شناسهٔ خبر: 67158016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بلینکن مدعی شد / حماس خواستار تغییرات زیادی در پیشنهاد آتش‌بس شده

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که حماس به پیشنهاد آتش بس مورد حمایت آمریکا برای نوار غزه با «تغییراتی متعدد» پاسخ داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که حماس به پیشنهاد آتش بس مورد حمایت آمریکا برای نوار غزه با «تغییراتی متعدد» پاسخ داده است.

 

بلینکن به خبرنگاران در دوحه گفت: «حماس تغییرات زیادی را برای پیشنهادی که روی میز بود پیشنهاد کرده است.»

المانیتور گزارش داد، بیش از یک هفته پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهور، طرح سه مرحله‌ای اسرائیل برای توقف درگیری‌ها و آزادی اسرا را علنی کرد، گروه فلسطینی حماس روز سه‌شنبه پاسخ رسمی خود را به میانجیگران قطر و مصر ارائه کرد.

آتش بس پیشنهادی با توقف شش هفته‌ای درگیری‌ها و آزادی زنان، مجروحان و اسرای مسن در ازای اسرای فلسطینی و افزایش کمک‌های بشردوستانه آغاز می‌شود. فاز دوم و سوم خواستار آزادی اسرای مرد و اجساد، خروج کامل نیروهای اسرائیلی و بازسازی سرزمین ویران شده فلسطینی است.

بلینکن در یک کنفرانس خبری با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر گفت که ایالات متحده به دنبال «پر کردن شکاف» بین توافق پذیرفته شده توسط اسرائیل و تغییرات مورد نظر حماس خواهد بود.

بلینکن گفت: «حماس می‌توانست با یک کلمه «بله» پاسخ دهد. در عوض، حماس نزدیک به دو هفته صبر کرد و سپس تغییرات بیشتری را پیشنهاد کرد که تعدادی از آن‌ها فراتر از مواضعی است که قبلاً اتخاذ کرده و پذیرفته بود.»

او در مورد تغییراتی که حماس به دنبال این پیشنهاد است توضیحی نداد. حماس بارها گفته است که خواستار تضمین‌هایی است که اسرائیل آتش‌بس دائمی را اجرا کند.

شیخ محمد گفت: «پر کردن این شکاف‌ها خیلی طول می‌کشد. ما باید هر چه زودتر این مذاکرات را به نتیجه برسانیم.»

با این حال، اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، ارائه خواسته‌های جدید از سوی گروه فلسطینی برای طرح آتش‌بس را رد کرد.

حمدان، در مصاحبه با تلویزیون العربی گفت که بلینکن در مناقشه غزه «بخشی از مشکل است، نه راه حل.»

نظر شما