شناسهٔ خبر: 67338494 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یورو؛

مسن‌ترین بازیکنان تاریخ یورو

پپه، رونالدو و بوفون همه در لیست مسن ترین بازیکنان تاریخ یورو قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، پپه با حضور در دو مسابقه پرتغال برابر جمهوری چک و ترکیه، مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام ملت‌های اروپا لقب گرفت.

در این مطلب با پنج بازیکن مسن تاریخ جام ملت‌های اروپا آشنا می‌شویم:

۱- پپه - پرتغال مقابل ترکیه، یورو ۲۰۲۴, ۴۱ سال و ۱۱۷ روز

او با حضور در ترکیب تیمش مقابل ترکیه، رکورد خود در دیدار مقابل چک را بهبود بخشید و فرصت حضور در دیگر مسابقات این تورنمنت را هم دارد. پپه در رقابت مقابل ترکیه، با ۹۷ درصد پاس صحیح، ۷ دفع توپ و ۴ بازپس‌گیری توپ، از بهترین بازیکنان تیم روبرتو مارتینز بود.

۲- گابور گرالی - مجارستان مقابل بلژیک، یورو ۲۰۱۶، ۴۰ سال و ۸۶ روز سن

پیش از شکسته شدن رکورد توسط پپه، گابور کرالی برای ۱۶ سال رکورد مسن‌ترین بازیکن تاریخ یورو را در اختیار داشت. او این رکورد را ابتدا در نخستین رقابت یورو ۲۰۱۶ برای مجارستان مقابل اتریش ثبت کرد و در هر چهار مسابقه جام به میدان رفت. با وجود شکست چهار بر صفر مجارستان مقابل بلژیک در آخرین مسابقه او، کرالی ۱۰ مهار را ثبت کرد که ششمین عملکرد برتر یک دروازه‌بان از این حیث در تاریخ یورو محسوب می‌شود. سنگربانی که به پوشش خاص و شلوار مخصوص خود مشهور بود، در سال ۲۰۱۹ و ۴۳ سالگی دستکش‌هایش را آویخت.

۳- کریستیانو رونالدو - پرتغال مقابل ترکیه، یورو ۲۰۲۴، ۳۹ سال و ۱۳۸ روز سن

رکورددار گلزنی در تاریخ مسابقات، روز گذشته با حضور در ترکیب تیمش مقابل ترکیه، رکورد خود به عنوان سومین بازیکن مسن تاریخ رقابت‌ها را بهبود بخشید. او به عنوان تنها بازیکنی که حضور در شش دوره یورو را تجربه کرده، با پاس گل خود برابر ترکیه برای برونو فرناندز، با ۷ پاس گل رکورد بیش‌ترین پاس گل جام را هم از آن خود کرد.

۴- لوتار ماتئوس - آلمان مقابل پرتغال، یورو ۲۰۰۰، ۳۹ سال و ۹۱ روز سن

رکورد اولسن در یورو ۲۰۰۰ توسط کاپیتان افسانه‌ای ژرمن‌ها یعنی لوتار ماتئوس شکسته شد. در دوره‌ای تلخ که هواداران آلمان آن را با چهارمی در گروه به خاطر می‌آورند، ماتئوس در هر سه رقابت به میدان رفت و این موضوع موجب انتقادات زیادی از سرمربی تیم یعنی اریک ریبک شد. گزارش‌هایی مبنی بر این وجود دارد که برخی بازیکنان تیم، خواستار کنار گذاشته شدن ماتئوس از لیست تیم در حین مسابقات شده بودند. او در صد و پنجاهمین بازی خود مقابل پرتغال، شکست سه بر صفر را تجربه کرد و دیگر هیچگاه لباس مانشافت را نپوشید. پس از یورو ۲۰۰۰، برنامه جوان‌گرایی در فدراسیون فوتبال آلمان کلید خورد.

۵- مورتن اولسن - دانمارک مقابل ایتالیا، یورو ۱۹۸۸، ۳۸ سال و ۳۰۸ روز سن

کاپیتان دانمارکی‌ها با شکستن رکورد دینو زوف، در یورو ۸۸ تبدیل به مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام ملت‌های اروپا شد. اولسن در روز شکست دو بر صفر تیمش برابر ایتالیا که منجر به حذف بدون امتیاز کشورش از مسابقات شد، این رکورد را ثبت کرد. او پس از یورو ۸۸ و با ۱۰۲ بازی ملی، از تیم ملی دانمارک خداحافظی کرد و بعدها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، به مدت ۱۵ سال سرمربی تیم ملی فوتبال کشورش بود و رکورد بیش‌ترین حضور روی نیمکت دانمارک را ثبت کرد. بر اساس آمار فیفا، اولسن اولین بازیکن تاریخ فوتبال ملی است که از مرز ۱۰۰ بازی ملی برای کشورش به عنوان بازیکن و سرمربی عبور می‌کند و پس از او، تنها دیدیه دشان موفق به انجام این کار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما