شناسهٔ خبر: 67162888 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خدمت رسانی ۱۷ قربانگاه روز عید قربان در یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد، از خدمت رسانی ۱۷ قربانگاه در روز عید سعید قربان در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

فاتحی نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بافق گفت: در استان یزد ۱۷ نقطه مشتمل بر ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و شش قربانگاه موقت در شهر یزد و ۲ مجموعه در شهرستان تفت و بافق به صورت رسمی با حضور ناظرین بهداشتی و شرعی دامپزشکی در روز عید سعید قربان از ساعت پنج صبح کار خود را آغاز می‌کنند. 

او افزود: مردم می‌توانند در کشتارگاه‌ها و قربانگاه‌های موقت حاضر شوند و دام خود را در آنجا هم تامین و هم قربانی کنند. 

فاتحی نیا در مورد بیماری تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و حیوان است، هشدار داد و بیان کرد: برای در امان ماندن از این بیماری، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه ضرورت دارد. 

او خاطر نشان کرد: گوشت‌هایی که در قصابی‌ها با مهر دامپزشکی عرضه می‌شوند، این ۲۴ ساعت را سپری کردند و مردم با خیال راحت می‌توانند استفاده کنند. 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تصریح کرد: گوشت‌هایی که در قالب نذری و قربانی به دست مردم می‌رسد، ممکن است این ۲۴ ساعت را طی نکرده باشد؛ بنابراین تاکید می‌شود ابتدا ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری و سپس مصرف کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سالی که گذشت هزار و ۲۶۰ مورد خام دامی غیر بهداشتی کشف، بیش از ۱۰۷ تن فرآورده ضبط و ۹۹ تن معدوم شد که با این حذف، گام بزرگی در سلامت مردم برداشته‌ایم.


فاتحی نیا با اشاره به اهمیت نظارت‌های بهداشتی یادآور شد: با سامانه ۱۵۱۲ گام بزرگی در نظارت‌های بهداشتی برداشته شده است که این سامانه نظارت ما را سریع‌تر می‌کند.


او ادامه داد: در سال گذشته صادرات هزار و ۴۰۰ تن پا و پنجه مرغ داشته ایم.


مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: در حوزه پیشگیری از بیماری‌های دامی افزود: سگ‌های صاحب‌دار مانند نگهبان و گله را واکسینه کردیم که خدمات به صورت رایگان انجام می‌گیرد و بالغ بر ۸۰۰۰ سگ قلاده‌دار تاکنون واکسینه شده‌اند.


او در رابطه با تب مالت به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد۷۰۰ نفر مبتلا داشته‌ایم که در سال ۱۴۰۲ به ۵۰۰ نفر تقلیل یافت.


او همچنین اضافه کرد: در رابطه با بیماری طاعون، یکی از راه‌های پیشگیری، واکسینه کردن حیوانات اهلی است که برای تولید کنندگان و بهره‌برداران این کار به صورت رایگان صورت می‌گیرد.


فاتحی نیا افزود: به منظور کنترل بیماری سل بعنوان بیماری مشترک خطرناک که می‌تواند از انسان به دام هم منتقل شود، تست کشتار انجام می‌شود.


او دامه داد: اردو‌های جهادی یک عملیات مضاعف بر سایر اقدامات ماست که با همکاری بسیج درسال جدید ۳۸ اردو جهادی برگزار شده است.


او گفت: در بحث کشتار کشتارگاه طیور ۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در کل مرغداری‌های استان انجام شده است و سیاست ما این است که جوجه ریزی بیشتر شود که در کنترل قیمت‌ها و تامین بازار مشکلی نداشته باشیم.

نظر شما