شناسهٔ خبر: 67313642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گزارشی از همایش «عاشورا؛ مکتب انقلاب آفرین»؛

از لزوم تبیین مکتب اهل بیت برای جامعه تا تبیین راهکارهای تبلیغ اثرگذار

در همایش «عاشورا؛ مکتب انقلاب آفرین» که به همت هیئت رزمندگان اسلام برگزار شد، شیوه‌های اثرگذار تبلیغ در جامعه تبیین و تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش «عاشورا؛ مکتب انقلاب آفرین» با موضوع بررسی شیوه‌های اثرگذار تبلیغ، با حضور شماری از خطبا و سخنرانان مذهبی مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این همایش حجج اسلام والمسلمین احمد پناهیان، ماندگاری و رفیعی به سخنرانی پرداختند.

ضرورت تبلیغ و ترویج گفتمان شهدای خدمت در میان مردم
 
ضرورت تبلیغ و ترویج گفتمان شهدای خدمت در میان مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری استاد حوزه و دانشگاه در این همایش با اشاره به ضرورت ارائه روش مند مباحث دینی در سخنرانی ها اظهار داشت: باید در منابر و سخنرانی ها از پراکنده گویی پرهیز کرده و موضوع منسجم و واحدی با روش مندی خوب ارائه شود.

وی افزود: قرآن کریم در زمینه تبیین بیانی، می فرماید که سخنران باید سه ویژگی را در سخنرانی خود رعایت کند که عبارتند از این که در تبیین خود، مستند صحبت کند، قابل فهم برای مردم بوده و به صورت کاربردی و به لسان مردم تبیین شود.

سخنران این مراسم بیان داشت: فعالیت های علما اعم از آموزش و پرورش است و همانند کارگردان های فیلم و فرماندهان مجموعه ای باید مستقیم ورود کرده و در این عرصه قدم بردارند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر مردم از تبیین های علمی علما بهره مند شده و با فهم خودشان، دین الهی را درک کنند، قطعاً کلام ما میان مردم موثر بوده و اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به لزوم توجه به تبیین عینی در جامعه اظهار داشت: در این باره باید سیره علما به مردم گفته شود؛ چراکه که مردم با دیدن علما و سیره آنان، الگوبرداری کرده و سیره و منش آنان نیز علمایی خواهد شد.

وی افزود: باید حال خوب مخاطبان نیز به آنان تبیین شود؛ به عنوان مثال حال خوش و خوب مردم در ایام اربعین و مراسم های مذهبی برای آنان تبیین شود و محسنات امام حسین علیه السلام را برای آنان بیان کنیم. اگر چنین شود تاثیر گذاری خوبی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اضافه کرد: باید اثرات گناه و دوری از درگاه الهی و مضرات این دوری ها، به مردم گوشزد شده و مضرات گناهان بر مردم بیان شود، کمک کار بسیار خوبی برای مردم در راهنمایی به مسیر الهی خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به در پیش بودن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: باید گفتمان شهدای خدمت در میان مردم تبلیغ شود. در گفتمان شهید رئیسی اتکا به توانایی درونی، بهترین راه به خنثی سازی تحریم ها است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به اظهارات برخی از افراد بر علیه شهید جمهور، اظهار داشت: برخی افراد این گونه می گوید که دولت شهید رئیسی در طول سه سال گذشته کاری انجام نداده، درحالی که رهبر معظم می فرماید شهید رئیسی الگوی موفق خدمتگزاری بود.

م/

همه مواضع ما در جامعه باید بر اساس عقلانیت و اخلاق باشد

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این که دین اسلام مبتنی بر عقلانیت و اخلاق است اظهار داشت: همه مواضع ما در جامعه باید بر اساس عقلانیت و اخلاق است؛ اما در مواقعی ملاحظه می کنیم که در واقع، تبلغات دینی ما بر روی طیف گسترده ای اثرگذاری لازم را ندارد.

