شناسهٔ خبر: 67161162 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

طرح ۱۰ ساله احیای پوشش گیاهی بیابان‌های شمال گلستان تهیه شد 

گرگان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح احیای پوشش گیاهی مناطق بیابانی شمال استان برای یک دوره ۱۰ ساله با برآورد اعتبار ۵۱ هزار میلیارد ریال تهیه شده و برای اجرا در انتظار تخصیص بودجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حمید سلامتی روز پنجشنبه در نشست خبری به‌مناسبت ۲۷ خرداد روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی اظهار کرد: این‌ طرح با بهره‌گیری از طرح‌های مطالعاتی و آمایش سال‌های قبل برای اجرا در ۲۴۷ هزار هکتار بیابان‌های گمیشان تا مراوه‌تپه تهیه گردیده است.

وی ادامه داد: پوشش، آب، هوا و شیب زمین‌های محل اجرای طرح مقابله با بیابان‌زدایی بررسی شده و پیش‌بینی می‌شود اجرای آن تاثیر بسزایی در رونق دامداری سنتی و کاهش فرسایش و ریزگردها داشته باشد.

وی همچنین از تهیه طرح بیابان‌زدایی با اولویت‌بندی برای پوشش گیاهی ۵۵ هزار هکتار ویژه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: سال قبل نیز طرح پوشش گیاهی مقابله با بیابان‌زدایی در ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های گلستان تهیه شده بود.

به گفته وی، در شمال استان ۳۰۶ هزار هکتار مستعد بیابان‌زایی وجود دارد که ۱۳۰ هزار آن بستر مناسب ایجاد ریزگرد و ۷۰ هزار هکتار آن بحرانی و نیازمند علاج بخشی سریع است.

مشارکت مردمی در طرح بیابان زدایی

وی خاطرنشان کرد: امسال در هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های آق‌قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه طرح اصلاح و احیا در راستای مقابله با بیابان‌زدایی با مشارکت مردم انجام شد.

تولید نهال برای مقابله با بیابان‌زدایی در گلستان

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امسال بیش از سه میلیون نهال مرتعی و بیابانی توسط این اداره کل تولید و برای پوشش ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی بیابانی شمال استان استفاده شد.

استان گلستان واقع در شمال کشور تا چندین سال قبل بیابان‌ نداشت ولی همجواری با صحرای قره قوم ترکمنستان، تغییرات اقلیمی، کاهش بارش‌ها و تخریب سرزمین طی سال های اخیر سبب شد در معرض تهدید بیابان‌زایی قرار گیرد تا جایی‌که به گفته مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ۱۵ درصد از مساحت گلستان تحت تاثیر بیابان‌ است.

نظر شما