شناسهٔ خبر: 67174316 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ هزار واحد خونی از زنجان به استان‌های دیگر کمک شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت:از ابتدای سال تاکنون نه تنها کمبودی در زمینه فرآورده‌های خونی نداشته‌ایم بلکه نزدیک به ۲ هزار واحد گلبول قرمز متراکم و کم لوکوسیت به استان‌های دیگر کمک کردیم.  

صاحب‌خبر -

دکتر سیامک اسدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و تبریک روز جهانی اهدا کنندگان خون، افزود: اهداکنندگان خون، سرمایه اصلی سازمان انتقال خون هستند و کارکنان کوشای سازمان تلاش می‌کنند فرآورده‌های خونی سالم و با کیفیت را از خون های اهدایی تهیه کرده و در اختیار مراکز درمانی قرار دهند.

وی گفت: از خون‌های اهدای انواع فرآورده ها مانند پلاکت رندوم، پلاکت سینگل دنور، گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز کم لوکوسیت، پلاسما و کرایو پرسپیتیت تهیه می شود.

این مسوول ادامه داد: طی سال های اخیر حتی در بدترین شرایط هیچگونه کمبودی در زمینه فرآورده های خون وجود نداشته است.

به گفته اسدی، سالانه حدود ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان تولید می شود و مصرف استانی حداکثر ۳۵ هزار واحد است.

مدیرکل انتقال استان زنجان ادامه داد: بیشترین فرآورده مازاد انتقال خون هم مربوط به پلاسما و سی. پی. پی است.

وی با بیان اینکه نگهداری این ۲ محصول در دمای منفی ۴۰ درجه فوق العاده پرهزینه است، اظهار داشت: این اقدام به مصرف زیاد برق منجر می شود و هر ۲ محصول می تواند تبدیل به دارو شود.

مدیر کل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه بدون تردید فرهنگ اهدای داوطلبانه خون نماد فرهنگ نوع دوستی و فرهنگ دگرخواهی است، گفت: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته داوطلبانه و بدون چشمداشت بودن اهدای خون تاثیر مستقیمی بر سلامت دهنده و گیرنده دارد.

وی با بیان اینکه از زمان جنگ تحمیلی فرهنگ اهدای خون به نمادی از فرهنگ ایثار در کشور تبدیل شد، خاطر نشان کرد:تداوم این مهم را در همه روزهای سال و تبلور آن را در شب‌های قدر و روزهای تاسوعا و عاشورا مشاهده می‌کنیم.

این مسوول گفت: با تاکیدی که مراجع دینی در سال‌های گذشته در مورد ارزش‌های انسانی و دینی اهدای خون داشتند این فرهنگ رنگ و بوی معنوی‌تری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از هر واحد خون سه نوع فرآورده به دست می آید، گفت: کسی که یکبار خون اهدا می‌کند منجر به نجات جان سه نفر می‌شود و بر پایه آیه شریفیه ۲۳ سوره مائده کسی که جان یک نفر را نجات می‌دهد گویی کل بشر را حیات دوباره بخشیده است.

۲۴ خرداد ماه مصادف با ۱۴ ژوئن، به نام روز جهانی اهدای خون و تقدیر از اهداکنندگان خون نامگذاری شده‌ است.

نظر شما