شناسهٔ خبر: 67164894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

وزیر کشور: جهان‌بینی در طراحی‌های شهری مدنظر قرار گیرد

وزیر کشور با تاکید بر اینکه اصالت و هویت که اساس زندگی شهری است باید در شهر مشهود باشد، بیان کرد: جهان‌بینی، باید در طراحی‌های شهری مدنظر قرار گیرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها امروز، ۲۴ خردادماه با حضور وزیر کشور در شیراز در حال برگزاری است.

وزیر کشور در این اجلاس ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت، اظهار کرد: شهید آیت‌الله رئیسی معمار جدید در حوزه مدیریت از نوع جهادی و مردم‌داری بود.

سردار احمد وحیدی همچنین دلیل برگزاری این مجمع و خروجی آن را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: یکی از مشکلات همایش‌های ما، عدم پیگیری نتایج حاصل از برگزاری آن‌هاست که به یک آفت تبدیل شده است.

وزیر کشور تاکید کرد: انتظار این است که پس از اختتامیه اجلاس، گزارشی ارائه شود که در بحث بازآفرینی شهری به نتایج و برنامه‌های جدید و مشخصی رسیده‌ایم، با اینکه مفاهیم جدیدی کشف و به بحث و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیام و حرف جدیدی در خصوص بافت‌های حاشیه‌ای، تاریخی و فرهنگی نشنیده‌ایم، گفت: باید این موضوع را حل کرد.

وحیدی همچنین با اشاره به اینکه شهرداران ما ۳۵۰ همت بودجه دارند که بخش زیادی از آن را باید صرف شهرسازی کنند، تأکید کرد: برای بهینه مصرف کردن بودجه شهرسازی باید با الگویی حرکت کرد که با مبانی‌ها همخوانی داشته باشد.

وزیر کشور با بیان این موضوع که هویت اسلامی ایرانی در معماری‌ها نیز موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: آیا به خوبی مفاهیم را می‌شناسیم؟

وی با تاکید بر این نکته که محور توسعه شیراز باید حضرت شاهچراغ(ع) و برآمده از ارزش‌های این امامزاده واجب‌التعظیم باشد، افزود: نقش وجود ایشان در هویت‌سازی شهر باید مشخص باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه فضای روانی حاکم بر شهر از ساختمان‌ها اثر می‌پذیرد، گفت: متاسفانه طبیعت زیبا در برخی از شهرها از منظر زیباشناختی دستخوش تغییرات شده است.

وحیدی همچنین با بیان اینکه معماری حاکم بر مهندسی است و باید ابتدا آن را دید و سپس محاسبات را انجام داد، افزود: در بافت‌های تاریخی سال‌های زیادی است که در خصوص بازبینی صحبت می‌شود اما کار جدی انجام نشده است به عنوان مثال می‌شد ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را در بافت‌های فرسوده و تاریخی پیش‌بینی کرد.

وی همچنین با تصریح اینکه بسیاری از اوقات بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای روی هم افتاده و آسیب‌زا شده‌اند که باید این موارد را در چنین جلساتی مطرح و راهکار ارائه داد، گفت: باید نگاه یکپارچه بر مدیریت شهر در این چنین جلساتی دیده شود.

وزیر کشور در پایان تأکید کرد: راهکارهای عملی برای احیا و بازآفرینی بافت‌ها بسیار مهم و حساس است.

 

نظر شما