شناسهٔ خبر: 67167035 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ترمیم تخریب‌های سیل چشم‌به راه تأمین اعتبار

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: سیلاب خسارت‌های زیادی به راه‌های استان وارده کرده و اعتبارات مربوط به جبران خسارت‌های سیلاب رقم بالایی است. به همین خاطر تأمین اعتبارات در این زمینه زمانبر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، چندی پیش پیام مردمی دریافت کردیم که حاکی از آسیب جدی به مسیرهای روستایی شهرستان فریمان به ‌ویژه احمدآباد، چرم، کاریزمه، حصارسرخ، شوراب بالا، گلمی و بزجانی بر اثر سیلاب جاری شده در این مسیرها بود. در این پیام از طولانی بودن مسیرهای جایگزین گلایه شده بود.

این مخاطب قدس خراسان گفت: مسیرهای فرعی به وجود آمده سبب شد مردم برای رفت و آمد از راه روستاهای دیگری مانند طوفال و جعفرآباد دور بزنند و مسیر طولانی را طی کنند.

او ادامه داد: هنگام بروز سیل، مسئولانی که کمک می‌آوردند، وضعیت مردم را دیده‌اند؛ اما نمی‌دانم چرا رسیدگی نمی‌کنند.

این مخاطب متذکر شد: مردم روی کال مراغه یک بند زده‌اند که یک راه برای رفت‌ و آمد ایجاد شود؛ اما این مسیر خطرناک است. لطفاً مسئولان رسیدگی کنند.

در این خصوص به سراغ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی رفتیم تا از او درباره وضعیت راه‌های روستایی این شهرستان جویا شویم.

علیرضا خجسته در این باره گفت: از نخستین روزی که سیلاب در این شهرستان جاری شده بود، تمام نیروهای راهداری با همه ماشین‌آلاتی که در اختیار داشتند و ماشین‌آلاتی که کمکی برایشان فرستاده بودیم، در این منطقه حضور داشتند.

وی متذکر شد: پس از سیل در وهله اول باید راه انحرافی یا راه جایگزین برای مردم باز کنیم که این اقدام صورت گرفته است. خرابی‌هایی نیز اتفاق افتاده که بسته به میزان خسارت‌ها، برطرف کردن آن‌ها چندین ماه زمان می‌برد و ممکن است نیاز به اعتبارات خاص داشته باشد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: برای اینکه پل آسیب‌دیده در محور احمدآباد فریمان ترمیم شود و آن را به حالت اول دربیاوریم، ۲میلیارد تومان هزینه نیاز داریم و این موضوع مستلزم زمان است و باید از محل اعتبارات استان، اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

خجسته با اشاره به اینکه در مسیرهای روستایی برخی از ابنیه فنی به ‌صورت آبنما اجرا می‌شوند، بیان کرد: در مسیر روستای احمدآباد فریمان آبنمایی بوده که با جاری شدن سیلاب‌، این آبنما دچار مشکل شد و با توجه به اینکه حجم آب نسبت به سیلاب‌هایی که در سال‌های گذشته جاری می‌شد، بیشتر بود، آن مسیر دچار انسداد و در ابتدا مسیر جایگزین برای آن تعریف شد.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش همکاران ما اکنون در کنار این مسیر چند لوله گالوانیزه کار کردیم و ترافیک مسیر را روی این لوله‌ها بردیم و مردم از این مسیر در حال تردد هستند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون هیچ مسیری در این شهرستان مسدود نیست، اظهار کرد: تنها راهی که چند وقتی زمان برد، محور روستای احمدآباد فریمان بود که حدود یک هفته می‌شود مسیر جایگزین آن باز شده است.

خجسته با بیان اینکه مبالغ خسارت‌هایی را که به ابنیه فنی وارد شده، به استانداری و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده‌ایم، عنوان کرد: سیلاب خسارت‌های زیادی به راه‌های استان وارده کرده و اعتبارات مربوط به جبران خسارت‌های سیلاب رقم بالایی است. به همین خاطر تأمین اعتبارات در این زمینه زمانبر است. ان‌شاءالله به مرور زمان نیز با توجه به اعتباری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، محورهای آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنیم.

با توجه به خسارت‌های بالای وارد شده به راه‌های روستایی در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی، نیاز است تأمین اعتبارات سرعت بیشتری بگیرد یا مسئولان‌ استانی پیگیر تخصیص اعتبارات کشوری برای ترمیم سریع راه‌های روستایی استان باشند؛ چرا که این راه‌ها شریان‌های معیشت مردم روستا هستند.

خبرنگار: فریده خسروی

نظر شما