شناسهٔ خبر: 67160071 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با انصراف ۲۰۰ نفر از سفر حج؛

همه زائران ایرانی در مکه مستقر شدند

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: صد درصد سهمیه اختصاص یافته در حج ۱۴۰۳ به ایران دریافت شد.

صاحب‌خبر -

در آخرین نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت قبل از ایام تشریف در مکه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در مکه مکرمه برگزار شد، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اقدامات و تدابیرلازم در همه بخش‌ها صورت گرفته و توصیه‌ها به زائران ارائه شده است.

در ادامه این جلسه غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت  با اشاره به بازدید‌های متوالی خود از مشاعر مقدسه در روز‌های اخیر، بر آمادگی‌ها برای استقبال از زائران ایرانی در ایام تشریق تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه صد درصد سهمیه اختصاص یافته در حج ۱۴۰۳ به جمهوری اسلامی ایران دریافت شد، افزود: در مجموع ۲۰۰ نفر بدلایل مختلف از سفر منصرف شدند که تا دوم ذی الحجه برای مواردی که ابطال و درخواست مجدد ارائه شد روادید صادر گردید.

به گفته رضایی با پایان پرواز‌های رفت، همه زائران در مکه استقرار یافته اند و تنها تعداد محدودی از عوامل در مدینه هستند که امشب به جمع زائران در جوار بیت الله الحرام ملحق خواهند شد.

در ادامه این جلسه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت توصیه‌هایی در خصوص زمان و نحوه  انتقال  زائران به مشاعر مقدسه و حضور در صحرای عرفات و سرزمین منا بیان کرد و بر لزوم هماهنگی و تعامل بیشتر با مسئولان کشور میزبان در ارتباط با زمان حرکت زائران ایرانی برای رمی جمرات با توجه به دور بودن مسیر چادر‌های زائران از جمرات تاکید کرد.

این گزارش حاکیست، این جلسه با گزارش حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج وز یارت در مورد برنامه‌های فرهنگی کاروان‌ها در مشاعر مقدسه و امکانات پیش بینی شده برای ارائه خدمات درمانی به زائران در عرفات، مزدلفه و منا ادامه یافت و علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در عربستان هم گفت: در تلاش هستیم تا با هماهنگی با کشور میزبان حجی موفق، مطمئن، آرام و مقبول برای زائران رقم بخورد و با هم‌افزایی بتوانیم تسهیلات را افزایش داده و موانع را مرتفع کنیم تا حجاج بتوانند اعمال خود را انجام دهند و سالماً و غانماً  به کشور بازگردند.  

بر اساس این گزارش، درابتدی این جلسه که آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری جانشین سرپرست حجاج ایرانی در مدینه منوره و معاونین و مسئولان سازمان حج و بعثه نیز حضور داشتند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی با اشاره به برخی اقدامات کشور میزبان، به مسئولان مربوطه توصیه کرد در برنامه‌هایی که صد درصد زائران ایرانی حضور دارند از رفتار تحریک کننده و توهین آمیز بپرهیزند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تاکید کرد: ما  قوانین و دستورالعمل‌های کشور میزبان  را رعایت می‌کنیم و انتظار داریم میزبانان نیز به نحوی رفتار کنند که بتوانیم زائران را مدیریت کنیم.

وی گفت: ما تلاش کرده ایم همکاری کنیم و میزبان هم باید از برخی اقدامات که توهین به زائر تلقی می‌شود بپرهیزد. زائر به این سرزمین آمده است که مناسک حج خود و زیارت  و دعا کند و اعمال خود را انجام دهد و با حجی مقبول به کشورش بازگردد. البته تعارف و هم‌شناسی و دغدغه‌مند بودن نسبت به سایر مسلمانان از فلسفه بین المللی حج  و لیشهدوا منافع لهم  آن به حساب می‌آید.  

نظر شما