شناسهٔ خبر: 67175901 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

امشب اولین بازی یورو ۲۰۲۴؛

آغاز جنگ ستارگان اروپا؛ تاریخچه تقابل های اسکاتلند و آلمان

مهر

شمارش معکوس آغاز جام ملت های اروپا به پایان رسید و تیم های ملی فوتبال آلمان و اسکاتلند در حالی به مصاف هم خواهند رفت که ورزشگاه آلیانس آرنا می تواند به جهنمی برای اسکاتلندی ها تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شمارش معکوس برای آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی جهان در سال ۲۰۲۴ به پایان رسید و هفدهمین دوره رقابت های جام ملت های فوتبال اروپا شامگاه جمعه از ساعت ۲۲:۳۰ با برگزاری دیدار افتتاحیه بین تیم های ملی آلمان و اسکاتلند آغاز خواهد شد.

آلمان و انبوهی از ستاره ها

تیم ملی فوتبال آلمان که در این دوره از بازی ها میزبان ۲۳ تیم دیگر خواهد بود امیدوار است با یک شروع درخشان و پیروزی پرگل برابر اسکاتلند بتواند لرزه بر اندام دیگر تیم ها بینداز و بزرگی خود را در فوتبال اروپا به رخ جهان بکشاند.

هدایت آلمان را «یولیان ناگلزمن» برعهده دارد. او پس از نشستن روی نیمکت هوفنهاین، لایپزیک و بایرن مونیخ توانست خیلی زود پله های ترقی در دنیای مربیگری را طی کند و در ۳۶ سالگی هدایت یکی از بزرگترین تیم های فوتبال جهان را در بزرگترین رویداد فوتبالی در قاره اروپا برعهده بگیرد.

این مربی آلمانی برای آنکه بتواند آلمان را به قله فوتبال اروپا برساند از ابزار کافی برخوردار است. جرمن ها میزبان یورو هستند و از بازیکنان مطرحی مانند مانوئل نویل، آنتونیو رودیگر، تونی کروس، جمال موسیالا، توماس مولر، لروی سانه، گوندوگان و آندره تراشتگن بهره می برند.

این دو تیم شرایط کاملاً متفاوتی در ادوار مختلف یورو دارند. در شانزده دوره ای که مسابقات جام ملت های اروپا برگزار شده است آلمان در سیزده دوره حضور داشته و ۳ قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی و ۳ عنوان سومی کسب کرده است تا جرمن ها پرافتخارترین تیم تاریخ یورو باشند.

آغاز جنگ ستارگان اروپا؛ اسکاتلند برابر آلمان در جهنم آلیانس آرنا

اسکاتلند و سودای نخستین صعود

اما در سوی مقابل، تیم ملی فوتبال اسکاتلند امیدوار است بتواند با هدایت «استیو کلارک» شروع خوبی در این بازی ها داشته باشد و آلمان را در بازی افتتاحیه و پیش چشم هواداران پرشمار خود غافلگیر کند و بتواند از این تیم امتیاز بگیرد.

اسکاتلند تنها در ۳ دوره و در سال های ۱۹۹۲، ۱۹۹۶ و ۲۰۲۰ توانسته است به مرحله نهایی جام ملت های اروپا برسد و در هر ۳ دوره هم در همان مرحله گروهی از گردونه بازی ها کنار رفته است.

آلمان و اسکاتلند تنها یک بار در تاریخ یورو به مصاف هم رفته اند که در سال ۱۹۹۶ بود و بازی با برتری ۲ بر صفر آلمان به پایان رسید.

آغاز جنگ ستارگان اروپا؛ اسکاتلند برابر آلمان در جهنم آلیانس آرنا

ورزشگاهی که برای اسکاتلند غریبه است

این دیدار قرار است در ورزشگاه «آلیانس آرنا» شهر مونیخ برگزار شود. جایی که ستاره های تیم ملی آلمان کاملاً با آن آشنا هستند. ورزشگاه خانگی بایرن مونیخ که ناگلزمن در سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ هدایت این تیم را برعهده داشت و در آنجا بوندسلیگا را فتح کرد.

پنج بازیکن تیم ملی آلمان یعنی نویر، کیمیچ، موسیالا، توماس مولر و لروی سانه از بایرن مونیخ به تیم ملی آلمان دعوت شده اند و تونی کروس و امره جان هم سابقه بازی برای بایرن مونیخ را در کارنامه دارند و با وجب به وجب چمن آلیانس آرنا آشنا هستند.

