شناسهٔ خبر: 67161379 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تغییرات حماس در پیشنهاد آتش‌بس در غزه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا  گفت: حماس در پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس در غزه، «تغییرات متعددی» را پیشنهاد داده که این پیشنهادها شامل موارد «غیرقابل اجرا» نیز می‌شود.
با این حال آنتونی بلینکن تأکید کرد که واشینگتن و میانجی‌ها برای پر کردن شکاف بین دوطرف تلاش خواهند کرد.
حماس روز سه‌شنبه به‌طور رسمی به پیشنهاد آتش‌بس آمریکا که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور در دوم خرداد مطرح شده بود، پاسخ داد.
این پیشنهاد شامل آتش‌بس و آزادی تدریجی گروگان‌های اسرائیلی در غزه در ازای فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل می‌شود که در نهایت منجر به پایان دائمی جنگ می‌شود.
آنتونی بلینکن در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت: «حماس می‌توانست با یک کلمه پاسخ دهد: بله. اما در عوض نزدیک به دو هفته صبر کرد و سپس تغییرات بیشتری را پیشنهاد کرد که تعدادی از آنها فراتر از مواضعی است که قبلاً اتخاذ کرده و پذیرفته بود.»
یکی از مقامات حماس به رویترز گفت که این پاسخ بر این نکات تأکید دارد که آتش‌بس باید به پایان دائمی خصومت‌ها در غزه، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی، بازسازی محدوده فلسطین و آزادی اسرای فلسطینی در اسرائیل منجر شود.به گفته وزیرخارجه آمریکا برخی از پیشنهادات متقابل حماس «قابل اجرا» هستند و او معتقد است شکاف‌هایی که بین دو طرف باقی مانده است را می‌توان پر کرد.ایالات متحده، قطر و مصر که در ماه‌های گذشته نقش میانجی را میان گروه  حماس و اسرائیل ایفا کرده و برای آزادی بیش از ۱۰۰ نفر که در غزه در اسارت هستند تلاش‌کرده‌اند.
 بلینکن تصریح کرد که کشورش در روزهای پیش‌رو، به همراه مصر و قطر بر فشارها برای رسیدن به «توافق» تلاش خواهد کرد.
او افزود: «ما مصمم هستیم که تا شکاف‌ها را پر کنیم، و من معتقدم که این شکاف‌ها قابل حل هستند. اما باز هم، [رسیدن به این توافق] در نهایت به بله‌گفتن مردم بستگی دارد.»
عزت الشرق، عضو دفتر سیاسی حماس، پیش‌تر گفته بود واکنش این گروه به پیشنهاد آتش‌بس که روز دوم خرداد از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مطرح شده «مسئولانه، جدی و مثبت است و راه را برای یک توافق می‌گشاید.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما