شناسهٔ خبر: 67160766 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای طرح ملی کاج در قزوین به صورت آزمایشی

برنامه ملی کاج به عنوان راهکار دانش‌بنیان برای ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن، قرار است به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شود.

صاحب‌خبر -

در جلسه‌ای با حضور مسئولین استانی، راهکار‌های دانش‌بنیان ارتقای ایمنی محور‌های قزوین -کرج و قزوین - زنجان در راستای اجرای برنامه ملی کاج (کاهش آسیب‌های جاده‌ای) بررسی شد.

این جلسه پس از بازدید میدانی یک روزه کمیته راهبری موافقت نامه کاج از آزادراه‌های قزوین - زنجان و قزوین -کرج و بررسی نیاز‌ها و الزامات ایمن‌سازی این محور‌ها برگزار شد و در آن راهکار‌های قابل انجام با استفاده از ایده‌های دانش بنیان مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

وضعیت رویه راه از نظر دوام و تاب لغزشی آسفالت، خط‌کشی، مواد جایگزین نمکپاشی، حاشیه راه، روشنایی، تابلوها، دوربین، مدیریت رفتار راننده، مدیریت بار و مدیریت صحنه تصادف از جمله موارد احصا شده در این محور توسط کمیته راهبری برنامه کاج بود که در خصوص فناوری‌های قابل استفاده برای ارتقای آن راهکار‌های مورد نظر اندیشیده شد.

در این جلسه، ضمن تاکید بر برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای ارتقای ایمنی این محور، برنامه زمانبندی اجرایی از مرحله تهیه طرح و فراخوان ارسال پروپوزال تا پیاده سازی فناوری‌ها، اجرا و تهیه گزارشات، ارسال پروپوزال‌ها، انعقاد قرارداد و برگزاری نمایشگاه نمادیران، افتتاحیه و اختتامیه به تصویب اعضا رسید.

برنامه ملی کاج به عنوان راهکار دانش‌بنیان برای ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن در قالب موافقت‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و پلیس فراجا، آذرماه سال گذشته در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته امضا شد و قرار است به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شود.

حراست از جان و مال مردم، کاهش هزینه‌های ناشی از خسارات تصادفات جاده‌ای، کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های غیر اقتصادی ناشی از تصادفات، ایجاد و تقویت زیست‌بوم اقتصادی در حوزه ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ارتقای ایمنی جاده‌ها و توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه هوشمندسازی راه و خودرو از جمله اهداف این موافقت‌نامه است. 

نظر شما