شناسهٔ خبر: 67174610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی اهدا خون،

اهدای خون، هدیه ای برای نجات زندگی

قزوین - ایرنا - ۲۵ خرداد روز جهانی اهدا خون است و دلیل این نامگذاری نیز به سالروز تولد کاشف گروه های خونی در انسان یعنی "کارل لندشتاینر" پزشک ایرلندی بر می گردد که با کشف گروه های خونی در انسان انقلابی را در زندگی حیات خاکی رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدف از بزرگداشت روز جهانی خون آن است که آگاهی جهانی درباره نیاز به خون و فرآورده‌های خونی بی‌خطر افزایش یابد و افراد در جوامع مختلف از اهمیت انتقال خون و از سهم حیاتی اهدای داوطلبانه آن آگاه شوند. سیستم‌های بهداشت کشورها هم ضمن گسترش این سطح از آگاهی، شرایط و امکانات را برای همراهی بیشتر مردم با این اقدام پسندیده فراهم کنند.

با بزرگداشت این روز و اطلاع‌رسانی وسیع هم در این روز هم زمان‌های دیگر، توسط رسانه‌های مختلف، از همه اهداکنندگان خون که به صورت داوطلبانه و بدون دریافت هزینه در این عمل همراهی می‌کنند تشکر شود، اقدام آنها در واقع بخشیدن بخشی از وجود خویش است که برای بیماران زیادی، هدیه نجات‌ دهنده زندگی است.

براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در این کار انسان‌ دوستانه مشارکت می‌کنند و با اهدای خون خود، برای نجات جان‌های بی‌شماری اقدام می‌کنند، با این حال هنوز بسیاری از مردم در کشورها و استان های مختلف در اهدای خون خود مردد هستند و به باورهای غلطی که در مورد اهدای خون وجود دارد اهمیت می‌دهند، اما به نظر می‌رسد در جامعه ایران، علاوه بر جنبه انسان‌ دوستانه و ارزش اخلاقی اهدای خون، جنبه مذهبی و خداپسندانه آن هم باعث مشارکت فعال افراد می‌شود.

در همین خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین با پژمان صالحی فر، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در مورد اهمیت اهدا خون و همچنین میزان استقبال مردم استان از این عمل داوطلبانه به گفت و گو نشست.

اهدای خون، هدیده ای برای نجات زندگی

ایرنا. برای شروع گفت و گو بفرمایید شرایط اهدا خون چیست؟

اهدا خون به عنوان یک عمل داوطلبانه دارای شرایطی است از جمله اینکه افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله با وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا شرایط عمومی اولیه را برای اهدا خون دارند و آقایان هر سه ماه یک مرتبه و خانم ها نیز هر چهار ماه یک مرتبه می توانند خون خود را اهدا کنند و پارامترهای سلامت آنها توسط پزشک نیز معاینه می شود.

همچنین افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله نیز در صورت وجود شرایط اهدا خون، اگر ولی قانونی آنان اجازه کتبی دهند، می توانند اهدا خون داشته باشند و حداقل وزن آنها نیز بایستی ۶۰ کیلوگرم به بالا باشد.

وجود اهدا کنندگان داوطلب نعمتی است که بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته اند به اهدا ۱۰۰ درصدی دست پیدا کنند اما در کشور ما تمایل به اهدا خون بسیار بیشتر است و در قزوین نیز با وجود اینکه از زیرساخت های ضعیفی در حوزه انتقال خون برخوردار می باشد اما میزان مراجعه مردم برای اهدا خون بالا است.

