شناسهٔ خبر: 67170026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

دیدار باقری و نخست وزیر عراق در بغداد

سرپرست وزارت امور خارجه ایران و نخست‌وزیر عراق بر تداوم مسیر تقویت همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در حوزه های امنیتی، انرژی، آموزش و حمل‌ونقل تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

روز کاری شلوغ سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد با ملاقات «علی باقری کنی» با «محمد شیاع السودانی» ادامه یافت.

به گزارش ایرنا، ملاقات امروز، دومین دیدار باقری و السودانی محسوب می‌شود؛ تیرماه سال گذشته باقری در قامت معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر به عراق با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده بود.

باقری و السودانی در دیدار سال گذشته درباره مناسبات دوجانبه عراق و ایران، راهکار‌های توسعه آن در راستای منافع مشترک در همه پرونده‌ها و اهمیت بهره‌برداری از فضای ثبات سیاسی و همگرایی در منطقه برای تحقق ارتباط میان کشور‌ها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی رایزنی کردند.

محمد شیاع السودانی امروز در دیدار با باقری و هیأت همراه بار دیگر تسلیت خود را به مناسبت حادثه دردناک شهادت رئیس جمهور وزیر خارجه و همراهان اعلام کرد.

وی تاکید کرد که عراق به مسیر تقویت روابط با ایران و پایه‌های همکاری سازنده بین دو کشور ادامه می‌دهد که این همکاری و تقویت روابط منافع دو کشور همسایه را تامین و باعث رشد و شکوفایی دو ملت می‌شود.

در این دیدار مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و نتایج دردناک انسانی و جنایات وحشیانه‌ای که اشغالگران صهیونیست روزانه نسبت به مردم فلسطین انجام می‌دهند و ضرورت تلاش جدی از سوی جامعه بین‌المللی برای توقف جنگ این رژیم و ممانعت از وسعت درگیری در منطقه مورد گفتگو قرار گرفت.

دو طرف بر پیگیری کمیته‌های مشترک دو کشور برای برگزاری جلسات و اجرای عملی تفاهمات امضا شده بین دو کشور در حوزه‌های انرژی، امنیت، آموزش و حمل و نقل تاکید کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مسئولان عراقی در همدردی با ایران در پی حادثه تاسف بار اخیر، از نقش محوری عراق در منطقه و تلاش عراق برای تقویت ثبات از طریق نزدیک کردن دیدگاه‌های کشور‌ها تمجید کرد و گفت: ایران از تلاش‌های عراق برای اجرای پروژه راه توسعه حمایت می‌کند.

باقری همچنین آمادگی ایران برای مشارکت در این پروژه را اعلام کرد.

دیپلمات ارشد کشورمان که به منظور انجام سفری دو روزه به بغداد سفر کرده است، ظهر پنجشنبه با حضور در کاخ ریاست جمهوری عراق با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

پیش از این هم، باقری با وزیر خارجه عراق ملاقات کرد. در این دیدار طرفین آخرین تحولات منطقه به ویژه جنگ غزه و تنش در مرز‌های لبنان و فلسطین اشغالی را مورد بررسی قرار دادند؛ پس از این دیدار باقری و فواد حسین در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران سپس با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار کرد. باقری و فائق زیدان در این دیدار بر توسعه همکاری‌های قضایی میان دو کشور تاکید کردند.

نظر شما