این شرایط برای بازیکنان تیم ملی اسکاتلند کاملاً متفاوت است. هیچکدام از بازیکنان این تیم در بوندسلیگا شاغل نیستند و حتی سابقه بازی در بوندسلیگا را ندارند و تنها بازیکنانی مثل «اسکات مک تومینی» به واسطه حضور در تیم منچستریونایتد فرصت سفر به آلمان و بازی برابر بایرن مونیخ را کسب کرده اند. سرمربی این تیم هم تجربه کار در آلمان را ندارد تا کاروان اسکاتلند در نخستین دیدار خود در یورو پا در جهنمی بگذارند که سرانجام آن مشخص نیست.

البته حضور ستاره هایی مانند «مک تومینی» (منچستریونایتد)، «آندریو روبرستون»، (لیورپول) و «کیران تیرنی» (رئال سوسیداد) این دلگرمی را به هواداران اسکاتلند می دهد که بتوانند نتیجه مطلوب خود را کسب کنند.

آغاز جنگ ستارگان اروپا؛ اسکاتلند برابر آلمان در جهنم آلیانس آرنا

تاریخ حکایت از برتری آلمانی ها دارد

آخرین تقابل این دو تیم به سال ۲۰۱۵ و انتخابی یورو ۲۰۱۶ برمی گردد جایی که در مرحله گروهی در دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم رفتند و آلمان در هر دو بازی با نتایج ۲ بر یک و ۳ بر ۲ به برتری رسید تا اسکاتلندی ها از راهیابی به یورو باز بمانند.

این دو تیم تاکنون ۱۷ بار رو در روی هم قرار گرفته اند. نخستین تقابل آنها در سال ۱۹۲۹ در دیداری تدارکاتی بود که با تساوی یک به یک به پایان رسید و مجموعاً ۸ برد برای آلمان، ۴ برد برای اسکاتلند و ۵ تساوی به ثبت رسیده است.

در تکاپوی جبران ناکامی ۲۰۲۰

در آخرین دوره برگزاری بازی های یورو در سال ۲۰۲۰ آلمان با فرانسه، پرتغال و مجارستان در گروه مرگ قرار گرفته بود هرچند در بازی نخست برابر فرانسه تن به شکست داد اما در نهایت توانست با برتری برابر پرتغال و تساوی برابر مجارستان از گروه صعود کند اما در مرحله یک هشتم نهایی مغلوب انگلیس شد.

اسکاتلند اما با انگلیس، کرواسی و چک همگروه بود. برابر چک و کرواسی تن به شکست داد و با یک گل از انگلیس شکست خورد تا با یک امتیاز در انتهای جدول قرار بگیرد و از گرونه بازی ها حذف شود.

آلمان و اسکاتلند در یک نگاه

آلمان در قرن ۲۱ نتوانسته است عنوان قهرمانی یورو را به دست بیاورد.

اسکاتلند در قرن ۲۱ نتوانسته است برابر آلمان به برتری برسد.

آخرین پیروزی اسکاتلند به سال ۱۹۹۹ و در دیداری دوستانه بر می گردد که اسکاتلند توانست با نتیجه یک بر صفر به برتری برسد.

اسکاتلند در هیچگاه در مسابقات رسمی نتوانسته است برابر آلمان به برتری برسد.

در ۱۳ بازی اخیر این ۲ تیم اسکاتلند تنها یک برد کسب کرده است.

این چهارمین میزبانی آلمان در یک تورنمنت بزرگ است. آنها قهرمان جام جهانی ۱۹۷۴ شدند، به نیمه نهایی یورو ۱۹۸۸ رسیدند و در جام جهانی ۲۰۰۶ سوم شدند.

آلمان در هر ۱۲ بازی اخیر خود در یورو حداقل یک گل دریافت کرده است. آخرین باری که آنها دروازه خود را بسته نگه داشته اند برابر اسلواکی در مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۱۶ بود.

این دومین تورنمنت مهم بین المللی استیو کلارک به عنوان سرمربی است. او اولین سرمربی اسکاتلند است که این تیم را در دو یورو متوالی هدایت می کند.

توماس مولر، بازیکن تیم ملی آلمان، در ۱۹ بازی جام جهانی ۱۰ گل به ثمر رسانده اما در ۱۵ بازی یورو هرگز گلزنی نکرده است.

نظر شما