شناسهٔ خبر: 67171194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

شمار آوارگان جهان به ۱۱۷ میلیون نفر رسید

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: تازه‌ترین گزارش سالانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد حاکی است شمار مردم جابه‌جا شده در جهان در سال میلادی ۲۰۲۳، به تعداد ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افزایش یافت.
برپایه این گزارش، مجموع کل آوارگان اجباری در پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۱۷ میلیون نفر رسید، که نشان می‌دهد در ۱۲ سال گذشته در یک روند دائمی، شمار آوارگان رو به افزایش بوده است.
سیر صعودی جمعیت آوارگان عمدتاً ناشی از درگیری‌های نظامی و خشونت‌های شدید بوده است.آژانس سازمان ملل در امور پناهندگان، آوارگی اجباری را ناشی از ناکامی دولت‌ها در حفظ صلح و امنیت دنیا می‌داند.جنگ‌هایی مانند حمله روسیه به اوکراین و جنگ داخلی سودان در ثبت این رکورد تازه در داده‌های جابه‌جاشدگان در دنیا سهم دارد.
بیش از ۶ میلیون تن از مردم اوکراین در پی حمله روسیه به کشورشان پناهنده کشورهای غربی شدند.۱۰.۸ میلیون تن از آوارگان جهان از سودان هستند که کماکان درگیر جنگ داخلی میان باندهای قدرت است. جنگ جدید داخلی سودان در بهار ۲۰۲۳ آغاز شد که در نتیجه آن، دست‌کم بیش از ۶ میلیون تن در داخل سودان آواره شده و ۱.۲ میلیون نفر هم به کشورهای همسایه گریختند.
در سال گذشته، بیش از ۱.۳ میلیون نفر نیز در پی تشدید خشونت‌های میانمار (برمه پیشین) در داخل کشور خود آواره شدند.
شمار پناهندگان در جهان در یک سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته و به ۴۳.۴ میلیون تن رسیده است.
مردمی که به دلیل خشونت‌های شدید و درگیری در کشورها جابه‌جا شده‌اند، اکنون ۱.۵ درصد از جمعیت جهان و دو برابر یک دهه قبل است. آژانس پناهندگان ارزیابی کرده که این روند همچنان رو به افزایش باشد.به گفته فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، «فجایع انسانی بی‌شماری» عامل این افزایش شدید شمار رانده‌شدگان اجباری است و «این رنج باید جامعه بین‌المللی را وادار کند تا برای مقابله با ریشه‌های آن اقدام کند».
یک پنجم از شمار آوارگان اجباری در فقیرترین کشورها مانند سودان و چاد هستند.یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های جابه‌جاشدگان در دنیا فلسطینی‌های سال ۱۹۴۸ در زمان تأسیس دولت اسرائیل هستند که شمار چند نسل از آن‌ها حدود ۶ میلیون تن ارزیابی می‌شود.
جنگ جاری غزه نیز حدود ۱.۷ میلیون تن از جمعیت فلسطینی داخل غزه را که بیش از ۷۵ درصد از ساکنین این باریکه هستند، آواره کرده است.
بیشترین درصد پناهندگان در سراسر جهان از افغانستان و سوریه بودند که در مجموع ۶.۴ میلیون تن و معادل یک سوم کل پناهندگانی هستند که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.در یک سال گذشته آمریکا بیشترین شمار درخواست پناهندگی را ثبت کرده که ۱.۲ میلیون نفر بوده است. مقاماتی در آمریکا می‌گویند این تعداد درصد بسیار کمی از میلیون‌ها مهاجری است که تنها در یک سال اخیر به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند.
آلمان نیز در یک سال اخیر با دست‌کم ۳۲۹ هزار درخواست پناهندگی روبه‌رو بوده است.
افزایش درخواست‌های پناهندگی از آلمان و سایر دولت‌های اروپایی در شرایطی است که مسئله مهاجرپذیری یکی از قوی‌ترین موضوع‌ها در جریان مباحثات دوره اخیر این قاره در انتخابات پارلمان و انتخابات محلی کشورها بود.
بسیاری از ارزیابی‌ها حاکی است تقویت چشم‌گیر احزاب در طیف راست افراطی در انتخابات روزهای گذشته در شماری از کشورهای اروپای غربی بیانگر مخالفت گسترده مردم محلی در قبال پذیرش مهاجران است و آن‌ها از دولت خود می‌خواهند سیاست قاطع‌تری در رد مهاجرپذیری در پیش بگیرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما