شناسهٔ خبر: 67160353 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رشد ۲۵۰درصدی احداث گلخانه در دولت سیزدهم نسبت به ۲۰ سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: توسعه سالیانه گلخانه‌های استان همدان در دولت سیزدهم در مقايسه با دوره ۲۰ ساله قبل بیش از ۲۵۰ درصد به طور متوسط رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین همدان، رضا بهراملو در گردهمایی کارکنان جهاد کشاورزی در سالن امام علی(ع) با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی، مسئول تامین امنیت غذایی است اظهار داشت: یکی از مسیرهای توسعه پایدار کشور کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مساحت اراضی زراعی کشاورزی استان یک‌میلیون هکتار است، افزود: ۲۹ درصد از اراضی کشاورزی کشور خاک حاصلخیز درجه یک و ۲ است.

وی با اشاره به ۳۰۰ هزار هکتار اراضی آیش استان، بیان کرد: با وجود بحران آب که نه تنها همدان بلکه در کل کشور با آن مواجه هستیم حذف آیش در دستور کار است.

بهراملو ادامه داد: رشد تولید با وجود محدودیت‌ها در برنامه‌ها دیده شده است به طوری که با استفاده از کشت دیم و حذف آیش در چند سال آینده این مهم محقق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اراضی به صورت آیش رها نشود، عنوان کرد: کشت محصولات تناوبی، گیاهان علوفه‌ای، نباتات و حبوبات جایگزین آیش می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت تناوبی سبب غنی‌سازی‌ اراضی خواهد شد و برای رشد گیاه مزیت به شمار می‌رود، گفت: طرح جهش تولید دیم‌زارها در ۴۳۷ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

بهراملو با اشاره به الگوی کشت در اراضی آبی، اظهار داشت: میزان صرفه‌جویی الگوی کشت اراضی پایلوت استان، ۸.۵ میلیون مترمکعب و در کل اراضی ۳۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با بیان اینکه به منظور ارتقای بهره‌وری برنامه ترویجی دیده شده است، افزود: تامین امنیت غذایی پایدار از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان است به طوری که افزایش تولید به ۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۳ و ۶ میلیون تن در سال ۱۴۱۰ و ۹ میلیون تن در سال ۱۴۴۰ برسد.

وی در بخش دیگر به اقدامات شاخص دولت سیزدهم گریزی زد و بیان کرد: توسعه سالیانه گلخانه‌های استان همدان در دولت سیزدهم در مقايسه با دوره ۲۰ ساله قبل بیش از ۲۵۰ درصد به طور متوسط رشد داشته است.

بهراملو عنوان کرد: طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹، در یک دوره ۲۰ ساله، به طور متوسط سالیانه ۸.۸ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده در حالی که در دولت سیزدهم طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، به طور متوسط سالیانه ۳۱ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده که نشان از رشد ۲۵۰ درصدی در این حوزه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در دولت آیت‌الله رئیسی صادرات محصولات گلخانه‌ای استان بیش از ۲۰ برابر نسبت به دوره ۲۰ ساله قبل رشد داشته است.

وی اظهار داشت: صادرات محصولات گلخانه‌ای طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹، یک دوره ۲۰ ساله، ۳ هزار تن بوده در حالی که در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از ۶۱ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از استان صادر شده است.

بهراملو در قسمت دیگر با تاکید بر اینکه ۴ میلیون و ۵۴۳ هزار قطعه جوجه‌ریزی در اردیبهشت انجام شده که این رقم بار دیگر رکورد جوجه‌ریزی استان را شکسته است، افزود: در دی ماه سال گذشته نیز ۴ میلیون و ۴۸ هزار و ۴۳۰ قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که این میزان هم رکوردشکنی در استان بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: طی دو ماهه نخست سال جاری حدود ۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان در ۲۸۲ واحد مرغداری انجام شده، اگرچه اقدامات درخوری در حوزه کیفیت مرغ همدان نیز، انجام شده است.

وی به حوزه گوشت قرمز اشاره کرد و در تشریح طرح هر روستا یک دامداری، گفت: توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس ۳۰۰ مترمربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف طرح هر روستا یک دامداری است‌.

بهراملو اجرای برنامه‌های شاخص جهاد کشاورزی را با برنامه‌ریزی و نقشه راه کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: تولید در استان بر اساس نقشه راه و با هدف گذاری انجام می‌شود‌.

نظر شما