شناسهٔ خبر: 67175530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان بلاتکلیفی سه‌راهی خبرساز کرمان/استاندار: تقاطع غیرهمسطح سریع‌تر ساخته شود

کرمان- ایرنا- بعد از هشت سال کش و قوس فراوان در نهایت شامگاه پنجشنبه ساخت پروژه سه راهی شرف آباد کرمان آغاز شد و استاندار در این آیین با اشاره به گره ترافیکی شهر در این سه راهی، گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح سردار شهید حاج‌ یونس زنگی‌آبادی باید سریع‌تر به نتیجه برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی برای هشت هزار نفر جمعیت شهر زنگی‌آباد در ۱۷ کیلومتری شمال شهر کرمان و شرف‌آباد به عنوان توابع آن، مسیر سه‌راهی موسوم به شرف‌آباد یا شهید حاج یونس زنگی‌آبادی است که بر روی بزرگراه امام رضا (ع) واقع شده و حلقه ارتباط‌دهنده پیرامون و حاشیه شهر کرمان نیز محسوب می‌شود.

سال ۹۵ برنامه‌ریزان و مدیران شهری برای حل ترافیک‌ پُرشمار سه‌راهی شرف‌آباد راهکارهایی از جمله ساخت روگذر، اصلاح هندسی به‌ صورت همسطح و ایجاد دوربرگردان غیرهمسطح را پیشنهاد کردند که از میان پیشنهادهای مطرح شده در همان سال، ساخت روگذر با اقبال بیشتری روبه رو بود اما همه چیز در حد یک ایده تا سال ۹۹ باقی ماند.

بهمن سال ۹۹ کارشناسان شهری و مسئولان وقت شهر کرمان اعلام کردند ساخت تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد کرمان در حال مطالعه است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود؛ خیلی نگذشت که وعده بهمن ۹۹ در ۹ تیر ۱۴۰۰ عملیاتی شد و اجرای این پروژه تقاطع غیرهمسطح در دوره پنجم شورای شهر کلنگ‌ خورد تا در دوره ششم شورا ساخت آن به اتمام برسد و افتتاح شود.

اما با روی کارآمدن مدیریت شهری دوره ششم، ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف‌آباد دوباره با اما و اگرهایی روبه‌رو شد؛ سعید شعرباف شهردار سابق کرمان اعتقادی به ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف آباد نداشت و ششم اردیبهشت ۱۴۰۱ در نشست علنی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی این شهر که به‌منظور بررسی وضعیت این تقاطع با حضور چند نفر از کارشناسان و استادان دانشگاه در رشته‌های معماری، شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شده بود به‌ صراحت گفت که "نظر اعضای شورا برای ما مطاع است، اما تا زمانی که به این یقین نرسیم که مطالعات کامل است، هزینه نخواهیم کرد."

البته غیر از شهردار، بعضی اعضای شورای دوره ششم نیز بر ساخت تقاطع غیرهمسطح ایردهای فنی داشتند و وجود سه تقاطع غیرهمسطح به فاصله سه کیلومتر در طرح تفصیلی را درست نمی‌دانستند.

بعد از این مخالفت‌ها بود که عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح در سه راهی شرف آباد متوقف شد و شورا به شهرداری تاکید کرد که بررسی «فوری و دقیق» انجام دهد تا راه‌حل موقت پیشنهادی برای این سه راه پیدا کند و به این پرسش نیز پاسخ دهد که آیا مشکل این سه راه با اصلاح هندسی حل می‌شود یا خیر؟.

در این شرایط، از این اتفاق زیاد نگذشته بود که شهرداری با وقفه‌ای چندماهه در نهایت مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد اصلاح هندسی سه راهی شرف آباد به‌صورت همسطح در قالب تعریض مسیرها و کُندروها و باز کردن دو راست‌گرد اجرا خواهد شد.

اما این پایان ماجرای این سه راهی پرحاشیه نبود، در نهایت آذر ۱۴۰۱ مقرر شد برای سه‌راهی شرف‌آباد سناریوهای بیشتری ارائه و مطالعات کامل شود تا اینکه ۱۹ دی همان سال رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در نشست علنی شورای شهر از اتمام مطالعات اجرای سه راهی شرف‌آباد تا ۴۵ روز خبر داد.

همه اینها گذشت تا به مرداد ۱۴۰۲ رسیدیم؛ منصور ایرانمنش عضو شورا اعلام کرد که مطالعات فاز یک تقاطع غیرهمسطح در سه راهی شرف‌آباد انجام شده و مطالعات فاز دوم نیز در حال انجام است که این پروژه کم کم به سمت مرحله فراخوان برای انتخاب پیمانکار خواهد رفت.

بعد از آن ما دیگر از سه راهی شرف‌آباد و ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی آن نشنیدیم تا اینکه فروردین امسال موضوع ساخت این تقاطع به عنوان یکی از موضوعات محوری نشست فوق العاده شورای شهر کرمان مطرح شد.

و در نهایت ساخت تقاطع غیرهمسطح سردار شهید حاج‌ یونس زنگی‌آبادی (شرف‌آباد)، شامگاه پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه با حضور استاندار کرمان، معاون عمرانی استاندار، شهردار کرمان و دیگر مسئولان آغاز شد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این مراسم با اشاره به گره ترافیکی بزرگ شهر کرمان در سه‌راه‌ شرف‌آباد گفت: این منطقه رینگ شهر است و به دلیل وجود انبارها و کارگاه‌های تولیدی و ترافیک بالا، اجرای تقاطع غیرهمسطح از واجب‌ترین کارها بود.

وی افزود: طرح تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد مدت‌ها هم دنبال می‌شده اما دوره جدید شهرداری همت جدی بر حل گره ترافیکی گذاشته شده است.

استاندار کرمان گفت: منبع مالی جدیدی در پروژه به وجود نیامده اما همکاری و هم‌افزایی شهرداری و شورای شهر بر پیشبرد کار است.

فداکار عنوان کرد: جهاد آسفالت در شهر کرمان آغاز شده و مردم قدرشناس این خدمات هستند.

استاندار کرمان، تسریع در اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح سردار شهید حاج‌ یونس زنگی‌آبادی (شرف‌آباد) را مورد تاکید قرار داد و گفت: این نقطه، ترافیک زیادی دارد و سه ماه تابستان فرصت خوبی برای اجرای پروژه است که تا قبل از شروع مدارس به نتیجه نسبی برسد.

نظر شما