ایرنا. آیا اهداکنندگان ثابتی هم در سازمان عضو هستند؟

حدود ۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز انتقال خون استان قزوین، اهدا کنندگان مستمر هستند که لازم است بدانیم سه مدل اهداکننده خون وجود دارد از جمله اشخاصی که برای نخستین مرتبه وارد سازمان انتقال خون شدند و با کارت ملی خون خود را اهدا می کنند، دوم اهدا کنندگان با سابقه که با فاصله زمانی یک تا ۲ سال خون می دهند و مدل سوم، اهدا کنندگان مستمری هستند که در طول یک سال حداقل ۲ مرتبه و بیشتر خون خود را اهدا می کنند و با آموزش های انتقال خون یاد می گیرند که سبک زندگی سالم تری داشته باشند.

ایرنا. مشارکت جوانان و زنان در زمینه اهدا خون در چه وضعیتی قرار دارد؟

نکته قابل تامل این است که جامعه ما به سمت پیری می رود و این مساله به طور قطع برروی اهداکنندگان تاثیر می گذارد، بیشترین مصرف خون برای سنین ۶۰ سال به بالا است و از طرف دیگر افراد پیر کمتر می توانند خون خود را اهدا کنند و این موضوع از هر دو جهت باعث کاهش ذخایر خونی می شود.

بایستی به فکر راه حل برای این موضوع باشیم تا افراد جوان محدود به ۱۸ تا ۳۰ سال را تشویق به اهدا خون کنیم که در سال های آینده دچار مشکل وی کمبودی در این زمینه نباشیم، این در حالی است که امسال حدود ۱۸ درصد آمار مشارکت جوانان قزوینی در اهدا خون ثبت شده و بانوان نیز حدود ۶.۵ درصد اهدا خون داشتند که آمار پایینی است و امیدواریم که جوانان و زنان، این قشر خفته انتقال خون در بحث اهدا و کار داوطلبانه بیدار شوند.

ایرنا. سلامت اهدا کنندگان چگونه در سازمان محرز می شود؟

تمامی اهداکنندگان در بدو ورود توسط پزشک معاینه کامل می شوند و خون افراد در هر مرتبه اهدا آزمایشات لازم ویروسی در آزمایشگاه های سازمان به انجام می رسد و پس از انجام آزمایش های لازم، خون به مراکز درمانی مورد نیاز ارسال می شود.

اهدای خون، هدیده ای برای نجات زندگی

ایرنا. ذخایر خونی در استان قزوین به چه صورتی است؟

ذخیره خونی استان در حدود هفت الی هشت روز است در حالی که ۱۸۰ واحد خون روزانه به مراکز درمانی استان ارسال می شود از این رو باید به همین نسبت ورودی هم داشته باشیم تا در تمام روزهای سال بتوانیم خون مورد نیاز بیماران استان را تامین کنیم، از طرف دیگر فرآورده پلاکت نیز به دلیل تاریخ مصرف سه روزه خود، ذخیره سازی نمی شود و لازمه آن این است که اهدا کنندگان به صورت روزانه حضور داشته باشند تا پلاکت اهدا شود.

ایرنا. قزوین از لحاظ زیرساخت و امکانات انتقال خون در چه وضعیتی قرار دارد؟

قزوین نیاز به دومین مرکز اهدا خون دارد و در شهرستان های بویین زهرا و آبیک نیز ظرفیت ایجاد مرکز دایمی خون گیری وجود دارد.

با توجه به وجود مراکز صنعتی در استان قزوین، اما به دلیل کمبود امکانات نمی توانیم تیم های سیار خون گیری را به این مراکز ارسال کنیم، لذا وجود حداقل یک دستگاه اتوبوس یا سامانه سیار خون گیری برای این استان بسیار مورد نیاز است.

ایرنا. در زمینه اهدای خون چه توصیه ای به شهروندان دارید؟

به طور مکرر از شهروندان درخواست شده که اهدا خون را به عنوان یک تکلیف اجتماعی در نظر داشته باشند و بدانند که هر سه ثانیه یک نفر نیاز به اهدا خون آنها دارد و از این رو وظیفه داریم که خون سالم خود را اهدا و در این کار خیر شرکت فعالی داشته باشیم.

نظر شما