شناسهٔ خبر: 67175010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

میانگین ذخایر خونی کشور به ۹ روز رسیده است/ رشد ۱۲ درصدی میزان اهدای خون در سال جاری

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران ضمن تاکید به لزوم تشویق جوانان و بانوان به اهدای خون، گفت: امسال تا به امروز میزان ذخایر به طور میانگین در کشور به ۹ روز رسیده است و امیدواریم این روند تاپایان سال ادامه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

 شهرام میرزایی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون ضمن تبریک این روز گفت: ۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است که امسال با ۲۵ خرداد مصادف شده است، در این روز از همت والا و فعالیت‌های انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون برای نجات انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود. امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون با بیستمین بزرگداشت اهداکنندگان خون تقارن پیدا کرده و به همین دلیل به تناسب این ۲ موضوع شعار «تقارن نیم قرن خدمات انتقال خون با بیستمین بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان خون؛ اهداکنندگان متشکریم» را برای این روز در نظر گرفتیم.

برای اولین بار به شاخص اهدای خون ۲۷ در هزار رسیدیم/تامین صد در صد نیاز‌های خونی مراکز درمانی 

وی ضمن اشاره به همراهی بسیار خوب اهداکنندگان ادامه داد: این همراهی و همدلی موجب دستاور‌های افتخارآمیزی برای سازمان انتقال خون شده و سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خون اهدا شده است و برای اولین بار به شاخص اهدای خون ۲۷ در هزار رسیدیم و این آمار در سال ۱۴۰۱، ۲۶ در هزار بود. یکی دیگر دستاورد‌هایی که با حضور اهداکنندگان به آن دست یافتیم تامین صد در صد نیاز‌های خونی مراکز درمانی در سراسر کشور طی سال گذشته بود و همچنین ذخایر خون در کشور ما سال گذشته از ۴ روز به ۸ روز رسید و امسال تا به امروز میزان ذخایرمان به طور میانگین در کشور ۹ روز است و امیدواریم این روند تاپایان سال ادامه پیدا کند.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری میزان اهدای خون با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده است، گفت: اواخر سال گذشته با ماه مبارک رمضان متقارن شده بود و ما در مورد تامین خون مورد نیاز نگرانی‌هایی داشتیم که خوشبختانه به لطف خدا و همت والای اهداکنندگان در هیچ یک از مرکز درمانی در سطح کشور کمبود نداشتیم.

لزوم تشویق جوانان و بانوان به اهدای خون

میرزایی افزود: یکی از مواردی که باید مورد توجه گیرد و یکی از برنامه‌های اصلی سازمان انتقال خون در سال ۱۴۰۳ جوان سازی جمیعت اهداکنندگان و تشویق جوانان به مشارکت در این امر داوطلبانه و خیرخواهانه است چراکه جمعیت کشور در حال پیر شدن است و ممکن است در آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال جاری افزایش مشارکت بانوان در زمینه اهدای خون است چرا که در این زمینه یکی از کشور‌هایی هستیم که رشدمان با رشد جهانی فاصله دارد، عنوان کرد: برنامه‌هایی برای افزایش مشارکت بانوان در زمینه اهدای خون داریم و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز با دستگاه‌های مختلف از جمله جمیعت هلال احمر، بسیج و پایگاه‌های نظامی و انتظامی منعقد کردیم.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران ضمن بیان اینکه گسترش فناوری‌ها، تجهیزات و امکانات سازمان انتقال خون، ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی اهدای خون و تعامل با مجموعه‌ها برای فرهنگ سازی مشارکت بیشتر برای اهدای خون از دیگر برنامه‌های ما است، گفت: برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی برای افزایش اهدای خون در اهداکنندگان مستمر یکی دیگر از برنامه‌ها است.

شرایط اهدای خون چیست؟

میرزایی با بیان اینکه آقایان ۴ بار در سال و خانم‌ها ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند، توضیح داد: افراد بین سنین ۱۸ تا ۶۵ سال که بیش ار ۵۰ کیلوگرم وزن دارند اگر بیماری خاصی از جمله بیماری‌هایی قلبی، دیابت و فشار خون نداشته باشد و تحت اعمال جراحی به ویژه عمل قلب قرار نگرفته باشند، می‌توانند اهداکننده خون باشند. سلامت افرادی که برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کند برای ما بسیار حائز اهمیت است و سلامت خونی که توسط دریافت کننده خون مصرف می‌شود نیز بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل سازمان انتقال خون در این زمینه استاندارد‌های سفت و سختی دارد و در زمینه رعایت استاندارد‌ها با پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا در رقابت هستیم و پا به پای آن‌ها استاندارد‌های لازم را رعایت می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه خونی که توسط هر فرد اهدا می‌شود به ۳ بخش گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تقسیم می‌شود که هر کدام از این‌ها نقش بسزایی در درمان بیماران دارند، بیان کرد: اهداکنندگان با این اقدام داوطلبانه در تامین سلامت جامعه مشارکت دارند و به بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی کمک می‌کنند.

توصیه‌هایی برای اهداکنندگان در فصل گرما

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون  ایران در پایان به بیان توصیه‌هایی برای اهداکنندگان در فصل گرما پرداخت و توضیح داد: بهتر است اهداکنندگان در فصول گرم سال صبح زود را برای اهدای خون انتخاب کنند، به میزان کافی آب بنوشند و شب قبل اهدای خون خواب کافی داشته باشند.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما