شناسهٔ خبر: 67164606 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آتش بر جان جنگل‌های کرمانشاه / چندین نقطه استان درگیر حریق است

آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق جنگلی کرمانشاه که از چند روز گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در حال حاضر چندین نقطه استان درگیر حریق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوشش گیاهی و درختی مراتع و جنگل‌های استان کرمانشاه در پی بارش‌های دو ماه اخیر این مناطق را مستعد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای کرده است. گرمای شدید از یک سو و رعد و برق‌های کمتر دیده شده چند روز پیش، سهل انگاری برخی مردم و روشن کردن آتش در مزارع از سوی دیگر زمینه وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای شده که جنگل‌های ارزشمند دامنه زاگرس در استان کرمانشاه را درگیر حریق گسترده کرده است.

گسترده‌ترین آتش سوزی امسال در استان کرمانشاه مربوط به منطقه بلبزان پاوه است که طبق برآوردهای صورت گرفته حدود ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های آن طعمه حریق شد. تیم مدیریت بحران استان در کنار نیروهای بومی و دلسوزان محیط زیست از شهرها و مناطق اطراف عازم منطقه شدند تا برای خاموش کردن آتش بلبزان سهمی ایفا کنند.

در حالی که گروه‌های مردمی و مأموران حفاظت درگیر این مأموریت مهم بودند، رعد و برق‌های کمتر دیده شده طی سال‌های اخیر آن هم در این فصل سال بیشتر نقاط استان را در برگرفت. این رعدوبرق‌ها سبب آتش‌سوزی‌های کوچک و بزرگی در نقاط مختلف استان شد، اما طبق گزارش‌های ارائه شده بوزین و مره خیل پاوه، ارتفاعات نقاره کوب سرپل ذهاب، گردنه قلاجه و ارتفاعات سرکش گیلانغرب بیشتر از سایر نقاط در آتش سوختند.

بخش‌های مختلفی از مراتع و جنگل‌های استان در کنار مزارع کشاورزی دچار حریق شد و آتش در قصرشیرین به جان ۲۰۰ اصله درخت خرما افتاد. با وجود مهار نسبی آتش در بیشتر نقاط استان، منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل همچنان در آتش می‌سوزد وبه‌رغم تلاش‌های صورت گرفته و حضور تیم‌هایی در منطقه حریق هنوز مهار نشده است. وزش باد شدید و صعب‌العبور بودن منطقه از دلایل تداوم آتش‌سوزی در بوزین و مره خیل عنوان شده است.

آتش بر جان جنگل‌های کرمانشاه / چندین نقطه استان درگیر حریق است

مدیریت بحران کشور به کمک آمد

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور عنوان می‌کند: فرآیند اطفای حریق به صورت زمینی و هوایی با مشارکت ستادهای مدیریت بحران استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان در حال انجام است.

وی می‌افزاید: در این استان‌ها گسترش آتش‌سوزی مهار شده است، اما همچنان احتمال وقوع حریق در سایر نقاط وجود دارد و با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی، پتانسیل حریق در بسیاری از مناطق کشور بالا است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان می‌کند: با توجه به وقوع حریق در چهار استان غربی کشور در حال حاضر پنج فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آبپاش ایلوشین از جمعیت هلال‌احمر و نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حال اطفای حریق و انتقال نیروها به مناطق صعب‌العبور هستند.

افزایش دما کار را برای مهار حریق دشوارتر می‌کند

علیرضا حیدری، فرماندار پاوه با اشاره به تداوم آتش‌سوزی در بوزین و مره خیل، وزش باد شدید، کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه و گرمای هوا را از دلایل اصلی تداوم آتش‌سوزی در این منطقه می‌داند و خاطرنشان می‌کند: آتش سوزی منطقه بوزین و مره خیل از دوشنبه شب و به دنبال رعد و برق‌های شدید رخ داده آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی از حضور نیروهای ادارات و سازمان‌های مرتبط نظیر منابع طبیعی، هلال‌احمر، شهرداری، فرمانداری و نیروهای مردمی در منطقه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: تلاش می‌کنیم تا علاوه بر جلوگیری از سرایت آتش به مناطق اطراف، هرچه سریع‌تر حریق رخ داده را مهار کنیم.

فرماندار پاوه با بیان اینکه منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل زیستگاه انواع گونه‌های جانوری است، تاکید می‌کند: بدون شک وقوع چنین آتش‌سوزی‌هایی تأثیرات مخربی بر این حیوانات خواهد داشت.

حیدریبا اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دمای شهرستان پاوه طی روزهای آینده، اظهار می‌کند: امیدوارم این آتش‌سوزی‌ها هرچه سریع‌تر مهار شود، چراکه با افزایش دما کار برای مهار حریق دشوارتر خواهد شد.

آتش بر جان جنگل‌های کرمانشاه / چندین نقطه استان درگیر حریق است

وقوع آتش‌سوزی گسترده در چندین نقطه استان طی ۴۸ ساعت گذشته

اصغر آغاز، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری می‌کند: دوباره شاهد رعد و برق در آسمان استان نباشیم چراکه وقوع این پدیده طبیعی باعث تداوم و تشدید آتش‌سوزی‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی گسترده در چندین نقطه استان طی ۴۸ ساعت گذشته، خاطرنشان می‌کند: بوزین و مره خیل، ارتفاعات نقاره کوب سرپل ذهاب، ارتفاعات سرکش گیلانغرب و ارتفاعات قلاجه از جمله مناطقی بود که در کنار منطقه بلبزان دچار آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به مهار آتش‌سوزی ارتفاعات نقاره کوب سرپل ذهاب، سرکش گیلانغرب و کردنه قلاجه، تصریح می‌کند: آتش در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل به ویژه منطقه مره خیل همچنان ادامه دارد.

آغاز تاکید می‌کند: آنچه که کار مهار آتش در این منطقه حفاظت شده را دشوار کرده بافت صخره‌ای و سنگلاخی بودن، وزش باد شدید، شیب‌های بسیار تند و پوشش جنگلی منطقه است.

وی از حضور نیروهای مردمی و امدادی در منطقه خبر می‌دهد و با دشوار توصیف کردن کار آن‌ها، ابراز امیدواری می‌کند: کار اطفای حریق هرچه سریع‌تر به پایان برسد.

چنانچه آتشی که طی روزهای اخیر به جان مزارع و مراتع کرمانشاه افتاده است با مدیریت صحیح و در سریع‌ترین زمان ممکن اطفا نشود، نقاط بیشتری را درگیر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که با توجه به وضعیت موجود و گرم‌تر شدن هوا در روزها و ماه‌های آینده تدبیری اندیشیده و از بروز آتش‌سوزی‌های گسترده جلوگیری شود؛ امکاناتی به صورت زمینی و هوایی اختصاص پیدا کند تا چنانچه حریقی رخ داد به سرعت کنترل و مهار شود.

نظر شما