده سازی خود برای این منظور است.

روزنامه بیلد در اوایل ماه ژوئن گزارش داد که مقامات آلمانی طرح دفاعی را در صورت درگیری نظامی با روسیه تهیه کرده‌اند. بر اساس آن، شهروندان باید برای حفظ جان و امنیت خود اقلام مورد نیاز مشخصی را آماده کنند، زیرا آلمان قادر به تامین نیاز همه افراد نیازمند نخواهد بود. زیرزمین ساختمان‌ها و ایستگاه های مترو به عنوان پناهگاهی در برابر بمباران احتمالی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نیروهای ناتو در سراسر آلمان در جناح شرقی ائتلاف مستقر خواهند شد.

در همان زمان، آلیس وایدل، رئیس مشترک حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) هشدار داد که ائتلاف حاکم در آلمان در ارتباط با درگیری اوکراین، درگیر تحریکاتی شده است که خطر وقوع جنگ جهانی سوم را افزایش می‌دهد.

در اواخر ماه می، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که کشورهای ناتو طی هفته‌های اخیر وارد دور جدیدی از تشدید تنش شده‌اند.به گفته وی، آنها به عمد قصد دارند به رویارویی با روسیه ادامه می‌دهند، البته این تحریکات به منافع کشورهایی که مسیر تشدید اوضاع را در پیش گرفته‌اند، آسیب خواهد رساند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اواخر ماه مارس تاکید کرد که این کشور قصد ندارد با ناتو بجنگد و ایجاد چنین نگرانی‌هایی پوچ است. به گفته او، این کشورهای عضو ناتو هستند که به مرزهای روسیه نزدیک شده‌اند و روسیه به سمت مرزهای کشورهای بلوک حرکتی نکرده است.

نظر شما