شناسهٔ خبر: 67170700 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

پیش‌نویس بیانیه گروه ۷؛ حمایت از آتش‌بس غزه و ابراز نگرانی از تنش در مرز لبنان و اراضی اشغالی

ایسنا

سران گروه ۷ در بیانیه‌ای با حمایت از طرح آمریکایی آتش‌بس در غزه و تاکید بر راه‌حل ۲ دولتی، نسبت به ناآرامی‌ها در شمال فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرده و از رژیم صهیونیستی خواستند به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است پس از اجلاس سران گروه ۷ منتشر شود، رهبران گروه ۷ بسیار نگران وضعیت شمال اراضی اشغالی فلسطین و جنوب لبنان هستند و از تلاش‌های آمریکا برای تضمین آتش‌بس در نوار غزه حمایت کرده و از جنبش مقاومت فلسطینی حماس می‌خواهد تا آن را بپذیرد.

رویترز گزارش می‌دهد که انتظار می‌رود این بیانیه اضافه کند که رهبران غربی بر تعهد خود به راه‌حل ۲ دولتی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تاکید می‌کنند تا در کنار هم در صلح زندگی کنند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که آنها از رژیم صهیونیستی بخواهند تا «در راستای تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی» از حمله تمام‌عیار به رفح خودداری کند.

در این بیانیه آمده است: ما کاملا از توافق جامعی که بایدن ترسیم کرده بود، حمایت و از آن پشتیبانی می‌کنیم که منجر به آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه گروگان‌ها، افزایش قابل توجه و پایدار در جریان کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه و پایان پایدار بحران می‌شود، با تضمین منافع امنیتی اسرائیل و امنیت غیرنظامیان فلسطینی در غزه. ما مجددا از حماس درخواست می‌کنیم که پیشنهاد آتش‌بسی را بپذیرد که اسرائیل آماده پیشبرد آن است و از کشورهایی که بر حماس نفوذ دارند می‌خواهیم تا اطمینان حاصل کنند که این پیشنهاد را انجام می‌دهد. در این راستا، ما از قطعنامه ۲۰۲۴ شورای امنیت سازمان ملل (S/RES/۲۷۳۵) استقبال می‌کنیم.

کشورهای جی۷ از همه طرف‌های درگیری خواستند تا از جریان دسترسی بشردوستانه برای «غیرنظامیان نیازمند» اطمینان حاصل کنند.

در ادامه بیانیه گروه هفت آمده است: ما بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به چشم‌انداز راه‌حل ۲ دولتی تاکید می‌کنیم که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در داخل مرزهای امن و شناخته‌شده، مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل زندگی می‌کنند. و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کنیم. ما متذکر می‌شویم که به رسمیت شناختن دوجانبه، از جمله به رسمیت شناختن کشور فلسطین، در زمان مناسب، جزء حیاتی این روند سیاسی خواهد بود.

گروه جی۷ همچنین از همه طرف‌های درگیری خواست از اقداماتی که ممکن است راه‌حل ۲ دولتی را تضعیف کند، خودداری کنند.

این بیانیه همچنین تاکید دارد: ما نگران عواقب عملیات زمینی در حال انجام در رفح بر جمعیت غیرنظامی و احتمال یک حمله نظامی تمام‌عیار هستیم که عواقب وخیم بیشتری بر غیرنظامیان خواهد داشت. ما از کابینه اسرائیل می‌خواهیم که در راستای تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی از چنین تهاجمی خودداری کند.

انتهای پیام

نظر شما