شناسهٔ خبر: 66665989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

افزایش شمار آوارگان داخلیِ سرزمین‌ها

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: تازه‌ترین داده‌های ارائه شده از سوی یک نهاد ناظر غیردولتیِ بین‌المللی حاکی است سال میلادی ۲۰۲۳ شاهد بالاترین شمار آوارگان داخلی در سرزمین‌ها بوده است.
«مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی»در گزارشی، نوشت در ۵ سال گذشته شمار آوارگان داخلی بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.در این سال، ۷۵.۹ میلیون تن در کشور و سرزمین محل زندگی خود جابه‌جا شده‌اند، که از رقم ۷۱.۱ میلیون نفر در سال قبل از آن، ۴.۸ میلیون نفر بیشتر است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگ داخلی در سودان، جنگ در جمهوری کنگو و جنگ غزه شمار جابه‌جاشدگان را افزایش داده است.۶۸.۳ میلیون تن در سراسر جهان در نتیجه درگیری و خشونت‌ها جابه‌جا شده و ۷.۷ میلیون تن دیگر در پی بلایای طبیعی ناچار به ترک خانه خود شده‌اند.
جابه‌جایی ناشی از درگیری‌ها و خشونت‌ها در دو سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیشتر از هر سال در دوره اخیر بوده است.گزارش مرکز ناظر جابه‌جایی داخلی، حاکی است سودان در حال حاضر با ۹.۱ میلیون نفر بیشترین میزان آوارگان داخلی را دارد.در سال ۲۰۲۳، شش میلیون تن از مردم سودان ناچار به ترک محل زندگی خود شدند که این میزان بیش از مجموع ۱۴ سال گذشته و دومین شمار بزرگ آوارگی داخلی در یک سال است.پیش از آن، در سال ۲۰۲۲، که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، ۱۶.۹ میلیون تن از اوکراینی‌ها در درون مرزهای کشور جنگ‌زده خود جابه‌جا شدند.
در جنگ کنونی غزه، ۱.۷ میلیون فلسطینی در چهار ماه نخست جابه‌جا شده‌اند.مجموع کسانی که در نتیجه فجایع طبیعی مانند سیل‌های مرگبار و زلزله‌های ویرانگر آواره شده‌اند، تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۶.۴ میلیون نفر افزایش یافت. یک سوم از این آوارگان ناشی از بلایای رخ داده در چین و ترکیه بود.یان انگلاند رئیس شورای نروژی آوارگان در خصوص داده‌های مرکز ناظر آوارگان داخلی گفت تا حال با چنین ارقام بزرگی از جابه‌جایی داخلی روبه‌رو نشده بودیم.
داده‌های آوارگی داخلی از سال ۲۰۰۸ ثبت می‌شود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما