شناسهٔ خبر: 67169131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

مدیر کل منابع طبیعی گلستان:

بهره برداری صحیح از اراضی از وقوع ریزگرد جلوگیری می کند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، گفت: بهره برداری صحیح از اراضی کشاورزی و مرتعی می تواند از وقوع ریزگرد جلوگیری کند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «حمید سلامتی» در نشست با اصحاب رسانه گلستان با اشاره به روز جهانی مقابله با بیابان زایی (27 خرداد ماه)، اظهار کرد: اگر کشاورزی به صورت حفاظتی و بحث خاک ورزی را نداشته باشیم به ایجاد ریزگرد در کشور کمک کرده ایم.
 
به گفته وی؛ در سال های گذشته بحث بیابان زایی در استان مطرح نبود؛ ولی امروز با توجه به تغییر اقلیم این موضوع مشهود شده است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه از گمیشان تا مراوه تپه 200 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان داریم، تصریح کرد: وجود صحرای قره قوم که حدود 70 درصد از مساحت ترکمنستان را شامل می شود و شرایط جوی آن بر روی استان تأثیرگذار است اهمیت مقابله با بیابان زایی را بیشتر می کند.
 
وی افزود: در شمال استان 400 هزار هکتار اراضی دیم داریم که در صورت خشکی هوا می تواند منشأیی برای ایجاد ریزگرد باشد.
 
به گفته وی؛ 306 هزار هکتار از عرصه شمال استان استعداد بیابانی شدن دارد که 130 هزار هکتار آن می تواند بستر مناسبی برای ایجاد ریزگرد بوده و 70 هزار هکتار آن بحرانی است که باید علاج رسانی شود.
 
سلامتی با اشاره به طرح ها و پروژه هایی که برای مقابله با بیابان زایی در استان تهیه و انجام شده، اظهار کرد: برای 60 هزار هکتار از اراضی استان طرح بیابان زایی تهیه شده بود و امسال نیز در سطح 55 هزار هکتار این طرح تهیه می شود.
 
وی ادامه داد: بیشتر پروژه های استان در عرصه بیولوژیک و بیومکانیک شامل ایجاد پوشش گیاهی، بذر کاری، نهال کاری، ایجاد هلالی آبگیر و ایجاد شیار در عرصه های مرتعی است.
 
به گفته وی؛ مدیریت بهره برداران جهت تولید و کشت نهال در یک هزار و 100 هکتار از اراضی مرتع در احیا و اصلاح پوشش گیاهی موثر است.
 
این مقام مسئول گلستانی خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از 3 میلیون نهال در استان تولید و در عرصه های بیابانی کشت شده است.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما