شناسهٔ خبر: 67156483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد

احیای ۱۱۶ واحد صنعتی در گیلان

محدثه مهدوی

مدیرکل صمت گیلان با بیان اینکه در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۶ واحد صنعتی در گیلان احیا شده است، گفت: بر اساس آخرین وضعیت احصاء شده، ۳۰ درصد از واحدهای غیر فعال استان قابل احیا هستند.

صاحب‌خبر -

تیمور پورحیدری امروز در نشست صمیمی فعالان اقتصادی استان با وزیر صمت که در استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان ۱۸۳۰ واحد صنعتی فعال، ۱۰۰ واحد راکد غیر فعال، ۱۹۵ واحد غیرفعال خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۲۷ واحد غیرفعال در شهر صنعتی رشت و در مجموع ۳۲۲ واحد غیرفعال و راکد در استان داریم.

وی افزود: بر اساس آخرین وضعیت احصاء شده ۳۰ درصد از واحدهای غیرفعال استان قابل احیا هستند که نیازمند پایش مجدد وضعیت سرمایه گذاران و شناسایی عارضه‌های موجود و رفع آنها در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۴۲۰ مورد مجوز تاسیس صادره شده است، گفت: در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۶ واحد صنعتی در گیلان احیا شد و به چرخه تولید رسیدند و در همین راستا زمینه احیای معادن متروک برای حدود ۲۳ معدن و محدوده اکتشافی از طریق مزایده فراهم شده است.

پورحیدری با اشاره به شاخص ترین اقدامات در حوزه صنعت، معدن و تجارت گیلان در دولت سیزدهم بیان کرد: ۱۹۴ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶۴۴۵ نفر، بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: همچنین مجوز تاسیس برای ۵۰۴ شرکت جهت ایجاد صنایع جدید با سرمایه‌گذاری ۱۹۸ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۹ هزار و ۵۶ نفر در دولت سیزدهم صادر شده است که در دو سال آخر دولت قبل ۲۴۱ واحد صنعتی با میزان سرمایه گذاری ۳۴ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته، در تعداد واحد صنعتی ۱۰۹ درصد و در میزان سرمایه گذاری ۴۸۲ درصد رشد داشتیم.

مدیرکل صمت بیان کرد: در راستای حمایت از تولیدات صنعتی در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تسهیلاتی تحت عنوان رونق تولید در این دو ساله دولت پرداخت شده که بیش از ۱۸۳۰ میلیارد تومان به بیش از ۳۵۰ واحد کوچک بزرگ بر اساس مصوبات قانونی کارگروه با همکاری بانک‌های عامل پرداخت شده است.

پورحیدری تاکید کرد: استان گیلان در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار تعهد برای ایجاد اشتغال داشته است که ۱۵ هزار ۷۰۰ نفر اشتغال در سامانه رصد با کد ملی توسط اداره کل صمت ثبت شده، در واقع بیش از ۴۵ درصد اقتصاد و اشتغال استان توسط حوزه صمت مهیا می‌شود.

وی در خصوص عمده ترین مشکلات حوزه صنعت استان افزود: مشکل تخصیص ارز جهت تامین مواد اولیه و ماشین آلات وارداتی، تامین حامل‌های انرژی در فصول گرما و سرما به خصوص سهمیه بندی انجام گرفته، مشکلات شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری متعلق به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی، مشکل عدم تطابق کد محصول در سامانه وزارت مطبوع با سامانه محیط زیست جهت صدور مجوزهای صنعتی، کمبود زمین‌های صنعتی در سطح استان، کمبود امکانات تصفیه خانه و زیرساختی در شهرک‌های صنعتی، مطالبات قابل توجه شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو از مجموعه خودروسازان کشور از جمله مشکلات صنایع در استان است.

 انتهای پیام

نظر شما