وی افزود: دوقطبی شدن فضای سیاسی در جامعه از یک مبنای فکری، و طرز نگاه به دین، شروع شده است که باید با گفت وگو با آنان، این افراد را آگاه کرده و به مسیر درست هدایت کرد؛ چنانکه امام راحل(ره) در یکی از بیانیه های خود در جلد 21 صحیف امام در توصیه ای می فرمایند برخوردها با محیط روشنفکری، باید برخورد مهربانانه باشد؛ والا این افراد به سمت لیبرال ها کشانده می شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در بیان امام خمینی(ره) این را می توان دید که باید ادبیات حوزه و دانشگاه درهم دیگر ذوب شوند و ما باید با فعالیت های خود سعی کنیم در این عرصه گام های موثرتری برداشته شود. اگر ما به سفارش امام راحل عمل کیم این اتفاق نمی افتد که جریانی به اصطلاح واقع گرا در مقابل ما پدید آیند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ضرورت تحول در ادبیات تاکید کرد: باید تحول در ادبیات در جامعه ایجاد شود و نگرش های غلط را تغییر دهیم تا یک نفر نتواند در تلویزیون با ادبیاتی که حرف های مخالف نظرات شهید صدر را پمپاژ کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به برخی از اندیشه‌های شهید صدر در خصوص امر تبلیغ تصریح کرد: تبلیغ در یک فرد در صورتی تاثیرگذارتر است که  از طریق محسوسات انجام بگیرد و از بیان معقولات صرف تا جایی که امکان دارد، خودداری شود.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ادبیات تبلیغ دینی که امروز در مدارس و مراکز آموزشی رایج است بخاطر اینکه نمی‌تواند کارآمدی دین را اثبات کند، تاثیرگذار نیست.

وی افزود: مسأله مهم امروز در مورد تبلیغ، نشان دادن آثار دنیایی و ملموس دین در زندگی مادی مردم است که تاکنون بسیار کم به آنها پرداخته شده‌است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: باید از مرحله استدلال برای اثبات حقایق دین به شیوه عقلانی به سوی توصیف محسوس حقایق دینی گذر کنیم تا جاذبه و زیبایی هایی در وجود مردم رسوخ کند.

خطبا، ویژگی های مکتب اهل بیت را برای مردم تبیین کنند
 
خطبا، ویژگی های مکتب اهل بیت را برای مردم تبیین کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش با اشاره به ایام دهه ولایت و غدیر خم اظهار داشت: در اصل غدیر هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد؛ اما در این عرصه دو شبهه وارد می کنند که اولین آن سپرسازی صحابه و عدالت آنان و ادعای فهیم بودن آنان است که باید این شبهه شکسته شده و اشتباه بودن آن برای مردم تبیین شود.

وی افزود: دومین شبهه این است که داستان غدیر مربوط به یمن است درحالی که طبق بررسی ها امیرالمومنین علیه السلام سه سفر داشتند که درگیری بین امیرالمومنین(ع) و خالد دو سال قبل از غدیر است و هیچ ربطی به غدیر و این واقعه ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به در پیش بودن ایام دهه محرم ابراز کرد: برای سخنرانی در میان مردم به 10 ویژگی مکتب اهلبیت علیهم السلام اشاره می کنم که سخنرانان می توانند هر کدام از این ها را در ایام محرم الحرام مطرح کرده و بر روی آن بحث کنند.

وی افزود: یکی از ویژگی های مکتب اهلبیت علیهم السلام عبارتند از قرآن محوری ائمه که در هر وقت قرآن می خواندند. همچنین سنت محوری یعنی طبق سنت و سیره اهلبیت علیهم السلام عمل کردن، ویژگی های مکتب اهلبیت علیهم السلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه، عمل گرایی برخلاف اباحی گری، عقلانیت و تعقل، علم گرایی و سخنرانی بر اساس آگاهی، اعتدال روی، جامعیت، ولایت محوری و فتح باب اجتهاد را از جمله ویژگی های مکتب اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد.

استاد حوزه و دانشگاه علل ماندگاری عاشورا را حق محوری امام حسین علیه السلام دانست و بیان داشت: امام حسین علیه السلام بر مدار حق بود و عاشورا تک بعدی نیست و در آن همه عرصه های فرهنگی و اعتقادی وجود دارد.

نظر شما