شناسهٔ خبر: 67158794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

ادعای غلط سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران!

سعید جلیلی در حالی از افزایش صادرات نفت در دولت 13 می‌گوید که آمارهای رسمی می‌گوید افزایش صادرات نفت ایران در دولت گذشته کلید خورد و در رقم 1.2 میلیون بشکه به دولت سیزدهم رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انرژی پرس، اوایل سال 1397 بود که نامه‌ای به دفتر حسن روحانی رسید که با هامش رئیس‌جمهور وقت، به دفتر وزیر نفت دولت دوازدهم ارسال شد. نامه اما چه بود؟ نامه مربوط به پیشنهادهایی برای افزایش صادرات نفت بود چراکه در آن روزها، آمریکا از برجام خارج شده و ترامپ برای صفر کردن صادرات نفت ایران همه کار می‌کرد.

این نامه توسط عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته و امضا شده بود؛ سعید جلیلی که با راه‌اندازی دولت سایه به دنبال تأثیرگذاری در حوزه اجرایی کشور بود، در این نامه ضمن انتقاد از کم‌کاری وزارت نفت، خواستار به‌کارگیری راهکارهایی ارائه ‌شده توسط این وزارتخانه بود.

پس‌ازاین نامه، اظهارات ضد و نقیضی در فضای مجازی شکل گرفت و توییت از سعید جلیلی فضا را متشنج کرد.  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به میزان فروش 1 تا 1.5 میلیون بشکه‌ای نفت در سال 91  و 92 کاهش صادرات نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام را به ورطه طعنه برد.

بیژن زنگنه و اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به جلیلی پاسخ دادند و فضای پینگ‌پنگی سرانجام در ابتدای تیرماه پایان یافت. در همان دوره صادرات نفت ایران از حدود 2.5 میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه رسیده بود و البته، در برخی ماه‌ها به زیر 700 هزار بشکه هم رسید چراکه ترامپ، برای جایگزین کردن نفت آمریکا به‌جای ایران از همه ابزارهای تحریمی خود بهره برد.
 
وضعیت صادرات نفت ایران

در سال 97 و 98 صادرات نفت تقریباروی همین عدد ثابت ماند اما از اواخر سال 1398 شرایط سخت‌تر شد؛ کرونا، جهان را در برگرفته بود و قرنطینه‌های جهانی موجب شد تقاضا برای نفت کاهش یابد. در چنین شرایطی، صادرات نفت ایران به تأسی از سایر کشورهای نفتی جهان نزولی شد و به گفته برخی منابع خارجی، به 200 هزار بشکه در روز رسید.

در سال 1399 اما ورق برگشت؛ باروی کار آمدن بایدن در آمریکا و نگاه مثبت او برای بازگشت به برجام و احیای  آن، بخش مهمی از محدودیت‌ها و تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به صورت غیررسمی برداشته شد و کاخ سفید، چشم خود را بر روی صادرات نفت ایران بست.

صادرات نفت ایران در سه‌ماهه پایانی سال 1399 افزایش یافت و به بیش از یک میلیون بشکه رسید؛ این روند در سال 1400 شیب صعودی به خود گرفت که به استناد گزارش بانک مرکزی، افزایش یافته است.

این بدان معناست که افزایش صادرات نفت ایران در اواخر دولت دوازدهم کلید خورد و در دولت سیزدهم ادامه یافت؛ نکته مهمی که سعید جلیلی در اظهارات جدید خود نادیده گرفته و سعی دارد خود و ایده هایش را قهرمان صادرات نفت ایران در سه سال اخیر معرفی کند!

گفتنی است، جلیلی شب گذشته گفته بود: «قبل از شهید رئیسی ادعا می‌شد نمی‌توانیم نفت را بفروشیم، ما در دولت سایه راهکارهای فروش نفت در همان شرایط را تهیه کردیم، به دولت وقت دادیم و در همان دولت، فروش نفت شروع به رشد کرد. کار در دوره شهید رئیسی تکمیل شد و به‌جایی رسید که فروش ما به بیش از ۱ و نیم میلیون بشکه در روز رسید.»

با این توضیحات مختصر، می‌توان به ناصحیح بودن اظهارت جلیلی پی برد که در جریان رقابت‌های انتخاباتی، چنین ادعاهایی مطرح می‌کند.

نظر شما