شناسهٔ خبر: 67172072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رد صلاحیت‌ها لطمه جدی به جایگاه شورای نگهبان بود!

تابناک

یک فعال فضای مجازی گفت: درک مسئله تایید صلاحیت ها از سمت شورای نگهبان منطقی نیست.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

حسین جعفرزاده فعال فضای مجازی در خصوص فضای حاکم بر انتخابات و میزان مشارکت در انتخابات گفت: در این انتخابات اگر چه روند تایید صلاحیت‌ها اعجاب‌آور بود، اما فضای سیاسی از موضوع رد صلاحیت‌ها سریع عبور کرد، چرا که موضوع رد صلاحیت با توجه به تکرار در سال‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود و جامعه از مرحله غافلگیر شدن عبور کرده. از این روی ما با واکنش کم‌رنگی از سوی کاندیدا‌های رد صلاحیت شده مواجهیم و این برای جامعه سیاسی ما یک زنگ خطر است.

وی با بررسی علل دیگر عبور سریع جامعه از موضوع ردصلاحیت‌ها، افزود: پیش‌بینی می‌شد بدنه قابل توجهی از جامعه اصلاح‌طلبی به دلیل نداشتن کاندیدا در نهایت از لاریجانی حمایت کنند، اما با تایید صلاحیت پزشکیان مساله متقاوت شد و فوراً وارد فاز انتخاباتی شدند و فعالیت خود را شروع کردند. در واقع اصلاح طلبان از شکل و فرم رد صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل از جریان‌های سنتی و اعتدالی نارضایتی کمتری ابراز کردند.

این فعال فضای مجازی در ادامه در خصوص عملکرد شورای نگهبان توضیح داد: عملکرد شورای نگهبان تفاوت چندانی نسبت به دوره قبل نداشت. دو نگاه در اینجا وجود دارد؛ نگاه اول اینکه گفته می‌شود تایید صلاحیت آقای پزشکیان با هوشمندی بوده است؛ تقویت مشارکت همراه با موج‌آفرینی برای گزینه‌ای که در صورت رأی آوری هم قدرت اجماع‌سازی ویژه‌ای نداشته باشد.

نگاه دوم اعضای شورای نگهبان را فاقد معیار روشن و تعریف شده از قانون می‌داند؛ این نظریه با مقایسه رفتار اعضای شورای نگهبان، عملکرد اعضا را دارای تناقض می‌داند.

جعفرزاده در ادامه در خصوص نتیجه انتخابات اینگونه اظهار نظر کرد: باید منتظر چالش‌های انتخاباتی دو چهره جدید یعنی پزشکیان و پورمحمدی باشیم. باید دید این افراد در چالش‌های انتخاباتی چه چهره‌ای از خود به نمایش می‌گذارند. شاید آقای پزشکیان اقبال بیشتری در بروز یک کاندید تراز برای جبهه خود داشته باشد. احتمال اینکه پزشکیان در دور اول رای بیاورد یا حداقل جز یکی از گزینه‌های راه یافته به دور دوم باشد زیاد است. در جناح مقابل باید منتظر باشیم که آیا کسی به نفع دیگری کنار می‌کشد؟

وی در خصوص میزان مشارکت در انتخابات گفت: به احتمال زیاد بیش از ۵۰ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند و با توجه به مناظره‌ها امکان بالا رفتن میزان مشارکت نیز وجود دارد.

این فعال فضای مجازی در پایان در خصوص رد صلاحیت لاریجانی اذعان کرد: رد صلاحیت لاریجانی اشتباه بود؛ چرا که هم به جایگاه شورای نگهبان لطمه زد و هم آینده سیاسی کشور را در ابهام گذاشت.

ادراک مسئله احراز صلاحیت ها، در نگاه اعضای شورای نگهبان منطقی نیست؛ ایشان به جای بررسی شأن مدیریتی یا وصف تقوا به قضاوت عملکردی و نگرش سیاسی نامزد‌ها اقدام می‌کنند. به بیان ساده‌تر گویا این نگاه اشتباه در بین آن‌ها وجود دارد که می‌خواهند به کاندیدا‌ها رای بدهند!

نظر شما