شناسهٔ خبر: 67153277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۸ میلیون جوجه‌ریزی در مدت دو ماه در همدان انجام شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در مدت دو ماه نخست امسال حدود ۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان در ۲۸۲ واحد مرغداری انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، رضا بهراملو امروز همایش مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه کشاورزی یکی از مسیرهای توسعه پایدار کشور است اظهار داشت: مساحت اراضی زراعی کشاورزی استان یک‌میلیون هکتار است و 300 هزار هکتار اراضی آیش در استان وجود دارد که با وجود بحران آب حذف آیش در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اراضی به صورت آیش نباید رها شود و کشت محصولات تناوبی، گیاهان علوفه‌ای، نباتات و حبوبات جایگزین آیش ‌شود عنوان کرد: توسعه سالیانه گلخانه‌های استان همدان در دولت سیزدهم در مقایسه با دوره 20 ساله قبل بیش از 250 درصد به طور متوسط رشد داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کشت تناوبی سبب غنی‌سازی‌ اراضی خواهد شد و برای رشد گیاه مزیت به شمار می‌رود گفت: رشد تولید با وجود محدودیت‌ها در برنامه‌ها دیده شده به طوری که با استفاده از کشت دیم و حذف آیش در چند سال آینده این مهم محقق می‌شود.

بهراملو گفت: طرح جهش تولید دیم‌زارها در 437 هزار هکتار از اراضی استان اجرا شد ضمن اینکه در حوزه الگوی کشت در اراضی آبی نیز  میزان صرفه‌جویی الگوی کشت اراضی پایلوت استان، 8.5 میلیون مترمکعب و در کل اراضی 30 میلیون مترمکعب برآورد شده است.

وی اظهار داشت: در راستای ارتقای بهره‌وری برنامه ترویجی نیز پیش بینی شده و تامین امنیت غذایی پایدار از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان است به طوری که افزایش تولید باید به 5 میلیون تن در سال 1403 و 6 میلیون تن در سال 1410 و 9 میلیون تن در سال 1440 برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در مورد جایگاه استان در حوزه گلخانه گفت: در مدت سال‌های 1380 تا 1399، در یک دوره 20 ساله، به طور متوسط سالیانه 8.8 هکتار گلخانه در استان ایجاد شده در حالی که در دولت سیزدهم درسال‌های 1400 تا 1402، به طور متوسط سالیانه 31 هکتار گلخانه در استان ایجاد شده که نشان از رشد 250 درصدی در این حوزه دارد. 

بهراملو اعلام کرد: در دولت آیت‌الله رئیسی صادرات محصولات گلخانه‌ای استان بیش از 20 برابر نسبت به دوره 20 ساله قبل رشد داشته است، صادرات محصولات گلخانه‌ای طی سال‌های 1380 تا 1399، یک دوره 20 ساله، 3 هزار تن بوده در حالی که در سال‌های 1400 تا 1402 بیش از 61 هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از استان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در قسمت دیگر با تاکید بر اینکه 4 میلیون و 543 هزار قطعه جوجه‌ریزی در اردیبهشت انجام شده که این رقم بار دیگر رکورد جوجه‌ریزی استان را شکسته است گفت: در دی ماه سال گذشته نیز 4 میلیون و 48 هزار و 430 قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که این میزان هم رکوردشکنی در استان بود.

انتهای پیام/

نظر شما